De wereld is niet meer dezelfde, wat er gebeurt en mogelijk staat te gebeuren is groter dan ons voorstellingsvermogen. De impact van het coronavirus is complex, dat geldt ook voor de klimaatcrises, escalatie van onveiligheid, toename van extremen (van religie tot identity politics), te grote verschillen in welvaart en welzijn, ...

We also offer this content in English. Click on the button below for the English version.

Juist in deze tijd kan een andere benadering van ‘economie’ het verschil maken. Economie is verworden tot een financieel-kapitalistische denkwijze: ‘steeds meer’. Het scheve beeld dat ontstaan is in relatie tot datgene wat we de afgelopen 1,5 jaar hebben ervaren, de bewustwording van de kwetsbaarheid van het bestaan, laat ons het belang zien van een andere benadering.

ACI kiest voor economische innovatie: een nieuwe benadering van economie als creatieve economie. Deze overstijgt de vermeende tegenstelling tussen creativiteit, zakelijkheid en het sociale domein en zet betekenisgeving en waarde-creatie centraal. Deze nieuwe benadering sluit aan bij de oorspronkelijke betekenis van economie waarin men zich bezighoudt met de wijze waarop we alles wat we hebben (zowel materieel als immaterieel), zo goed en zo eerlijk mogelijk kunnen beheren en verdelen in de wereld.

 

ACI leidt op tot impact creators, creatieve professionals die door middel van het verbinden van creativiteit, sociaal bewustzijn en zakelijkheid (alledaagse) transities aanjagen. Daarmee maken ze niet alleen deel uit van de creatieve economie, maar dragen zij er ook actief aan bij. Het doel is waarde-creatie en betekenisgeving en daarmee waardevol, onconventioneel, moedig, deskundig en toonaangevend bijdragen aan de economie en de samenleving van de toekomst.

Een logisch gevolg van de verbreding van de creatieve industrie naar de creatieve economie is de aanpassing van de naam Academy for Creative Industries naar Academy for the Creative Economy. De IEMES-afstudeerrichting van de opleiding Communicatie wordt Creative Concepts for Communication en de IEMES-afstudeerrichting van Commerciële Economie wordt Creative Marketing Concepts. De afstudeerrichting Digital Business Concepts van de opleiding Commerciële Economie als ook de opleiding Trend Research & Concept Creation in Lifestyle houden dezelfde naam.

Alle vier de opleidingen richten zich op een creatieve economie, die wendbaar, duurzaam en humaan is. Het onderwijs en onderzoek en de alumni van ACE kunnen hier in een grote behoefte voorzien van bedrijven, instellingen en organisaties die proberen vorm te geven aan de benodigde transities. Na hun opleiding kunnen studenten als creatief-zakelijke professionals dan ook niet alleen aan de slag binnen de creatieve industrie, maar binnen alle sectoren, zowel profit als non profit.

Voor de medewerkers en studenten van ACI bieden deze ontwikkelingen unieke kansen, daarnaast brengen ze een verplichting en verantwoordelijkheid met zich mee. Jullie willen bijdragen aan de verandering door bestaande kennis en expertise én jullie verbeeldingskracht in te zetten voor anders denken en handelen, jullie tonen creatieve daadkracht waarmee jullie een nog onbekende nieuwe koers mede vormgeven.

Het werkveld zal steeds meer invulling willen geven aan veranderingen en transities en het is ook het werkveld niet onopgemerkt gebleven dat juist het anders denken en handelen, jullie creatieve daadkracht noodzakelijk is om in hun behoefte te voorzien.Samen bouwen we zo aan een vitale, duurzame en inclusieve samenleving.

 
 

Creatieve economie

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

 
 

Veelgestelde vragen

Elke student die is begonnen aan een opleiding van Fontys ACI, krijgt de gelegenheid om deze opleiding af te maken en het bijbehorende diploma te behalen. De nieuwe koers verandert daar niets aan.
Elke student die is begonnen aan een opleiding van Fontys ACI, krijgt de gelegenheid om deze af te maken. Dat betekent dat zowel het onderwijsaanbod als de roostering ongewijzigd blijft.
Omdat het onderwijsaanbod niet verandert, zijn er ook geen gevolgen voor studenten die een of meer vakken moeten herkansen. Het herkansen van vakken blijft mogelijk, nu en in de toekomst.
Omdat het onderwijsaanbod niet verandert, zijn er ook geen aanpassingen in de (vorm van) toetsen.
Voor studenten die zijn gestart met de opleiding CO-IEMES, blijft het huidige CBL-aanbod ongewijzigd.
Elke student die is begonnen met de opleiding TCL of DBC, krijgt de gelegenheid om deze af te maken en het bijbehorende diploma te behalen. Studenten die in september 2022 of later instromen, volgen het nieuwe curriculum. De komende periode wordt dit curriculum stapsgewijs ontwikkeld.
Fontys blijft met plezier samenwerken met haar partners in de creatieve industrie. Daarnaast gaan we het netwerk van het instituut voor de opleidingen verbreden én samenwerking intensiveren.
Het is de ambitie van Fontys ACE om impact creators op te leiden die hun creativiteit, -gecombineerd met zakelijkheid en sociaal bewustzijn- niet alleen inzetten voor waardevolle concepten voor de creatieve industrie, maar ook voor andere sectoren, zowel profit als non profit.
In het studiejaar 2022 – 2023 starten de opleidingen Communicatie - Creative Concepts for Communication en Commerciële Economie - Creative Marketing Concepts met onderwijs in de propedeusefase. Dit betekent dat je al dit studiejaar in contact komt met Fontys ACE, bijvoorbeeld via de website, rondom open dagen, meeloop- en proefstudeerdagen en -later in het studiejaar- op de (bewegwijzerings)borden in P8.
Over de nieuwe koers is goed nagedacht. Het instituut en de opleidingen voldoen met de genoemde wijzigingen aan een behoefte en vraag van het werkveld, in lijn met maatschappelijke ontwikkelingen. Er is dus geen weg terug.
Als instituut en als opleiding zijn we het aan onze studenten en het werkveld verplicht om aan te sluiten en voorop te lopen bij maatschappelijke ontwikkelingen en behoeften. Er zullen dus altijd wijzigingen blijven.
Het is begrijpelijk dat je vragen hebt over de transitie naar Fontys ACE. Op deze website publiceren we veelgestelde vragen, antwoorden en updates over de transitie. Daarnaast kunnen studenten terecht bij hun coach en medewerkers bij hun onderwijsmanager. Je kunt ook een e-mail sturen naar acimarketingcommunicatie@fontys.nl.