StuCar laat studenten carpoolen

Tim Zwijsen, Wim Berkers en Thijs de Leest zijn de drie studentondernemers achter StuCar. Met dit gloednieuwe platform willen zij studenten aan het carpoolen krijgen. Hun initiatief, dat vorm kreeg tijdens de Fontys Minor Ondernemerschap, wordt nu serieus uitgewerkt.

Wanneer je aan studentenvervoer denkt, dan denk je aan treinen en bussen, ov-kaarten en afgetrapte omafietsen. Dat kan ook anders, dacht het drietal achter StuCar. Tim Zwijsen legt uit dat dit voortkwam uit een frustratie waarin veel studenten zich zullen herkennen. “Het reizen met het openbaar vervoer laat vaak nogal te wensen over, om het maar op een nette manier te zeggen. Maar vanwege de lage prijs is het wel een noodzakelijk kwaad. Toen zijn we met zijn drieën gaan denken: hoe kan dit anders?”

Sfeerafbeelding Fontys

Een app om ritjes te delen
Uit deze brainstormsessie kwam het drietal uiteindelijk met StuCar: een platform dat studenten met een auto bij elkaar brengt om ritjes te delen. En dat zijn er stiekem best veel, zo vertelt Tim. “Ik betrapte mezelf erop dat ik regelmatig met de auto naar school ging. Vervolgens zette ik de auto neer in Eindhoven en kwam ik meerdere studenten tegen, die zowat bij mij om de hoek woonden. Als we dat van elkaar geweten hadden, hadden we misschien een ritje gedeeld.”

StuCar als verbindings-app
Maar het ambitieuze plan is eigenlijk meer dan dat alleen. Het delen van ritjes moet voor studenten ook een manier worden om met elkaar in contact te komen en nieuwe vriendschappen te sluiten. “We willen ons onderscheiden van het gangbare aanbod aan carpool-apps door een leuke ervaring aan te bieden die studenten stimuleert om met leeftijdsgenoten in contact te komen.”
StuCar is dus gecreëerd voor en door studenten. Hoe gaan de makers ervoor zorgen dat alleen deze doelgroep ook daadwerkelijk gebruik gaat maken van de app? Tim: “Eigenlijk was dat nog niet eens zo lastig. Je moet een studentennummer hebben om van de app gebruik te kunnen maken. Zo wordt het al heel lastig voor niet-studenten om gebruik te maken van StuCar.”

Coronavirus en openbaar vervoer
Tijdens het uitwerken van StuCar brak het coronavirus in alle hevigheid in Nederland uit. En ook onze kijk op openbaar vervoer veranderde razendsnel. Hoe ziet StuCar de toekomst, waarin studenten vanwege hygiëneregels misschien minder graag in een ‘vreemde’ auto stappen? “Ik denk dat het een kwestie van afwegen is. Persoonlijk stap ik niet graag in de trein met een mondkapje op. Dan is een ritje delen op een veilige en hygiënische manier een alternatief.”
De nieuwe ontwikkelingen rond het coronavirus maken het er niet makkelijker op om een app te creëren die ervoor moet zorgen dat mensen bij elkaar in de auto stappen. Hoe gaat het drietal hierop inspelen? Tim: “Je merkt dat mensen voorzichtiger zijn geworden. Een idee om ervoor te zorgen dat mensen toch gebruik gaan maken van StuCar is dat de chauffeurs een pakketje kunnen bestellen om ervoor te zorgen dat de corona maatregelen nageleefd kunnen worden. In dit pakket kan bijvoorbeeld een spatscherm zitten, of ontsmettingsmiddel en mondkapjes.”

Sfeerafbeelding Fontys

StuCar is ontstaan als onderdeel van de minor Ondernemerschap. Hoe kijken de jonge ondernemers terug op deze minor en de begeleiding vanuit Fontys? “Heel positief. We werden heel goed begeleid door onze twee coaches, die ieder hun eigen expertise hadden. Je merkt dat de kennis van de coaches direct vanuit het werkveld komt, en die kun je direct toepassen op het uitwerken van je eigen onderneming.”
De minor van Tim, Wim en Thijs is nu afgerond, maar met het uitwerken van StuCar gaan ze voorlopig door. Tim: “Momenteel zijn we bezig met het uitwerken van een pilot van de app voor Fontys zelf. Zo kunnen we klein beginnen, en de bereikbaarheid voor Fontys-studenten verbeteren. Ook zijn we uitgenodigd om binnenkort te komen spreken op het Centrum voor Ondernemerschap voor de nieuwe lichting van de minor. Er is nog een hoop uit te werken, maar als alles goed gaat kunnen studenten in het schooljaar 2021/22 van StuCar gebruik gaan maken.”

Terug naar nieuwsoverzicht