DBC-student Martijn Boere: van voetbaltalent tot fietsgigant

 

Wie Nederland zegt, zegt fietsen. Volgens cijfers van Bovag zijn er vorig jaar meer dan een miljoen verkocht en was de omzet met ruim een miljard euro nog nooit zo hoog. In die zonnige markt opereert tweedejaars DBC-student Martijn Boere met BikeBudget. Hoewel zijn bedrijf pas anderhalf jaar bestaat, gaat het hem voor de wind. Al was daar wel een stevige portie pech voor nodig.

Het klinkt misschien als een cliché, maar in het geval van Martijn gaat het voor de volle 100 procent op: het fietsvak is hem met de paplepel ingegoten. Niet alleen zijn opa had een fietsenwinkel, hetzelfde geldt voor zijn vader en twee ooms. In de winkel van zijn vader, in het centrum van Prinsenbeek, maakte hij al op jonge leeftijd kennis met het vak. Hij verrichte er regelmatig hand- en spandiensten. Toch lag de toekomst van de jonge Brabander elders. Als fanatiek voetballer belandde hij via een bescheiden carrière bij NAC in het hoogste jeugdelftal van FC Dordrecht. Zo’n zes dagdelen per week was hij op het trainingsveld te vinden. ‘Ik ging er vol voor, was er altijd mee bezig, ik lette op mijn voeding, ging niet uit en dronk geen alcohol’, omschrijft hij zijn leven van een paar jaar terug. Een profcarrière als voetballer leek dan ook voor hem weggelegd. Tot die dag in mei, nog geen twee jaar geleden, waarop zijn droom in duigen viel. Martijn scheurde twee maal achter elkaar zijn kruisbanden en wist meteen dat een profcarrière als centrale verdediger er niet meer inzat.

Sfeerafbeelding Fontys

Hoe wrang ook, het bleek de voedingsbodem voor iets nieuws. ‘De tijd die ik overhield, heb ik in het bedrijf gestoken. Na de operatie ben ik vanuit het ziekenhuisbed mijn bedrijf BikeBudget begonnen. Ik kan er mijn energie in kwijt.’ November 2017 ging de site online, nog geen drie maanden nadat hij aan een studie was begonnen bij Fontys CE Digital Business Concepts (DBC). ‘Ik zag bij mijn vader in de zaak al die verschillende accessoires. Toch heeft hij er relatief weinig, omdat het onmogelijk is om alles op voorraad te hebben.’ Die beperking heeft zijn webwinkel niet. Het assortiment bestaat onder meer uit fietsen, sloten, fietstassen, onderdelen en accessoires. Maar waarom een webwinkel? ‘Online marketing heeft altijd mijn interesse gehad’, legt Martijn uit. ‘Ik heb heel veel zelf uitgezocht en ik leer veel van het werken met klanten, maar de opleiding is voor mij echt een inspiratiebron. Als ik voor tentamens aan het leren ben, krijg ik de beste ideeën. Bovendien zijn verschillende docenten zijn gespecialiseerd in online marketing, die zijn erg enthousiast. Ik kan er goed mee sparren.’

Hij heeft het tij mee. De fietsenbranche is booming. Volgens de meest recente cijfers van Bovag telt ons land bijna 23 miljoen fietsen. Was de fiets tot de eeuwwisseling vooral een vervoermiddel inmiddels maakt de tweewieler nadrukkelijk deel uit van onze lifestyle. De opmars van de elektrische fiets is niet te stuiten, maar ook designexemplaren gaan grif van de hand. Niet voor niets is de concurrentie groot. BikeBudget onderscheidt zich volgens Martijn met een snelle levering en specialistisch advies. Daarnaast is hij ‘hofleverancier’ van het hippe fietsmerk Cortina, waarvan hij de meest producten op voorraad heeft. Of hij van zijn bedrijf kan leven? Ja, bekent Martijn schoorvoetend, maar hij heeft nog een lange weg te gaan. Zijn doel is om er een stabiele online business van te maken. Op school krijgt hij daarvoor alle ruimte. ‘Ik ben heel erg resultaatgericht, de uitdaging is om steeds met iets nieuws te komen. Ik streef ernaar om, nog voordat ik afgestudeerd ben, personeel in dienst te hebben. Maar het belangrijkste vind ik om dicht bij de mensen te staan, om voor een blije klant iets extra’s te doen.’

 

Terug naar nieuwsoverzicht