Artikelen Nieuwsbrief BEnT BekEnT Studenten

-- ENGLISH BELOW --

Onderstaand vind je alle artikelen van de FH BEnT nieuwsbrieven aan studenten.

Editie 9, september 2020
Editie 7, juli 2020
Editie 6, juni 2020
Editie 4, mei 2020
Editie 3, mei 2020
Editie 2, april 2020
Editie 1, april 2020

On this website you can find the articles of the FH BEnT newsletter for English students

Edition 9, September 2020
Edition 7, July 2020
Edition 6, June 2020
Edition 4, May 2020
Edition 3, May 2020
Edition 2, April 2020
Edition 1, April 2020
  • Technology, Entrepeneurship & Technology
    Sfeerafbeelding Fontys

    De zomervakantie zit er weer op. Het was heerlijk om aantal dagen door Frankrijk te kunnen fietsen. Zeker na die maanden thuis en alleen maar digitaal werken. Tent mee en een klein brandertje. Niet weten waar je volgende dag slaapt. 's Middags zoeken naar een camping en dan beslissen: gaan we uit eten of koken we op dat brandertje. Het vraagt creativiteit om daarop toch een goede maaltijd te bereiden. En zo’n fietstocht vraagt ook de nodige ondernemendheid. Het gaat (zeker) niet vanzelf.

    Nu zijn we weer begonnen aan een nieuw schooljaar. Een schooljaar dat zeker nog lange tijd in het teken staat van blended onderwijs. Het vinden van de optimale mix tussen online en fysiek onderwijs vraagt de nodige creativiteit en ondernemerschap. En daarbij maken we maximaal gebruik van de mogelijkheden van de digitale techniek. Deze situatie doet een beroep op onze competenties: (Toepassen van ) Technology, Entrepreneurship, Creativity (TEC).

    Laten we er samen een succesvol jaar van maken met maximale aandacht voor TEC.

    En mooi dat die competenties ook kunnen worden ingezet tijdens vakanties. :)

    Auteur: Gerard Lenssen, Directeur FH BEnT

  • Brancheweek AM

    31 augustus jl. is de eerste brancheweek gestart voor de studenten van Automotive Management. De studenten waren blij dat ze weer bij elkaar mochten komen voor onderwijs. De theorie werd verzorgd via MS-teams met de daarbij horende verwerkingsopdrachten. De praktijk is normaal verspreid over meerdere dagen, maar deze brancheweek is iedere student uitgenodigd voor één volledige praktijkdag in Nexus. In de kelder van Nexus is het voorschrift dat er in kleine groepen met mondkapjes en handschoenen gewerkt wordt.

    Auteur: Frits Hurkmans

    Sfeerafbeelding Fontys

    Voor enkele studenten de eerste kennismaking met “techniek”.

    Sfeerafbeelding Fontys

    Als eindopdracht een 3d-puzzel…..hoe zat het ook alweer

    Sfeerafbeelding Fontys

    Docenten van de PTH zakelijke dienstverlening verzorgen de brancheweken en minor.

  • Drive through diploma-uitreiking

    Donderdag 16 juli 2020 ontvingen ruim 100 studenten van de opleiding Technische Bedrijfskunde en Industrial Engineering & Management hun diploma op een bijzondere manier. De maatregelen rondom het coronavirus vragen om creativiteit. Daarom besloten docenten en teamleiders van de opleiding Technische Bedrijfskunde om de studenten een mooi alternatief te bieden, uiteraard geheel ‘corona-proof’.

    De studenten werden verwacht in tijdslots op het terrein van de Technische Universiteit Eindhoven. Na een spetterende ontvangst werden ze door het programma geleid en ontvingen ze op de trappen van het prachtig nieuwe Nexus gebouw hun diploma. Het geheel werd omlijst door een DJ en een heus muzikaal duo. Als afsluiter mochten ze op de foto in de Photobooth om deze mooie herinnering vast te leggen en meteen mee naar huis te nemen. Er moest natuurlijk geproost worden op deze mooie prestatie, helaas kon dat niet met z’n allen tegelijk, maar kregen ze een heerlijke fles mee om thuis nog na te genieten met familie en vrienden. Hieronder vind je een impressie van deze mooie dag.

    Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys

    Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys

  • 1,5 meter intro
    The intro and 1st week looked a bit different than we are used to. But with some creativity we managed to stay 1.5 meters apart! Hereby a small impression of the start of the school year.
    Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys

    Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys

  • 1,5 meter intro
    De intro en 1e lesweek zagen er wat anders uit dan we gewend zijn. Met de nodige creativiteit is het toch aardig gelukt om op 1,5 meter afstand van elkaar te blijven! Hierbij een kleine impresse van de start van het schooljaar.
    Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys

    Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys

  • Technology, Entrepeneurship & Technology
    Sfeerafbeelding Fontys

    The summer holiday is over. It was great to be able to cycle through France for a few days. Especially after those months at home and only working online. We took a tent and a camping gas burner and didn’t know where to sleep the next day. In the afternoon we were searching for a campsite and then decided: will we go out for dinner or cook on that burner. It takes creativity to prepare a good meal! And such a bike ride also requires a lot of enterpreneurship. It involves a considerable effort.

    The new academic year has now started. An academic year that will certainly continue to be dominated by blended education for a long time. Finding the optimal mix between education both online, and at school requires creativity and entrepreneurship. This way, we make full use of the possibilities of digital technology. This situation appeals to our competencies: (Applying ) Technology, Entrepreneurship, and Creativity (TEC).

    Let's make it a successful academic year together with maximum attention for TEC.

    And it's great that these competencies can also be used during holidays :)

    Author: Gerard Lenssen

    Translation: Mariëlle Thorissen

  • Meet&greet IEM students

    We would like to get to know our IEM students a little bit better and see how they experience studying in the Netherlands. We have three stories for you below! Enjoy!

    "Hi! I’m Axel Essing, my mom is Mexican and my dad is Dutch. I lived in Mexico for 12 years and I arrived in the Netherlands February this year. I consider myself open mind, so I adjusted really fast to the Dutch life. The people will help you to feel at home, or at least they did in my case. I live in a village 50 minutes away from Eindhoven: Boekel. I live with my family, but I really like Eindhoven, it’s the perfect city for an industrial engineer. I like that IE&M has a lot of variety and is not focused on just one subject.

    I enjoyed my introduction week. It was good to get the opportunity to get to know my classmates. However, I hope we can have the opportunity to really experience a regular introduction week next year. During the introduction week we had to build a rocket with recycled materials. That was a lot of fun! The wife of mr. Latief made shoarma for all of us. It was so good. I really appreciated that.

    I hope that I can be proud of the decision I took by coming to the Netherlands. I will have to get used to the weather, that’s for sure. For me 10 degrees is already too cold! I look forward to love the program and to pass without any problems."

    __________

    "My name is Henrique Camargo Penteado, I'm from Brazil but now living with my parents in Eindhoven. I'm a second-year IE&M student. My biggest issue when I arrived in the Netherlands was not being able to understand a single word of what I read or heard. Dutch is extremely different from Portuguese, and even though I'm learning it, it'll take a while for me to feel totally comfortable about my progress with the language.

    It's hard to choose the best memory of my first year at IE&M because there are a lot of good ones. I'd say that the moment I found out I passed all my exams at the end of the year after the whole corona mess is the strongest contender for best memory. I was worried because we had double the number of exams in one single quarter and I didn't want that to slow me down. Even with the 60 credits requirement being toned down for the first year, it felt like a personal duty to handle it all at once.

    My favorite class (and probably what I would like to work with one day) is business economics, alongside my favorite teacher, Mr. Latief. I don't know how to explain it, but it's the one that makes me feel great when I solve any problem, exam or project assignment involving it.

    I'm looking forward to finally put into practice the things I learned in the first year, in a real company. I hope me and my group manage to develop a good project and get used to the real world labor environment.

