Artificial Intelligence bij My Jewellery

Twee studenten Toegepaste Wiskunde vertellen over hun projecten bij

Sfeerafbeelding Fontys

Derdejaars studenten Toegepaste Wiskunde Mariska en Nicole liepen ook een stage van 240 uur, ditmaal was het stagebedrijf My Jewellery. Voor de sieraden- en kledingwinkel deden de dames een onderzoek naar een model dat het aantal retours kon bepalen. Dus wanneer een order gedaan werd, kon het model dat de dames ontwikkeld hadden via een algoritme een voorspelling doen hoe groot de kans was dat producten retour gestuurd zouden worden. Maar hoe dan?

 Door middel van bestaande data van My Jewellery werd er een dataset gemaakt, gebaseerd op factoren die volgens de twee studentes relevant waren voor de voorspellingen. Die factoren zijn bijvoorbeeld hoeveel items zijn er van één product besteld, ofwel besteld iemand een blauw shirt in maat M en L, maar ook besteld iemand het jurkje met bloemen in rood en zwart. De kans is dan groot dan één van de twee items retour wordt gestuurd. Dat soort data wordt allemaal in nummers in een tabel gezet, waarover verschillende algoritmes gebruikt worden. De resultaten van de algoritmes worden daarna vergeleken om te kijken welke resultaten de meest accurate voorspellingen doen. Die voorspellingen zien er dan als volgt uit: Uit order 1 is er 30% kans dat product x wordt teruggestuurd en 50% kans dat product y wordt teruggestuurd, dus bestaat er 40% kans dat er van order 1 artikelen worden retour gestuurd.

Voor My Jewellery is dat natuurlijk interessant om te weten, maar waarom precies? Wat doen zij met zulke voorspellingen? Als één van de gevolgen van de voorspellingen kan het bedrijf goed inplannen hoeveel personeel er nodig is om de (retour)orders te verwerken. Want als er van veel orders een grote kans bestaat dat er retours komen, is het handig om genoeg personeel te hebben om dat te kunnen verwerken.

 Voor Nicole en Mariska was het, naast de uitkomsten van het model, een interessant en leerzaam onderzoek. Zij hadden de vorige periode het vak machine learning gehad, wat perfect aansluit op het onderzoek dat ze bij My Jewellery deden. Zo konden ze de kennis die ze daar opgedaan hadden en met oefen datasets geprobeerd hadden, ineens toepassen in het werkveld.

Het vak machine learning kregen zij in de eerste helft van het derde leerjaar. Voor dat jaar kies je een afstudeerrichting. De eerste twee jaar zijn een basis voor alle richtingen, waarna je vanaf het derde jaar gaat verdiepen in een specifieke richting. Voor Mariska en Nicole was dat de richting data analyse, waar het vak machine learning dus onder valt. Het kiezen voor die specifieke richting resulteert niet in een precieze baan: de opleiding blijft vrij breed waardoor je na de opleiding allerlei kanten op kan. Zo wisten de dames aan het begin van de studie niet dat ze ook bij een bedrijf als My Jewellery aan de slag konden.