Sprint naar content

Alumnibeleid TNW krijgt vorm

Sfeerafbeelding Fontys

“Belangrijk om in contact te blijven met je “oude” opleiding”

Fleur Lagendijk en Jacky Olinga hebben zich de afgelopen maanden ingezet om samen met Carla van Beuningen, Moniek Heitbrink, Chris Bliek en Angelique Jansen, het alumnibeleid van TNW mede vorm te geven. Beiden zijn alumnus van AS. Hun enthousiasme voor dit onderwerp is groot. Waarom doen ze dit eigenlijk?

Fleur: “Ik heb bij mijn keuze voor een opleiding altijd getwijfeld tussen AS en Eventmanagement. Het organiseren van events heeft me altijd geboeid. Tijdens de opleiding AS heb ik me daar in het PR-team mee bezig kunnen houden en nu, voordat ik start met mijn vervolgopleiding, heb ik de kans gekregen om een jaar bij het M&C team te werken. Het leek me enorm leuk om me daar bezig te kunnen houden met het alumnibeleid. Ik vind het belangrijk om contact te houden met mijn oude opleiding. Het is in dit geval handig dat ik zelf alumnus ben.”

Jacky: “Ik heb een brede interesse, ik heb ook veel dingen naast mijn studie gedaan: PR Team, Planck, Planck Magazine. Ik heb ook lezingen van alumni gevolgd. Toen TNW aangaf serieus te gaan werken aan alumnibeleid samen met alumni en studenten, heb ik de kans gegrepen om daar een rol in te spelen. Ik vind het zelf leuk om bij de opleiding betrokken te blijven en ik weet dat dat voor veel alumni geldt.”

Hoe zijn jullie gestart?

Jacky: “Fleur, Angelique en ik hebben onszelf twee vragen gesteld: wat willen alumni en wat kunnen alumni voor de opleidingen betekenen?. De ideeën die uit die gesprekken kwamen hebben we gecheckt bij alumni, studenten, Carla, Moniek, Sandy en Chris. Daar kregen we de bevestiging dat we op het juiste spoor zaten en er kwamen heel veel goeie ideeën voor activiteiten en middelen los. Een van die ideeën was een speeddate voor studenten door alumni.”

Een speeddate?

Fleur: “De speeddates zijn gesprekken tussen studenten en alumni waarbij studenten vragen kunnen stellen over de arbeidsmarkt, de keuzes van de alumni, hoe zij hun opleiding hebben ervaren, wat hun plannen zijn etc. We hebben de alumni gevraagd of ze hier aan mee wilden werken en de reacties waren enthousiast.

De alumni stellen zich voor op een aparte website en de koppeling tussen student en alumnus wordt door mij gemaakt. De alumni geven aan op welke momenten in de week ze beschikbaar zijn. De studenten bereiden het gesprek zelf voor. We helpen ze met een voorbeeld vragenlijst en een goede briefing. In de week van 23 februari hebben we de eerste “speeddateweek” gehouden, zowel voor AS als voor TN.

We zijn nu bezig met de evaluatie, maar de eerste berichten zijn positief. Nu gaan we kijken of en hoe we deze speeddates op een structurele manier in het onderwijs in kunnen zetten.”

Nieuwsbrief

Jacky: ”Een ander idee dat in alle gesprekken naar voren kwam, is de nieuwsbrief. Alumni willen graag op de hoogte blijven van de ontwikkelingen binnen de opleiding, van stage- en afstudeermogelijkheden voor hun organisatie en van evenementen. Daarnaast zijn ze benieuwd hoe het met oud-studiegenoten en met oud-docenten gaat.

Die vraag heeft als resultaat de Nieuwsflits die je nu leest: een eerste interactieve nieuwsbrief met daarin de mogelijkheid voor alumni om met elkaar in contact te komen, maar zich bijvoorbeeld ook in te schrijven voor evenementen of ideeën aan te leveren voor rubrieken en/of artikelen. We hebben een paar alumni bereid gevonden om zitting te nemen in de redactieraad en met ons mee te denken. We hebben zoveel artikelen en ideeën dat we wel drie nieuwsbrieven vol kunnen maken.”

Website, social media, evenementen en nog meer

Fleur: “We zijn ook bezig met het maken van een nieuwe website, met de invulling van social media en we hopen nog een eerste aanzet te kunnen maken met de organisatie van een alumni event, want dat willen de alumni heel erg graag. We kijken of er in het najaar gestart kan worden met een lezingencyclus voor en door alumni waar natuurlijk ook studenten en medewerkers voor uitgenodigd kunnen worden.”

Een aanzet?

Fleur: “Ja, want Jacky en ik gaan in september weg. We willen heel graag dat het alumnibeleid een vaste plek krijgt bij TNW. Samen met Angelique willen we de voorstellen daarvoor in mei in het MT presenteren. Daar betrekken we Chris, Carla, Moniek en Planck ook bij. Het is zonde als dat wat we nu hebben opgebouwd, wegvalt. Dat kunnen we ook niet maken, vind ik. We vinden het wel spannend om te horen wat het MT van onze voorstellen vindt en we bereiden dit dan ook goed voor met Angelique. We moeten dit voor de komende 50 jaar vasthouden.”

Na september blijven Fleur en Jacky nog wel verbonden aan de opleiding, maar het wordt wel een tandje minder. Fleur gaat zich richten op haar vervolgopleiding. Jacky ook, maar ze wil nog wel graag betrokken blijven bij de dingen die ze hebben opgezet.

Jacky: ”Het enthousiasme onder de alumni is groot. Dat had ik niet verwacht. Ik hoop op nog meer ideeën en verrassingen, dat houdt het leuk.”

Voor dit moment is er al veel gerealiseerd. Laten we hopen dat we Fleur en Jacky voor september live kunnen bedanken voor het vele werk dat ze hebben gedaan en nog gaan doen!