    My only piece of advice for freshmen is: attend. the. lectures. I know it sounds simple and dumb, but trust me, you'll feel tempted to skip lectures every now and then (or maybe every time you wake up). Even though I'm not the kind that skips class (sounds like I'm lying but I seriously don't), the worst experiences I had last year were involving persons who skipped classes. One because they can be in your group and their incompetence might harm the group's work, and two because seeing the desperation that these people live when exam time arrives is saddening for everyone around. Don't do this to yourself and others, attend your lectures!"

    ____________

    "So far living in the Netherlands is amazing in every aspect imaginable. The people have been the kindest and most open people I have ever had the pleasure of meeting. I haven't seen much of the Netherlands but Eindhoven is by far the best city I have lived in (I'm comparing to India, Mozambique and German, since I have lived in those countries). The modern architecture, the night life, the food... Everything is enjoyable... Although it can get pricey.

    Due to corona I haven't experienced the Intro Week as it should be but since I had nothing to compare it to I believe that everything went really well. I had a great time getting to know all the diverse cultures and the people I'll be working with soon. The rocket project was a very interesting group competition especially since no one knew how to actually build a rocket. Everyone did their best to build based on what little they knew with great success.

    Something I found funny during Intro Week is that no matter how long someone has studied at the Nexus building, they still get lost at times! At the moment I'm very excited to start my first week as a University student. I expect to be a little bit disorientated in the beginning but then to slowly warm up towards the interestingly fun projects, group work, getting to know my interests better and much more. I'm an extremely positive person but I do have some uncertainty related to my studies. I guess, just like everyone else, I want to get through my course smoothly. I manage well with cultural differences as it's not something completely new to me. What I do struggle with is food. This is my first time living alone so I have to learn to force myself to cook my meals. I'm not a terrible cook but it's more with the fact that I like cooking for others and not for myself. It's a problem I'm working on though."

    Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys

  • Drive through graduation ceremony

    Thursday 16 July 2020, more than 100 students from Technische Bedrijfskunde and Industrial Engineering & Management received their diploma in a special way. The measures surrounding the coronavirus call for creativity. That is why lecturers and team leaders of Technische Bedrijfskunde  decided to offer students a nice alternative, of course entirely 'corona-proof'.

    The students were expected in time slots at the Eindhoven University of Technology. After a dazzling reception, they were guided through the program and received their diploma on the stairs of the beautiful new Nexus building. There was a DJ and a real musical duo. At the end of the program, they were photographed in the Photo booth to capture this beautiful memory and take their picture home immediately. Of course they had to drink on this beautiful performance, unfortunately it was not possible to do it all together, but they were given a lovely bottle of wine to enjoy at home with family and friends. Below you will find an impression of this beautiful day.

    Translation: Mariëlle Thorissen

    Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys

    Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys

  • Tip: Do not focus on buzyness, but on attention
    Sfeerafbeelding Fontys

    ASML is making more and more machines, which can make more and more powerful and smaller chips, making the world an increasingly digital and information-laden world. From the moment you get out of bed in the morning and into the world (which is already waiting for you next to your bed), you are flooded with information. Wanting to process all that information is not a bastion and a bad idea. Keeping track of your Insta, WhatsApp and TicTocs quickly becomes a day job. Or take your inbox: your daily tidal wave of to-do's that the whole world can freely contribute to (yes / no choices - see later) and. You can perceive all of these messages as if they are something important – as many people do. Finishing a full inbox can give you the "rush of being really busy" (Crabbe, 2016), which is pleasantly accompanied by the production of norepinephrine in the brain. But just like adrenaline, your body breaks down norepinephrine very quickly; and you are soon ready for a new dose. Responding to other people's (mail) messages has a narcotic effect; it gives a feeling of being busy while you don't have to think too hard, especially as you become more skilled in quickly managing your ‘inboxes’.

