Nieuwe ronde: Take-off HBO subsidie

Heb jij een innovatief idee en wil jij een dienst of product verder ontwikkelen? Je kunt je vanaf nu inschrijven voor een nieuwe Take-off hbo subsidieronde. Met deze subsidie kun jij de haalbaarheid onderzoeken van je innovatieve idee en daarmee ook de kansen en risico's in kaart brengen.

Voor het starten van innovatieve, nieuwe bedrijvigheid is financiering nodig om de kloof tussen het onderzoek en de markt te overbruggen. Deze zogenaamde vroege fase-financiering vormt een knelpunt: private investeerders en banken vinden het een te groot risico om te investeren in de ideefase. Het programma Take-off hbo overbrugt deze ‘funding gap’ in de vroege fase van een onderneming. Aan het einde van het traject zouden anderen – private of publieke investeerders – bereid moeten zijn de volgende fase te financieren. Het programma Take-off hbo richt zich op het faciliteren en stimuleren van innovatieve bedrijvigheid die voortkomt uit kennisontwikkeling door onderzoekers verbonden aan hogescholen.

Wat is het?

Deze regeling financiert een haalbaarheidsonderzoek. Je kunt onder andere een octrooionderzoek doen, een inventarisatie maken van beschikbare technologie of een marktanalyse uitvoeren.

Voor wie is het?

Studenten, docenten, onderzoekers en lectoren van hogescholen die de haalbaarheid van een innovatief idee willen onderzoeken. Wordt een Take-off hbo projectvoorstel gehonoreerd, dan keert Regieorgaan SIA het geld uit aan de hogeschool die de financiële verantwoordelijkheid draagt voor de correcte uitvoering van het projectplan. Met dat geld vergoedt de hogeschool - conform de in de aanvraag opgenomen begroting - de kosten van de haalbaarheidsstudie.

Wat kun je aanvragen?

Per haalbaarheidsstudie kun je € 20.000 tot € 25.000 aanvragen.

Je kunt je vanaf nu inschrijven voor een nieuwe ronde

Voor de najaarsronde kun je aanvragen indienen tot en met 1 oktober 2019. Fontys biedt ondersteuning in de aanvraag. Wij vragen je daarom om je uiterlijk 3 weken voor sluiting van de najaarsronde te melden via: raak@fontys.nl.
Meer informatie over de regeling is te vinden via deze link

Hoe en waarop worden aanvragen beoordeeld?

De voorstellen worden beoordeeld op 4 criteria die even zwaar tellen bij de beoordeling:

1. kennisbasis en innovativiteit
  2. commerciële potentie
  3. kwaliteit van het team
  4. kwaliteit van het projectplan

Afgelopen jaren hebben meerdere Fontys studenten de subsidie toegekend gekregen.
Voorbeelden zijn:

Felix (aanvraag door Lola Gielen)
Uit onderzoek blijkt: geluk kun je positief beïnvloeden door er dagelijks bij stil te staan. Vooral voor ouderen is dit interessant om mogelijke eenzaamheid te voorkomen. Felix is een apparaatje dat het mogelijk maakt om laagdrempelig bewust te worden van geluk, en dat te delen. Het past helemaal in de trend van zelfmanagement en bewust leven. Er is een prototype van Felix ontwikkeld en getest, maar er was nog onvoldoende zicht op marktbehoefte. Wel waren er positieve reacties. Met dit project is geprobeerd Felix te optimaliseren en de haalbaarheid beter in te schatten. Meer informatie over Felix: www.happybots.nl.

Urban Entonomy (Aanvraag door Shasco Laugs)

Dit project richt zich op urbane proteïneproductie uit insecten, als basis voor veilig voedsel voor menselijke consumptie. Hierin wordt het hele kweekproces met een ‘cradle to cradle’ oogpunt ingericht in samenwerking met aquaponics systemen om een volledig duurzame kweek te realiseren.

Auteur: Irene Vriezen - Fontys Centrum voor Ondernemerschap

Terug naar nieuwsoverzicht