De digitale commissie van de Studentondernemersregeling

Fontys studenten die naast hun studie ook een eigen bedrijf hebben, kunnen aanspraak maken op de Fontys Studentondernemersregeling. Deze regeling zorgt ervoor dat studenten o.a. stage kunnen lopen en/of kunnen afstuderen in eigen bedrijf. Om deze startups zoveel mogelijk vooruit te helpen biedt het Fontys Centrum voor Ondernemerschap daar extra faciliteiten bij aan zoals coaching, netwerken en masterclasses/workshops op diverse vakgebieden. Om in aanmerking te komen voor de status van Fontys Studentondernemer wordt er een goede voorbereiding vereist van de student zodat hij goed voorbereid voor een screeningscommissie kan komen. De student wordt ondersteund in dit proces door een Business Developer vanuit het Fontys Centrum voor Ondernemerschap. Uiteindelijk presenteert de student zijn bedrijf voor een commissie van onafhankelijke ondernemers. Deze commissie van onafhankelijke ondernemers beslist, op basis van een aantal criteria, of de student gebruik mag maken van de faciliteiten in de regeling. Zij kijken met name naar de ‘fit’ en ‘viable’ van de studentondernemer en het bedrijf.

Juist in deze tijd is het belangrijk om de screeningscommissie digitaal te laten verlopen omdat veel Fontys studenten vanaf september stage willen lopen of willen afstuderen binnen hun eigen bedrijf. Vertraging wordt zoveel mogelijk tegen gegaan en op een digitale wijze opgevangen zodat studenten weten waar ze aan toe zijn.

Nick van Klinken was de eerste student die voor de digitale screeningscommissie mocht verschijnen.

Nick is laatstejaars SPECO student. Met enkel het afstuderen in het vooruitzicht, was dit voor hem het moment om gebruik te maken van de Fontys Studentondernemersregeling zodat hij kan afstuderen binnen zijn eigen bedrijf. Want naast student is hij ook eigenaar van Nick Enterprise. Nick Enterprise bestaat sinds oktober 2019 en is een E-commerce bedrijf waarbij hij online goederen verhandelt. Via het bol.com platform worden zijn producten verkocht; van sushi maker pakketten, baardverzorgingsproducten tot mini printers. In zijn afstuderen kan hij zich focussen op zijn eigen bedrijf waarbij de competenties vanuit de opleiding worden meegenomen in het afstudeeronderzoek. Op deze manier is hij geen tijd kwijt aan een afstudeerstage bij een extern bedrijf. Hij kan zijn aandacht vestigen op zijn eigen bedrijf waarbij de leerelementen van zijn opleiding worden meegenomen in het onderzoek.
Na zijn studie wil hij dan ook niet in loondienst maar zich volledig richten op zijn eigen bedrijf. Het ondernemerschap triggert hem, want zo zegt hij: ‘Je hebt als ondernemer alles in eigen handen. Je bent zelf verantwoordelijk voor de keuzes die je maakt in je eigen bedrijf waarbij groei tot stand komt. De keuze voor opschalen is eenvoudig en ik ben daarbij niet afhankelijk van een baas of collega’s.

Hij heeft de digitale commissie m.b.t. de Studentondernemersregeling als positief ervaren en het verliep erg soepel. De vragen vanuit de commissieleden vond hij pittig maar hij had overal een onderbouwd antwoord op. Dit kwam volgens Nick mede omdat hem niets onbekend is in de E-commerce wereld, de concurrentie en zijn toekomstbeeld van het bedrijf. Het bedrijf is waar hij voor staat en gaat.

Het Fontys Centrum voor Ondernemerschap heeft de digitale commissie ook als zeer positief ervaren. Normaliter werd er elke maand 1 screeningscommissie georganiseerd voor de potentiële Fontys Studentondernemers. Mede door de digitale voordelen en snelheid, vindt er nu elke week een online screeningscommissie plaats waarbij telkens 4 studenten verschijnen voor de commissieleden. Reistijd wordt beperkt, commissieleden kunnen makkelijker schakelen in tijd en er is meer focus.

Heb jij ook interesse om je onderneming met je studie te combineren? Kijk dan eens op www.fontys.nl/cvo

Terug naar nieuwsoverzicht