Hoe is het met Jacomien Brocaar?

Sfeerafbeelding Fontys

Jacomien is voor de meeste alumni vooral bekend als projectcoördinator bij TN. Inmiddels heeft een van haar collega’s, Victor Snels, het project coördinatorschap overgenomen. Victor is meer betrokken bij de onderzoeksprojecten van TN en het lectoraat. Jacomien begeleidt nog wel projecten als coach. Daarnaast is Jacomien assessor, lid van de toetscommissie is stage-/afstudeerbegeleider en docent bij het eerstejaars practicum. Voldoende te doen.

Jacomien: “Ik krijg nu meer tijd voor een nieuw product binnen het domein Technologie: Techstart. Dat is een parallelpropedeuse voor alle opleidingen die in ons Nexus gebouw zitten. Het traject is vooral bedoeld voor potentiele studenten die wel “iets met techniek” willen, maar nog niet weten voor welke opleiding ze moeten kiezen. Ze kunnen zich in een jaar door middel van een aangepast onderwijsprogramma waarin ze veel aan projecten, de zogenaamde challenges, werken, oriënteren op een opleiding. In dat jaar maken ze een keuze voor de opleiding die ze willen gaan volgen en als ze aan de eisen hebben voldaan, kunnen ze na het jaar Techstart instromen in het tweede jaar van de gekozen opleiding.

Ik vind dit een heel mooi traject, een echte vernieuwing. In de Coronatijd was het wel lastig om het verder te ontwikkelen. Zo’n project vraagt veel onderling overleg, zeker als het om meerdere opleidingen gaat. In dit geval zijn er dat acht. Samen met Roeland van Klinken (collegadocent bij TN, red.) bewaak ik de aansluiting van Techstart bij TN.

Of er veel veranderd is bij TN?

De afgelopen twee jaar waren natuurlijk één grote verandering: eerst van de Rachelsmolen naar Nexus. Daarna zetten corona onze wereld op zijn kop. Eerst een half jaar volledig online-onderwijs. Daarna een jaar met enkel praktijkonderwijs op locatie. Gelukkig mogen we sinds september onze studenten weer gewoon op school ontvangen. Daarnaast zijn in de afgelopen paar jaar heel veel collega’s met pensioen gegaan. Veel TN-expertise heeft ons verlaten, maar we hebben ook veel nieuwe collega’s mogen verwelkomen in ons docententeam. Samen zijn we nu volop bezig met ontdekken hoe we onze taken willen verdelen en hoe we TN verder willen ontwikkelen.

In het curriculum is zijn geen fundamentele verschuivingen geweest. Wel hebben we afgelopen voorjaar een meer flexibele afstudeerfase (Afase) ingevoerd. Studenten kiezen nu welke afstudeervakken zij willen volgen in het 3e leerjaar. Door deze meer flexibele Afase is er ruimte gekomen voor vakken op het gebied van bijvoorbeeld datascience. Deze flexibele Afase biedt ook mogelijkheden om vakken uit te wisslen met onze eigen minor Exploring Physics, waardoor meer maatwerk mogelijk is als studenten een ander studiepad doorlopen. Dit studiejaar studeren de eerste studenten af.

In de studentpopulatie is niet veel veranderd: ieder student is uniek. De verschillen tussen studenten onderling zijn groter dan de veranderingen in de populatie. Studenten hebben een brede interesse: van fundamenteel onderzoek tot werken in het bedrijfsleven. Deze grote diversiteit aan onderwerpen en personen maakt het werken bij TN voor mij ook zo leuk. Bij ieder stage- of afstudeerbezoek leer en zie ik van alles, dat voelt een beetje alsof je op schoolreisje mag.

Bij mij zelf is er wel het een en ander veranderd. Mijn kinderen komen in de puberteit en gaan (bijna) naar het vo, Dat is een hele verandering. Ik mag nu mee kijken op open dagen om te oriënteren op gaan studeren Ik vind dat een heel leuke periode. Daarnaast hebben we bouwgrond gekocht en hebben we ons verdiept in het bouwen van een duurzaam huis. Dat brengt een andere dynamiek in je leven. Ik leer heel veel bij. Ik kan niet zeggen dat dit een langgekoesterde wens is, maar het huis is toevallig op ons pad gekomen. Nu gaan we er vol voor.

Onze studenten kunnen veel leren van alumni

Waar zijn ze terechtgekomen, waar zijn ze tegenaan gelopen? Onze alumni zijn het levende bewijs van de breedte van Natuurkunde. Maar het mes snijdt aan twee kanten: ook voor alumni kan het leuk zijn om in contact te komen met de nieuwe lichting natuurkundigen!”