Iris de Smit

Iris de Smit
Studie: Trendwachting & Concept creation in Lifestyle
Onderneming: Huzzy

Huzzy is een condoommerk wat seksuele taboes doorbreekt door middel van open communicatie over veilige seks en is opgezet door (founder) Rick Luteijn en (co-founder) Iris de Smit.

In 2017 begon Iris aan haar studie Trendwachting & Concept creation in Lifestyle op Fontys Tilburg waar zij Rick Luteijn leerde kennen. Het viel hen op dat de condoommarkt destijds traditioneel georiënteerd was. Want hoe divers het huidige aanbod ook was, er werd vrijwel geen rekening gehouden met enige vorm van menselijke diversiteit. In een analyse van Rick kwam naar voren dat de gehele markt erg mannelijk, klinisch en bijna vrouwonvriendelijk georiënteerd is. Ze vonden beiden dat het tijd was voor verandering en begonnen het gedachtengoed van Huzzy verder uit te werken. Iris werd vanaf dit moment verantwoordelijk voor alle creatieve uitingen en het maken en bedenken van content. Ze werkt al zo’n 6 jaar als (grafisch) ontwerper en illustrator met onderwerpen zoals gelijkheid en seksualiteit en is met haar kennis, skills en netwerk dan ook van grote waarde binnen Huzzy.

Huzzy lanceerde in augustus 2020 met de verkoop bij alle Hutspot filialen. Hutspot was een concept store gericht op lifestyle en design en daarmee dus een unieke retailer om samen mee te lanceren. Helaas werden zij zwaar getroffen door de coronacrisis en zijn onlangs failliet verklaard. Na enige tijd is het team in contact gekomen met Higuita, een communicatiebureau gevestigd in Amsterdam. In samenwerking met Higuita heeft Huzzy eind 2020 een video statement gelanceerd waarbij de visie van Huzzy op een controversiële manier wordt vertaald. Dit wekte de interesse van EDC retail, het moederbedrijf van onder andere EasyToys en tegelijkertijd de grootste Europese distributeur van Europa in erotische producten. Naast dat EDC de condooms van Huzzy verkoopt werken ze ook samen door middel van acties op Instagram. Nu de eerste stappen in de erotiekmarkt waren gezet werd het tijd voor de stap naar de mainstream.

Sinds september 2021 werkt Huzzy samen met Gorillas in Nederland. Dit is een boodschappenservice die in verschillende steden bezorgd binnen 10 minuten. Door middel van een gezamenlijke campagne hebben ze de samenwerking aangekondigd en zo ook de interesse gewekt van Gorillas in Duitsland en België. In de tussentijd is Huzzy aan het werk om hun assortiment uit te breiden met erotische producten zoals glijmiddel en sekstoys en lifestyle producten zoals t-shirts en een kaartspel.

Onlangs heeft Iris haar scriptie ingeleverd waarin zij onderzoek heeft gedaan voor Huzzy. Hiervoor heeft zij een kaartspel ontworpen wat is bedoeld om seksuele wensen en grenzen en vrouwelijk genot bespreekbaar te maken en te normaliseren.

Benieuwd naar Huzzy? Neem een kijkje op www.huzzy.love of op Instagram @huzzy_official