FHK Juryrapport Anthony Notebaert

Jacques de Leeuw Prijs 2021
categorie Educatie

Anthony is een veelzijdig docerend theatermaker, hij geeft les en workshops, maakt voorstellingen en podcasts en heeft zich eveneens beeldend ontwikkeld in het ontwerpen van de scenografie. Hij is muzikaal, empathisch, sociaal geëngageerd en het interdisciplinair werken lijkt hem aangeboren. Uit zijn portofolio spreekt een enorme ideeënrijkdom. Zijn motto is: ‘Als ik doceer, dan maak ik, als ik maak, dan doceer ik, als ik doceer en maak, dan speel ik.’

Hij begon als kind in de muziek, met trompet, maar hij kon zijn veelzijdigheid veel meer kwijt in de wereld van het theater. Als docerend theatermaker heeft hij zijn essentie gevonden en die omschrijft hij als ‘altijd blijven zoeken’. Het gaat hem niet om de bestemming maar om de ontdekkingsreis van de route. Of zoals hij het tijdens het gesprek verwoordde: “De zoektocht naar hoe je kunst essentieel kunt maken is interessanter dan die moeilijk te beantwoorden vraag zelf: of kunst van betekenis is. De zoektocht máákt dat kunst van betekenis is.”

Die flexibiliteit van blijvend onderweg zijn is dit jaar een extra pré gebleken maar is in de dynamiek van het kunstonderwijs en het kunstenveld altijd een vereiste.

Anthony legt daarbij een indrukwekkende drive aan de dag, bezit organische organisatiekwaliteiten en ogenschijnlijk lijkt het alsof hij dat allemaal uit zijn mouw schudt. Maar hij werkt er hard voor.

In zijn lessen voor kinderen en tieners gaat hij op zoek naar hoe ze rond hún thema’s kleine performances kunnen maken, door naar hen te luisteren, zich te laten verrassen, hen kwetsbaar op te laten stellen, hen zelf teksten te laten schrijven en hen daar specifiek en individueel op verder te coachen. Hij laat ze reageren op elkaar, leert ze incasseren en creëert zo onderlinge verbondenheid. Als iedereen het gevoel krijgt ‘ik word gezien’, wordt volgens hem een groep echt een groep. Hij deinst niet terug voor pittige persoonlijke onderwerpen zoals zelfbeschadiging, prestatiedwang of de zelfmoord van een vriend. Hij wil deze thema’s bespreekbaar maken en erop reageren door bijvoorbeeld met 14+ een voorstelling te maken over levenslust.

Wel wil de jury hem meegeven dat zijn enthousiasme om overal graag en makkelijk ‘ja’ op te zeggen, op den duur ook een valkuil kan blijken – op gezette tijden rust nemen kan zijn werk en docentschap goed doen. We hopen dat hij een zorgvuldige balans blijft zoeken in zijn sturende aanwezigheid als theatermaker en de kwaliteit die het docentschap vraagt om ruimte te geven aan de ontwikkeling, de eigenheid en de creativiteit van leerlingen en amateurspelers. Zorg dat er onder de paraplu van al jouw talenten voldoende ruimte blijft voor anderen om te groeien in hun talent.

Gelukkig weet Anthony drommelsgoed waar hij naar toe wil zodat hij binnen die kaders veel kan laten gebeuren. Hij beschrijft het als een snelweg met vele afslagen en ook geregeld een picknickplaats om op adem te komen. De jury is heel benieuwd naar hoe Anthony blijft navigeren op dit sterk intrinsiek gedreven, beloftevolle pad.