Vernieuwende sokken STRAPD winnaar Student Startup Festival

Juist bij een startup kan een prijs van 1500 euro veel betekenen. Student Harris van Eijk van STRAPD was dan ook maar wat blij met dat bedrag, dat hij donderdagavond won tijdens het vijfde Fontys Student Startup Festival in Eindhoven. Hij had de beste pitch van zes studentondernemers met zeer uiteenlopende bedrijven.

Op korte termijn moet het internationale patent van STRAPD rond zijn, zei Harris op het podium. Kosten: maar liefst 10.000 euro. Uit eigen zak betaald, samen met zijn drie compagnons. En verder aangevuld met geld dat ze in 2019 kregen vanwege hun uitverkiezing tot Student Company van het jaar.

De Somerenaar bedacht met zijn compagnons sokken met een elastische band die ervoor zorgt dat de sokken niet kunnen afzakken. “Die 1500 euro is heel belangrijk voor ons”, zei de tevreden winnaar na de huldiging. “We moeten voorraad inkopen, de notaris betalen voor de oprichting van de bv en de marketing doen.”

Sfeerafbeelding Fontys

Heel snel heel groot
Volgens de jury was die voorraad een punt van zorg. “Als het aanslaat, zou STRAPD heel snel heel groot kunnen worden”, zei Marianne Mignot van het Mignot Fonds, dat de 1500 euro voor de eerste prijs en de 500 euro voor de tweede prijs beschikbaar stelde.

“En dat is meteen onze waarschuwing: je moet er wel op voorbereid zijn. Want we vinden het een goede niche in een heel grote markt. We denken dat het een trendy product kan worden en we zien er mogelijkheden in.” Met dat juryrapport kregen Harris en zijn compagnons Jari van den Broek, Willem Moeskops en Niels Fickinger de bevestiging dat ze op de goede weg zijn.

Voor Harris stond bij het begin van zijn studie Ondernemerschap en Retailmanagement in Eindhoven sowieso al vast dat hij ondernemer zou worden.“Ik kom uit een ondernemersfamilie, dus voor mij was het bijna vanzelfsprekend. Ik wil de wereld veranderen; de sokkenmarkt is al eeuwen hetzelfde. Ik vind het gaaf dat wij nu iets innovatiefs doen in die markt.”

Boeiende lezingen
Met boeiende lezingen van Wouter Staal van Yoghurt Barn en Daan Weddepohl van Peerby werd het festival een interessante bijeenkomst waar studenten werden gestimuleerd te ondernemen en waarin ze tal van tips kregen over het ondernemerschap.

Harris was dan ook vol lof over het festival. “Het is een mooie gelegenheid om je netwerk uit te breiden." Maar ook over de mogelijkheden die hij van Fontys heeft gekregen om zijn onderneming te kunnen opzetten en uitbouwen is hij positief. “Van Fontys mochten we de afstudeerstage in ons eigen bedrijf doen. Daar ben ik echt dankbaar voor.”

Volgens jurylid August de Vocht van het bedrijf Nofoodwasted uit Den Bosch hadden Harris en zijn drie mede-juryleden STRAPD laten winnen vanwege het concept, het marktpotentieel en het verdienmodel. “Wie tweede zou worden, daar hebben we langer over gediscussieerd”, zei hij.

Ecologische woningen
Tweede werd uiteindelijk Josanne Verhoof. Zij pitchte haar onderneming Villa Bimbi Oppascentrale, een oppasdienst met pedagogisch opgeleid personeel. Verder waren er onder andere pitches van een bedrijf in bijles in bètavakken, een architect die ecologische woningen ontwerpt en een bedrijf dat fietsonderdelen en -accessoires verkoopt.

De Vocht: “Mooi om te zien dat we zulke verschillende bedrijven mochten jureren. En de vrouwen waren ook goed vertegenwoordigd (twee van de zes, red.). Wat we wel graag wat meer hadden willen zien, is de verdienmodellen achter de ondernemingen. En hoe ze daarmee omgaan.”

De winst is mooi, vond Harris vanzelfsprekend, en een stimulans. Maar voor hem was het meedoen aan het Fontys Student Startup Festival uiteindelijk vooral een goede gelegenheid om zijn bedrijf te pitchen.“We hebben dat ook een keer bij de Rabobank mogen doen en daar hebben we toen niet gewonnen. Dat doet me niet zoveel. Ik praat gewoon heel graag over ons product omdat ik er echt in geloof.”

Bron: https://bron.fontys.nl/vernieuwende-sokken-strapd-winnaar-student-startup-festival/

Terug naar nieuwsoverzicht