Zes Fontys startups strijden tegen elkaar op het Student Startup Festival

Zes studentondernemers in de dop; allen zijn ze ambitieus, jong en ondernemend en hebben ze gedurende hun studie een bedrijfsidee uitgewerkt tot een eigen startup. Tijdens het Fontys Student Startup Festival op donderdag 14 februari kregen zij elk twee minuten om de jury te overtuigen dat hun idee het beste is. Twee van de start-ups maken daarbij kans op een co-financiering voor het opstarten of uitbreiden van hun bedrijf. De eerste prijs van 1.500 euro werd gewonnen door Occasionkeuring Nederland. De tweede prijs, een bedrag van 500 euro, ging naar SomeTea.

Jimmy Greijmans, de oprichter van Occasionkeuring Nederland, had zijn eerste plaats niet aan zien komen. ”Geweldig dat mijn startup gewonnen heeft. De concurrentie was goed, en het juryverhoor was moeilijker dan in de vorige ronde, dus ik zag het echt niet aankomen.” Hij zit in het vierde jaar van zijn studie International Marketing Management. Zijn start-up kwam voort uit een probleem waar hij zelf tegen aan liep als autoverkoper. ”Ik verkocht auto’s toen ik bij een Toyota dealer werkte, en dan gingen mensen een proefritje maken en was het allemaal goed. Maar als ik dan zelf een keer mijn auto verkocht bij mij in de straat via Marktplaats, dan vroegen mensen zich af waarom ik mijn auto verkocht en dan moest er toch wel iets mis mee zijn. Om dat probleem te kunnen verkleinen, heb ik Occasionkeuring opgericht. Een platform voor keuringen van tweedehandsauto’s. Mensen kunnen via het platform met de tweedehandsauto terecht bij een garage in de buurt, waar de auto binnen een half uur op de meest essentiele zaken gecheckt wordt en op die manier kun je een miskoop voorkomen”, legt hij uit. ”Het scheelt gewoon heel veel geld als je een tweedehands auto kunt kopen zonder die tussenschakel van een dealer.” Het geldbedrag wil hij gaan gebruiken om een stukje naamsbekendheid op te bouwen en te investeren in een goede website. ”Daar gaat wel wat geld in zitten, dus deze prijs kan ik goed gebruiken.”

SomeTea
De tweede prijs werd in de wacht gesleept door Pim de Rijke en Teun Holtman, studenten van de opleiding Technische Bedrijfskunde. Tijdens een vlugge pitch van Teun tijdens het Fontys Student Startup Festival 2018 kwam hij zijn zakenpartner Pim tegen, en kwamen ze tot de conclusie dat ze een grote passie voor horeca met elkaar gemeen hadden. Daar kwam een innovatief idee uitrollen dat voor een verandering moet zorgen in de traditionele theewereld: gekristaliseerde theebladeren met honing. ”Bij SomeTea is niet het koekje als extraatje bij de thee, maar de beleving en het gevoel dat het teweeg brengt. En daar draait het tegenwoordig om, om die beleving”, stelt De Rijke in zijn pitch. De jury vond het een creatief en goed uitgewerkt bedrijfsidee en beloonde de heren met een cheque van 500 euro.

Jonge ondernemers
Dat leeftijd en ervaring niet altijd een vereiste zijn om een succesvol bedrijf op te kunnen richten, wordt ook tijdens het Startup Festival maar weer eens bewezen. De jongste studentondernemer die zijn bedrijf mocht pitchen was pas 18 jaar, en zat pas in het eerste jaar van zijn studie Commerciële Economie. Terwijl hij nog bezig is met het behalen van zijn propedeuse, heeft Yaïro Steevensz zijn bedrijf HoutenPijlen.nl opgericht. Een bedrijf waarin hij zijn eigen hobby en passie combineert: boogschieten en re-enactment (het uitbeelden van de geschiedenis). ”Soms is het best lastig om mijn bedrijf te combineren met school, vooral omdat het de laatste maanden enorm gegroeid is en mijn afzetmarkt steeds groter werd. Maar ik krijg het waarschijnlijk op mijn studie ook alleen maar drukker, dus als ik nu niet begin met ondernemen, heb ik er straks misschien geen tijd meer voor. En waarom zou ik wachten als ik het ook nu kan doen?”, zegt de jonge ondernemer stellig. Hij kreeg de nodige kritiek van de jury, maar laat zich daardoor niet uit het veld slaan: ”Omdat het mijn passie is en ik in de topsport van boogschieten actief ben, ken ik mijn markt maar al te goed. Voor buitenstaanders is dat misschien wat lastiger, maar ik heb er vertrouwen in dat het goedkomt. Bovendien vind ik het gewoon enorm leuk om te doen en leer ik er heel veel van.”

Vierde editie
Het was de vierde keer dat het Startup Festival georganiseerd werd door Fontys. Het event, gepresenteerd door Florian Dirkse van The Green Miles en The Ocean Cleanup, dient als een ontmoetingsplek voor studenten en ondernemers die gebruik kunnen maken van elkaars kwaliteiten. Er zijn verschillende workshops om bij te dragen aan de kennis van de studenten, en een meet en greet om de brug te slaan tussen studenten en ondernemers. Het was bovendien een van de eerste evenementen dat plaatsvond in de LocHal Tilburg. Deze hal, waar generaties Tilburgers aan treinen sleutelden, is omgetoverd tot de nieuwe huiskamer van de stad. Het industrieel erfgoed is een inspirerende en nieuwe locatie geworden in de spoorzone van Tilburg en vormt een plek waar alles samenkomt: leren en studeren, ondernemen, onderzoeken, ontmoeten, creëren, innoveren en exposeren.

Bron: https://innovationorigins.com/nl/beste-zes-fontys-startups-strijden-tegen-elkaar-op-het-start-up-festival/

Terug naar nieuwsoverzicht