Roel van den Boom & Stefan Pahlplatz

Roel van den Boom & Stefan Pahlplatz
Studie: ICT
Onderneming: InoGo Software

Toen de werkgever van Roel en Stefan zijn ICT-bedrijf abrupt beëindigde stonden de jonge studenten voor de keuze: terug naar een bijbaantje in de horeca of supermarkt, óf zelf een ICT-bedrijf beginnen. Beiden zaten destijds in het tweede jaar van de Fontys ICT-opleiding in Eindhoven. De keuze was snel gemaakt, InoGo Software was een feit. Inmiddels hebben ze het derde jaar van de ICT-opleiding afgerond en zijn ze vele ervaringen als zelfstandig ondernemer rijker.

InoGo Software biedt maatwerk softwareoplossingen aan waarmee de klant zijn bedrijfsprocessen kan automatiseren en verbeteren. Een simpel voorbeeld is het automatisch laten genereren en versturen van facturen. Dit voorkomt fouten en zorgt direct voor een administratieve lastenverlichting. De ondernemers werken op dit moment aan een zogeheten ‘Enterprise resource planning’ (ERP) voor een uitzendbureau. Hierbij wordt gewerkt aan het vervangen van een verouderd systeem en het efficiënter maken van de bedrijfsprocessen. Voor een andere opdrachtgever wordt gewerkt aan een transport management system in de transportwereld. Het doel van dit systeem is het verbeteren en makkelijker maken van ingewikkelde logistieke processen. 

Problemen zien we als uitdagingen aldus de ondernemers: ‘Je moet het in dit vak leuk vinden om ingewikkelde puzzels op te lossen, soms ook op tijden dat je eigenlijk van plan was iets anders te doen’. Tegelijkertijd is de flexibiliteit in het plannen van werk een fijne bijkomstigheid van het eigen baas zijn. Deze flexibiliteit maakt het ook mogelijk om het afstuderen te combineren met het eigen bedrijf.

Het hebben en opbouwen van een netwerk, het leveren van goede producten en goede sociale vaardigheden zijn volgens de ondernemers van groot belang voor een vliegende start. Verder was het fijn terug te kunnen vallen op meer ervaren ondernemers bij vragen over bijvoorbeeld financiële zaken. De Business Developer van het CvO heeft door het stellen van kritische vragen vooral geholpen bij het bepalen van een richting van het bedrijf en het helder krijgen van het marktsegment waarin ze wilden werken.