Mooie samenwerking Summa College en Fontys Hogeschool voor HRM en Psychologie

Ondanks de Covid 19 epidemie heeft er het afgelopen jaar een vruchtbare samenwerking plaatsgevonden tussen het Summa College en Fontys. Docent Roos Kusters van het Summa College Maatschappij en Gezondheid deelt graag haar ervaring over de afgelopen periode.

Sausje voor het tweede leerjaar

“Ik werk als docent in leerjaar 2 van de opleiding Maatschappelijke zorg niveau 4 op het Summa College, en we zijn altijd actief op zoek naar ‘het sausje’ over het leerjaar 2 waarin ik werkzaam ben. Onze studenten lopen twee dagen in de week stage in de gehandicapten- of ouderenzorg, maar zoeken daarnaast altijd naar verbinding tussen theorie en praktijk op de overige drie schooldagen. Dit doen we door middel van bijvoorbeeld gastlessen, excursies of interessante projecten waarbij we de praktijk, in de breedste zin van het woord, naar binnen halen, en andersom. Door Corona zijn er natuurlijk veel leuke uitjes niet door kunnen gaan, en daarom waren we erg blij dat deze samenwerking wel kon plaatsvinden!”

Kennismaking

In februari had Roos de eerste kennismaking met een enthousiast groepje Fontys studenten en hun begeleider Polien Taks. “We kwamen al snel tot allerlei ideeën voor de voorlichtingen die de studenten voor onze tweedejaars zouden gaan organiseren. Omdat onze studenten elkaar alleen nog maar online hadden gezien, leek het ons leuk om middels de voorlichting het groepsgevoel en de groepsdynamica te verbeteren. De studenten gingen daarna aan de slag met de uitwerking van deze ideeën, en we hielden elkaar via een Teams-omgeving op de hoogte van de vorderingen.

Om een beter beeld te krijgen van de beginsituatie, onze doelgroep en om gerichtere doelen te kunnen stellen zijn een aantal studenten aangesloten bij een online mentorbijeenkomst om hun vragen te kunnen stellen, wat al meteen zorgde voor een leuk en open eerste contact.”

Leerzaam proces

Zowel voor de opdrachtgever als voor de studenten was het een leerzaam proces. “Ik merkte dat het heel belangrijk was om duidelijke kaders te geven en duidelijk mijn verwachtingen uit te spreken, en studenten leerden op hun beurt weer dat wijzigingen in afspraken consequenties hebben voor de planning en de roostering van de voorlichtingen, en dat als je bijvoorbeeld toch niet blijkt te kunnen, er behoorlijk weer wat omgegooid moet worden.” Al deze leermomenten zijn meegenomen in een evaluatie, waar iedereen weer van heeft geleerd.

Het resultaat
Nadat het plan van aanpak en het draaiboek in orde waren, vonden in april de voorlichtingen plaats. Door verschillende sfeerbevorderende activiteiten en energizers gingen onze studenten aan de slag met het beter leren kennen van zichzelf en elkaar. Er werd bijvoorbeeld door middel van prikkelende stellingen duidelijk inzicht gegeven over zichzelf. Er werd ook gekeken naar eigen en andermans kwaliteiten en er werd een vertrouwensoefening gedaan. “De kwetsbare kant van studenten kwam daarbij naar boven, daar was ruimte voor en de sfeer was fijn en veilig.”

Uiteindelijk werd er nog iets verteld over de HBO-opleiding zodat studenten daar iets meer over te weten kwamen. “Het was een leerzame en leuke uitwisseling! En volgend schooljaar hopen we zeker weer op een vervolg!”

Sfeerafbeelding Fontys