Donderdag 9 juni: alumni en hun werkveld

Sfeerafbeelding Fontys

Door Angelique Jansen

We zijn op zoek naar alumni die onze studenten tijdens een live bijeenkomst bij Fontys in Eindhoven op 9 juni a.s. willen informeren over hun werkveld.

Vorig jaar december hebben we voor de studenten van AS en TN een informatiebijeenkomst georganiseerd waar een groep van 16 alumni vertelden over de master die ze aan het volgen waren of die ze gevolgd hebben. De diversiteit was groot: masters van de Radboud Universiteit, de universiteiten van Maastricht, Groningen, Utrecht, Wageningen en Eindhoven en zelfs masters in Zweden en Londen kwamen aan bod. De bijeenkomst kwam tot stand nadat een groep alumni tijdens een brainstorm aangaven dat zij soortgelijke info ook graag hadden gehad tijdens hun opleiding. Ook de huidige studenten geven aan behoefte te hebben aan meer informatie over masters.

De bijeenkomst was zeer succesvol: studenten en alumni waren enthousiast. Voorafgaand aan de bijeenkomst kregen studenten de opdracht om hun vragen aan de alumni voor te bereiden, Dat werkte prima.

Dat bracht ons op het idee om en tweede bijeenkomst te organiseren onder de titel: alumni en hun werkveld. Het zou mooi zijn als een aantal alumni op 9 juni tussen 18.00 en 21.30 uur in de gelegenheid is om onze studenten te informeren over hun baan, hun carrièrepad, hun keuzes, hun werksituatie- en sfeer, de doorgroeimogelijkheden, kortom alles wat interessant is om te weten over hun werk en hun werkveld.

De studenten bereiden zelf de vragen voor en zij stellen deze aan de alumni. Voor de alumni is er weinig voorbereiding nodig: vooraf een keer een gesprekje met mij en de aanwezigheid op de avond zelf (hetzij online, hetzij live. Dat laatste is natuurlijk het leukste). Voorafgaand aan de bijeenkomst maken we een informatieleaflet waarop we in het kort een introductie van de alumni plaatsen zodat de studenten zich goed kunnen voorbereiden. Zo kunnen ze vooraf vast een keuze maken voor de alumni die ze graag willen spreken. Ook tijdens SLB-uren en via nieuwsbrieven wordt aandacht aan de bijeenkomst gegeven.

De avond ziet er als volgt uit:

• Vanaf 17.45 uur: ontvangst van de alumni met een eenvoudige maaltijd
  • 18.15 uur: welkom en introductie van de alumni door TNW
  • 18.40 uur: 1e ronde gesprekken: studenten gaan in groepen uiteen en sluiten aan bij de alumni waar ze graag meer informatie van willen hebben
  • 19.10 uur: korte pauze
  • 19.30 uur: 2e ronde gesprekken
  • 20.00 uur: 3e ronde gesprekken
  • 20.30: afsluiting en gelegenheid tot napraten/netwerken
  • 21.30 uur: einde bijeenkomst

Je begrijpt het misschien al: we zijn op zoek naar alumni die onze studenten van informatie zouden kunnen/willen voorzien. Heb je zin en tijd om aan de bijeenkomst mee te werken? Klik dan op onderstaande button en meld je aan. Ik neem dan z.s.m. contact met je op.