    The void of an empty inbox

    However, an empty inbox has never contributed to business development or enrichment of your private / family life. We have no reason to be proud if we pushed on so hard for a day that we didn't have time to think (or even to do work that really matters!). To the outside world, "being busy" seems like a nice brand ("Look how busy I am!") But it isn't.

    Sfeerafbeelding Fontys

    Being busy is a worthless brand

    Perhaps still in 1980, ‘being really busy’ gave one a positive, managerial image but nowadays everyone is "busy" so it no longer has any distinctive character. So your "brand" shouldn't be about what you're so busy with ("well, uh, with everything, really!") but what you focus your attention on; what you choose. Play the values ​​game of Hein Siebers, choose a value ("brand") that fits you as a suit – a personal and distinctive ‘value’ that you are loyal to and which gets your constant attention so that you can really make something special out of it. Steadily develop it further from something concrete like "I organize fantastic parties that will stay with you" or "I am the hub", for example by connecting companies, people and ideas. Or: "I clarify!", For example by always clarifying during discussions and in projects, or by clarifying with mathematics where the interesting deviations are in an unclear production flow. Not choosing for “more” but for "which?" helps you to groe in a dedicated, effective and impactful manner. It therewith has a more personal brand effect. It shows distinction, if only because everyone knows how difficult it is to choose and really stand for something.

    Avoid yes / no choices

    Time pressure leads to less personal performance, because the rush of buzyness shreds all your attention. And the world buys nothing for your hustle and bustle, but longs for your attention - provided you know how to focus it in such a way that your unique capacities develop optimally and your attention takes on additional meaning. Attention (and not: being busy) is also the only thing that can make yourself and your loved ones happy. Therefore choose a few people (about 15; not those 5,000 "Facebook friends") and five preferably exclusive goals to focus your scarce attention on.

    Because "choosing something" also means (the other side of the coin) saying no to the other. And saying no is and remains difficult. However, a good "which" choice (which values ​​form my "brand" and do I priorise no matter what?) avoids that you make too many "yes (/ no)" choices and help you to make conscious "no" choices.

    Don't start the day with your inboxes (or other resources of numerous “yes/no”-choices), but choose which topics deserve and will get your loyal attention for a longer period of time today. By making stronger 'which?' choices, you are less likely to fall into the trap of all kinds of 'whether or not?' choices that will only come to you more and more. This will automatically cause pressure and fragmentation of your activity. With a fixed percentage of 'yesses', you’ll automatically will end up as a reacting person, instead of an acting, so pro-active personality.

    Forget control. Master

    So don't plan your schedule full of "buzyness" ("everything"!). Because whoever chooses to fill in his or her time completely, also chooses not to think and that can never be truly effective and autonomous. The bizarre thing here is: the tighter we organize the time, the more effective we use our time (time management!), the more your agenda fills up and the more time pressure you will experience, instead of the hoped-for rest and control. There is a big difference between controlling (in the metaphor: stopping or directing the tidal wave) and mastering (in the metaphor: learning to surf the wave through prolonged focused training and careful attention). Forget control. Bet on mastering situations in your own way. Build personal controls of a specific, value-adding, highly personal kind: master yourself. Don't aim for more, but for less - and give that your full attention.

    The above text (by Hans Idema) can be seen as a summary of the book below:

    Crabbe, T. (2016). Never too busy, a tidy head in a crowded world: Luitingh-Sijthoff B.V.

    PS Tony Crabbe recently released a new book calling on the reader to take advantage of the corona crisis for the changes in your life; the crisis is not a party, but it does offer an opportunity to organize our lives differently. His "corona compass" should help.

    A new beginning, Tony Crabbe, Luitingh-Sijthoff, 131 pages, 9.99 euros

    Author: Hans Idema

  • Handelingsprotocol besmettingen
    Binnen Fontys hanteren we het handelingsprotocol voor besmettingen m.b.t. het coronavirus. Bekijk hier het handelingsprotocol.
  • StuCar lets students carpool

    Tim Zwijsen, Wim Berkers and Thijs de Leest are the three student entrepreneurs behind StuCar. With this brand new platform they want to encourage students to carpool. Their initiative, which took shape during the Fontys Minor Ondernemerschap (entrepreneurship), is now being seriously developed.

