Stage en afstuderen bij TNW

Sfeerafbeelding Fontys

Van een aantal kanten kregen we van alumni vragen om in de nieuwsbrief aandacht te geven aan de actuele gang van zaken rondom de stage en het afstuderen bij Technische Natuurkunde en Applied Science. Voor ons reden genoeg om in deze nieuwsbrief aan Sonja Voorn, stage- en afstudeercoördinator bij TN, te vragen om daar iets over te vertellen. In de volgende nieuwsbrief komt Guido Smets aan het woord. Hij vervult dezelfde functie bij Applied Science. Wil je vooraf vast iets horen over de werkwijze bij AS luister dan naar zijn podcast fontysblogt.nl

Sonja:
“De opdrachten die we krijgen en die we hebben goedgekeurd, plaatsen we op een vacaturelijst waar studenten, die op zoek zijn naar een stage- of afstudeeropdracht, op kunnen zoeken. Daarnaast zetten studenten tijdens hun stage hun stageposters op een padlet en we vragen ze om een video te maken. De posters zijn openbaar toegankelijk. Zo kunnen andere studenten die nog op stage gaan, zich breed oriënteren. Die padlet is eigenlijk een overblijfsel uit de coronatijd en dient tevens als naslagwerk. Dit is ons tijdens de lockdowns zo goed bevallen dat we hier mee doorgaan.

Toekomst
“Natuurlijk sluiten we met onze stage- en afstudeeropdrachten aan bij de ontwikkelingen in het werkveld. Zo zien we nu veel opdrachten op het gebied van energietransitie, machine learning, design of experiments en data-analyse.

De opdrachten die we krijgen zijn voor ons natuurlijk ook een graadmeter voor de ontwikkelingen die in het werkveld spelen.

Gelukkig zien we na de coronatijd weer studenten naar het buitenland vertrekken. Vooral naar universiteiten omdat we dan vrijwel zeker weten dat het om een opdracht op het juiste niveau gaat. Dat kunnen we bij bedrijven in het buitenland moeilijker controleren, gezien de soms grote afstanden.

Over dat niveau gesproken: we werken met veel bedrijven al jaren samen, dus dat zit wel goed. Bij een mogelijke opdracht van een nieuw bedrijf of een nieuwe organisatie kijken we kritisch en hebben we altijd een gesprek. Voor ons is het belangrijk dat het werkveld weet wat een hbo student natuurkunde doet. Daarom zijn we ook blij met opdrachten van alumni. Zij weten als geen ander wat het niveau is en wat ze van studenten kunnen en mogen verwachten.”

Verwachting
“We laten het werkveld weten wat ze mogen verwachten. Er kan altijd gerekend worden op een maximale inzet van de studenten. Zij doen al het mogelijke om het afgesproken doel te bereiken. Maar dat betekent niet dat er ook een resultaatverplichting kan worden afgegeven.

De inhoudelijke begeleiding van de student ligt vooral bij de bedrijfsmentor. De docent van TN begeleidt vooral het proces.”

Beoordeling
“Gelukkig wordt het werk van onze studenten meestal goed beoordeeld. We kunnen nog wel wat verbeteren waar het gaat om communicatieve vaardigheden en schrijfvaardigheden en ook vragen om hulp is iets wat onze studenten niet altijd op tijd doen, maar het werkveld is zeker tevreden als het gaat om inzet, nemen van initiatief en het bedenken van creatieve oplossingen. Daarnaast, en dat is zeker niet onbelangrijk, zetten onze studenten door als het even tegenzit.

Het bewijs van het goede werk van onze afstudeerders wordt geleverd bij de getuigschriftenuitreiking: veel afgestudeerden wordt gevraagd om te blijven werken bij de organisatie waar ze hun opdracht hebben uitgevoerd. Dat is volgens mij het beste bewijs!

We komen graag in contact met alumni voor opdrachten omdat zij de opleiding kennen. Dus….. als je een opdracht hebt of als je bijvoorbeeld mee wilt werken aan een goed beeld van het werkveld voor onze studenten, dan horen we graag van jullie!” s.voorn@fontys.nl