Geld verdienen als studentondernemer

Je wil wat bijverdienen naast je studie. Dit kan met een bijbaantje, maar ook door te starten als freelancer of zzp'er. Via online zelfstandigenplatforms kun je direct als freelancer of zzp'er aan de slag in de horeca, logistiek of als maaltijdbezorger. Lijkt je dat wat? Met een goede voorbereiding kom je niet voor verrassingen te staan. Want wat moet je allemaal doen om als student ondernemer aan de slag te gaan?

Check de gevolgen voor je studiefinanciering

Je bijverdiensten kunnen gevolgen hebben voor je studiefinanciering. Doe je mbo? Of val je onder het oude stelsel van studiefinanciering voor hbo en universiteit? Dan mag je niet te veel bijverdienen. Anders moet je je studiefinanciering terugbetalen. De bijverdiengrens is in 2020 € 15.003,05. Val je onder het nieuwe stelsel voor hbo en universiteit? Dan maakt het niet uit hoeveel je bijverdient. DUO controleert achteraf hoeveel je in een bepaald jaar hebt bijverdiend. Heb je teveel bijverdiend? Dan krijg je bericht over hoeveel je moet terugbetalen.

Tip: zit jij in het laatste jaar van je studie? Dan worden de inkomsten, die je hebt uit je eigen bedrijf, niet meegeteld als bijverdiensten voor je studiefinanciering. Voorwaarde is wel dat je in dat kalenderjaar ook je diploma haalt. Deze maatregel is alleen bedoeld voor studenten die ondernemer zijn voor de inkomstenbelasting. Informeer bij de Belastingdienst over jouw specifieke situatie.

Registreren als ondernemer bij KVK

Wil je je inschrijven bij KVK? Dan moet je eerst een rechtsvorm kiezen. De meeste startende ondernemers kiezen voor de rechtsvorm eenmanszaak. Een eenmanszaak kun je snel en eenvoudig oprichten. Nadeel van de eenmanszaak is dat je met je privévermogen aansprakelijk bent voor de schulden van je bedrijf. Onderzoek dus goed wat jouw risico’s zijn en sluit verzekeringen af voor de risico’s die je niet zelf kunt dragen.

Vragen van studentondernemers

Om een KVK-nummer aan te vragen maak je online een afspraak met KVK. Je kunt hiervoor zelf een plaats, datum en tijd kiezen. Voordat je langskomt vul je het online inschrijfformulier in. Op dit formulier maak je een schatting van jouw inkomsten als freelancer, het aantal uren dat je maakt en jouw zakelijke kosten. Vervolgens kom je met een geldig legitimatiebewijs en je pinpas naar de afspraak bij KVK. Inschrijven kost 50 euro en een bewijs van inschrijving (een uittreksel) 15 euro. Je krijgt direct je KVK nummer mee. De KVK geeft jouw gegevens door aan de Belastingdienst. Daar hoef je dus zelf niet meer achteraan. Wel zo handig!

Als ondernemer moet je je zaken goed op orde hebben. Wil je zeker weten dat je overal aan gedacht hebt? Check het hier

Bron: www.kvk.nl

Terug naar nieuwsoverzicht