    When you think of transport for students, you think of trains and buses, public transport tickets and bikes that are ready for the scrap yard. This can be done differently was the idea of the three students behind StuCar. Tim Zwijsen explains that this was caused by the frustration in which many students will recognize themselves. "Travelling by public transport leaves a lot to be desired, to put it in a neat way. But because of the low price, it is a necessary evil. Then the three of us started thinking: how can we improve this?

    An App to Share Rides

    From this brainstorming session, the threesome finally came up with StuCar: a platform that brings students together in a car to share rides. More students than you think, travel by car. Tim says: "I caught myself going to school by car on a regular basis. I then parked the car in Eindhoven and met several students who lived just around the corner from me. If we had known that beforehand, we might had shared a ride".

    StuCar as a Connection App

    But the ambitious plan is actually more than that. Sharing rides should also become a way for students to connect and make new friendships. "We want to stand out from the mainstream carpool apps by offering a fun experience that encourages students to connect with peers. So StuCar was created for and by students. How can the students ensure that only this target group will use the app? Tim: "That wasn't actually so difficult. You have to have a student number to be able to use the app. This makes it very difficult for non-students to use StuCar.”

    Corona Virus and Public Transport

    During the development of StuCar, the coronavirus struck the Netherlands to the full extent. And our view on public transport also changed rapidly. How does StuCar sees the future, in which students might be less eager to get into a 'strange' car because of hygiene rules? "I think it's a matter of weighing things up. Personally, I don't like to get on the train with a mask. Then sharing a ride in a safe and hygienic way is an alternative". The new developments around the coronavirus don't make it any easier to create an app that gets people into the car together. How is the trio going to respond to this? Tim: "We notice that people have become more careful. One idea to make sure that people still use StuCar is that drivers can order a package to ensure that the corona measures can be complied with. In this package can, for example, a mudguard be included, or disinfectant and masks".

    Looking Back at the Minor

    StuCar originated as part of the minor Ondernemerschap (Fontys Center for Entrepreneurship). How do the young entrepreneurs look back on this minor and the guidance from Fontys? "Very positive. We were very well supervised by our two coaches, who each had their own expertise. We notice that the knowledge of the coaches comes directly from the work field, and you can apply that directly to the development of your own company". The minor of Tim, Wim and Thijs has now been completed, but they will continue working on StuCar for the time being. Tim: "We are currently working on a pilot of the app for Fontys itself. This way we can start small and improve accessibility for Fontys students. We have also been invited to come and speak at the Center for Entrepreneurship for the new generation of minors. There is still a lot to develop, but if all goes well, students can start using StuCar in the college year 2021/22".

    Author: Fontys Center for Entrepreneurship

    Translation: Mariëlle Thorissen

    Sfeerafbeelding Fontys

  • Branch week Automotive Management

    31 August, the first branch week started for the students of Automotive Management. The students were happy to get back together again at school. The theory was provided by MS teams with the including projects. The practical lessons are normally spread over several days, but in this branch week each student is invited to one full day of practice in Nexus. In the basement of Nexus, there is a regulation to work in small groups with masks and gloves.

    Author: Frits Hurkmans

    Translation: Mariëlle Thorissen

    Sfeerafbeelding Fontys

    For some students, this is their first introduction to "technology".

    Sfeerafbeelding Fontys

    The final assignment is a 3d-puzzle...what about that again?

    Sfeerafbeelding Fontys

    Lecturers of PTH Zakelijke Dienstverlening (business services department) provide the branch weeks and minor.

  • Teaching is my first love

    Passie voor onderwijs doorgeven!

