FHK Juryrapport Clara Blaβ

Juryrapport Clara Blaβ
Jacques de Leeuw Prijs 2021
categorie Educatie

Clara is een vechter en een moedige docent die veel ruimte durft te laten voor processen die tijdens een les ontstaan. Ze combineert het dynamisch kunstenaarschap van het dansen met een sterk persoonlijk gedreven motivatie voor het docentschap. Ze heeft daarbij een bijzonder persoonlijke visie ontwikkeld op het dansdocentschap; haar verleden als sensibel, emotioneel, overprikkeld en fantasievol kind en de ervaringen met haar eigen gevoelige persoonlijkheid vormen daarvoor een inhoudelijke motor en belangrijke inspiratiebron. Clara heeft de jury bijzonder goed kunnen overtuigen hoe ze die persoonlijke reflectie en innerlijke bevindingen heeft weten in te zetten voor haar ontwikkeling als een sensitief docent en hoe de feedback op haar danspersoonlijkheid – ook de kritische - haar daarin uiteindelijk heeft gesterkt

Ze vat haar visie zelf onder de paraplu van ‘somatic mindful moving’: aandachtig leren omgaan met jezelf en je eigen kwetsbaarheden via de kracht van beweging. Hoe mooi ze dat verwoordt, blijft de jury sterk bij: ‘Kleed je ziel uit door dans.’ Durf je door middel van beweging kwetsbaar op te stellen, het innerlijke kind in jezelf terug te vinden, met al zijn zorgen en ongeschreven intenties naar boven te halen en naar buiten te brengen.

Clara durft zichzelf ook kwetsbaar op te stellen. Ze heeft ontdekt hoe ze de diepe dalen tijdens haar studiejaren heeft weten aan te wenden voor nieuwe inzichten en een positieve move. De jury onderschrijft de onderscheidende kwaliteiten die ook de opleiding in haar ziet, zoals een groot lerend en sensitief vermogen. Clara heeft ook zichzelf heel goed leren kennen door somatic mindful moving. Zij denkt door te bewegen en is zich sterk bewust van wat iedere stap binnen een bewustwordingsproces teweeg kan brengen.

Naast het vakmatige ambacht van het docentschap in dans, heeft Clara ook geleerd daarin haar vrijheid en eigenheid terug te pakken, te surfen op de Clara-golf. In de voorbereiding van haar lessen incorporeert ze de ruimte om ook in het moment beslissingen te nemen, die intuïtief ontstaan doordat ze haar leerlingen goed wil aanvoelen. Ze wil in haar praktijk leerlingen vervolgens verleiden die gevoelens om te zetten en uit te drukken in beweging en dans. Hen uit hun hoofd halen en helpen te luisteren naar de boodschap van hun lichaam. Niet denken maar doen. Schaamteloos voelen. Clara is ervan overtuigd dat iedereen dit kan.

Clara wil na haar studie aan de Fontys verdere scholing volgen in haptotherapie. De jury voorziet dat dit goed bij haar past. Zeker gezien haar droom ooit een eigen Mindful Moving Centrum te starten.

Wel wil de jury haar meegeven alert te blijven op de valkuil dat haar artistieke talent ondergesneeuwd kan raken door haar therapeutisch streven. De jury hoopt dat Clara zich bewust blijft van álle potentie die de dans als kunstvorm biedt binnen een leer- of onderwijspraktijk. Maar haar gedrevenheid , sensitiviteit en moed vormen ook daarvoor een beloftevolle  basis. De jury ziet voor haar een mooie toekomst in haar professie weggelegd, die al gestart is met een baan in het werkveld.