Bart Naber

Bart Naber
Studie: SPECO
Onderneming: OTSO

Bart Naber liep als student stage bij een werving- en selectiebureau. Het viel hem op hoeveel tijd en geld sollicitatieprocedures kosten. Hij dacht: "Dat moet makkelijker, effectiever en leuker kunnen." Zo ontstond het sollicitatieplatform OTSO. 

"Werkzoekenden hebben minder dan twee minuten nodig om een profiel aan te maken", zegt de jonge ondernemer. Ze downloaden de gratis app, melden zich aan met hun LinkedInprofiel en Facebookprofiel en vullen zes voorkeuren in. Voorwaarde is wel dat de werkzoekende een cv of LinkedInprofiel heeft en een beschrijving van zichzelf in tachtig woorden.

Op basis van de ingevulde voorkeuren - waaronder werkveld, opleidingsniveau en salaris - zoekt OTSO passende vacatures. Daarna kan de werkzoekende gaan swipen. Naar links is niet geïnteresseerd, naar rechts is wel geïnteresseerd. Daarna kun je nog een korte motivatie toevoegen of direct solliciteren. Heeft de werkgever ook belangstelling, dan is er een match en krijgen beiden elkaars contactgegevens.

Oneindig swipen
"We willen ernaar toe dat je oneindig kunt swipen", zegt Naber. Daarvoor zijn natuurlijk voldoende vacatures nodig. Maar aan belangstelling van werkgevers geen gebrek. De website van OTSO vermeldt indrukwekkende namen. Sinds kort kunnen werkgevers gratis vacatures plaatsen en betalen ze alleen per sollicitant, ondertussen nemen grote partijen dit al over. Dit betekent: geen sollicitanten, geen factuur. Dat geeft organisaties de mogelijkheid om zoveel vacatures te plaatsen als ze willen. Ook kunnen ze meerdere recruiters, via een dashboard op hun pc, toegang geven tot het platform. Binnen de eerste drie jaar van OTSO maken er al meer dan 600 bedrijven gebruik van OTSO.

In het nieuws
Wat ook hielp was de gratis publiciteit voor het innovatieve product. Met een knipoog naar de populaire dating app, kwam OTSO in het nieuws als de Tinder voor bedrijven. Zo is OTSO vermeld op de NOS, Omroep Brabant, Elsevier, Q-music en nog veel meer. Daarnaast werd hij tweede bij de Accenture Innovation Awards en eindigde hij als derde in de race voor Ondernemer van het Jaar bij VNO-NCW.

1.5 miljoen swipes
Drie jaar na de oprichting van OTSO is er via de app meer dan 1.5 miljoen keer geswiped en wordt deze door meer dan 25.000 werkzoekenden gebruikt. Wat de oprichter betreft is dit nog maar het begin. OTSO is voor werkzoekenden en werkgevers nu één van de manieren om elkaar te vinden. "Het is een kanaal erbij. Ons steven is dat we straks het enige kanaal zijn."