Daan Beuting, Esmée Noij en Martijn Huijbregts

CE-IEMES, CO-IEMES en Mechatronica
Onderneming:
iTapToo

iTapToo is ontstaan tijdens de Fontysminor Ondernemerschap waar bleek dat het hele team hetzelfde doel voor ogen had: Het aanpakken van de enorme plastic verspilling in de wereld. Door onderzoek kwamen we erachter dat cateraars genoodzaakt zijn te verduurzamen maar niet weten hoe zij dit op een innovatieve en efficiënte manier kunnen aanpakken. Met de focus op het hoofdbestanddeel van de plastic soep, de plastic fles, ontstond al snel het concept om frisdrank vanuit een machine in je eigen fles te tappen en hiermee de plastic wegwerpfles te besparen. De tip om zo vroeg mogelijk te gaan valideren werd door het team gehoord, wat heeft geresulteerd in meer dan 300 enthousiaste reacties en veel feedback in de eerste fase van het product. Na vele iteraties op het concept om de wensen van potentiele klanten te vervullen heeft iTapToo nu een product dat klaar is om de markt te veroveren.

Op dit moment heeft iTapToo haar eerste eigen recepten voor de verfrissende dranken die uit de automaat getapt kunnen worden. Daarnaast is het team in samenwerking met een bedrijf dat de automaat kan leveren en verkoopt het team een eigen herbruikbare fles. Binnenkort staat de eerste automaat in de gebouwen van Fontys om de studenten kennis te laten maken met het concept. Ook is de automaat van iTapToo opgenomen in de aanbesteding van één van de grootste cateraars van Nederland.

‘’Dankzij de Studentondernemersregeling kan het team zich volledig inzetten voor het bedrijf en hiermee schoolomgevingen plasticvrij maken’’. Ook zijn er plannen om af te gaan studeren in het bedrijf met de focus op het verbeteren van de automaat en het versterken van de storytelling. Tot slot gaat het brede netwerk van het Centrum voor Ondernemerschap het team veel steun bieden op het gebied van onder andere juridische en economische zaken.

In een ideale toekomst staat naast elke koffieautomaat een automaat van iTapToo. De conservatieve frisdrankautomaat bestaat niet meer.