Student Ilse Bloks heeft een missie: meisjes vroegtijdig met techniek in aanraking laten komen

Afgelopen tijd is het een 'hot topic' geweest in Nederland. Hoe kunnen we meisjes enthousiast maken voor techniek? Meisjes scoren over het algemeen even hoog als jongens op exacte vakken als natuurkunde en wiskunde, maar toch kiezen minder meisjes voor een bètastudie of bètaprofiel. Nederland heeft in vergelijking met andere Europese landen het laagste aantal vrouwelijke afgestudeerden in een bètarichting. Hoe maken we meisjes enthousiast voor technische beroepen? Student Ilse Bloks weet daar wel raad mee!

Ongeveer 1,5 jaar speelt Ilse Bloks met het idee om technisch educatief speelgoed voor meisjes zelf te ontwikkelen en op de markt te brengen. Zelf had ze vroeger meer in aanraking willen komen met techniek, want zo stelt ze: “Techniek wordt steeds belangrijker en er is steeds meer vraag naar vrouwen in de techniek.” Na afronding van de opleiding toerisme besluit ze om mechatronica te studeren en tijdens deze studie valt het haar op hoe weinig écht aantrekkelijk technisch speelgoed er voor meisjes te koop is. Komend uit een echt ondernemersgezin wilt ze iets met dit idee gaan doen en richt haar bedrijf Techi Friends op.

Ilse is dan ook van plan om de techi friend in leuk en aantrekkelijk speelgoed voor meisjes tussen de vijf en tien jaar te gaan maken. Door deze Techi Friend kunnen meisjes spelenderwijs leren programmeren. Ilse hoopt hiermee de drempel om meisjes kennis te laten met techniek te verlagen en te laten zien dat techniek juist heel leuk is!

Op dit moment is ze volop bezig met de productontwikkeling en financiering van Techi Friends. Het streven is om eind volgend jaar het prototype klaar te hebben. De Techi Friends gaan verkrijgbaar zijn in de betere speelgoedwinkels en online. Met vastberadenheid vertelt Ilse over haar missie en haar ogen lichten op wanneer ze het over Techi Friends heeft.

Mijn missie is om zo veel mogelijk meisjes al op jonge leeftijd kennis te laten maken met de techniek!

Ilse wil tijdens haar studie graag haar eigen onderneming verder ontwikkelen. Zo heeft ze afgelopen periode de minor Ondernemerschap gevolgd en heeft ze zich aangemeld voor de Studentondernemersregeling. Door hier gebruik van te maken krijgt ze tijd, ruimte en kennis die nodig is om zich meer te kunnen focussen op haar eigen bedrijf.

Ilse’s ambitie voor de toekomst?
Een eigen productlijn ontwikkelen van technisch educatief speelgoed voor meisjes is het streven. Haar blikveld is nog breed qua vormgeving en uitwerking - dit kan zijn van barbiepoppen tot unicorns. En… jongens zijn natuurlijk ook uitgenodigd om te spelen met Techi Friends!

Benieuwd naar het idee van de ondernemende Ilse Bloks? Bekijk haar website eens: https://www.techifriends.nl/

Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys

Terug naar nieuwsoverzicht