    Toen mij gevraagd werd een stukje voor de nieuwsbrief aan te leveren schoot de tekst van de eerste twee regels van het lied van John Miles door mijn hoofd 'Music was my first love. And it will be my last' door mijn hoofd. Wat was de mijne? Teaching! Onderwijs geven. Volgens de dagboeken van mijn vader, wilde ik al vanaf mijn tweede jaar voor de klas… Tja, ik kan het me niet herinneren, maar wel dat ik die wens al van jongs af aan had. Beroepskeuzetesten invullen en een beroep kiezen herinner ik me ook niet. Na een loopbaan vol onderwijs, in allerlei functies, ben ik bij de PTH van Fontys Hogescholen terug bij mijn ‘my last love’.

    Via de PTH verzorg ik de opleidingen voor het Pedagogisch en Didactisch Getuigschrift (PDG), de instructeursopleiding voor het vmbo en de Basiskwalificatie Onderwijs (BKO). De deelnemers zijn werkzaam op vmbo, mbo en hbo niveau. Ongeacht het niveau, de grote gemene deler van alle deelnemers is dat ze eerst een ander beroep hadden: a first love! Vanuit die passie kiezen ze ervoor hun vak door te geven. Dat is precies wat ik doe met mijn first love! Mijn vak doorgeven, studenten, cursisten en deelnemers aan de verschillende opleidingen leren lesgeven, 'lesgeven in les geven'.

    Het gaat enerzijds om de basics, van lesopbouw tot activerend lesgeven en van differentiatie tot maatwerk. Anderzijds ook om de theoretische onderbouwing, wat zit er achter een keuze en past die bij jou als docent en hoe goed past het bij je studenten? Mijn passie voor onderwijs wordt gedreven door het beste uit iedere leerling of student te halen, hen in de zone van hun naaste ontwikkeling te brengen, hen uit te dagen, leren zichtbaar te maken, maximaal het brein te activeren, zoeken naar manieren om de intrinsieke motivatie aan te boren, een escalatieladder te bedenken… Kortom, het gaat om creativiteit; bij voorkeur onderbouwd.

    Voorgaande had ik een jaar geleden ook kunnen schrijven. Toen kwam Covid-19, corona, quarantaine en… online lesgeven. Gold/geldt bovenstaande nog steeds? Hoe zit dat dan met bevlogenheid en passie? Krijg je die ook ‘door het scherm heen’ bij de cursisten, studenten en collega’s? Kloppen de theorieën dan ook? Bovendien, nog een stap verder: kunnen de studenten, deelnemers en cursisten hun passie voor onderwijs en voor hun 'first love' (hun vak) online overbrengen bij hun leerlingen en studenten?

    Ik ben dit aangegaan zoals ik het ook van mijn studenten verwacht: als onderzoeker van mijn eigen praktijk. Experimenteren, uitproberen, zoekend naar wat werkt, zonder te veel fratsen, toeters en bellen (qua webapplicaties). Mijn uitgangspunt was 'keep it simple', houd je drive vast en doe het met passie! Of ik geslaagd ben, bepalen mijn studenten. Als ik feedback lees dat:

    "Het gebruik van MS Teams met al zijn mogelijkheden is echt top. Het was erg multimediaal, zonder dat het storend was. Geluid, video, online video, PowerPoint en chat wisselde elkaar continu af. Ik kreeg hierdoor maximale focus. Het deed me denken aan een goede film waar je in opgezogen wordt en je totaal geen bewustzijn meer hebt van wat daarbuiten gebeurt."
    "Het was fijn om via Teams contact te hebben met elkaar en fijn dat deze mogelijkheid er is! Je bent altijd heel rustig, ook online. Je luistert aandachtig en probeert het meeste, beter gezegd... het beste uit ons te halen. Dat is heel duidelijk. Je hebt heel veel kennis paraat en deelt dat graag met ons. Daar heb ik veel aan."

    Ik kan zeggen dat ook nu bij de PTH van Fontys Hogescholen teaching also is my last love! En dat ik die passie in het PTH-team bij mijn collega’s ook aantref, dat we met elkaar sparren hoe het beter kan en beter moet. Onderwijs samen beter maken. Wanneer we de voordelen van online lesgeven en -werken weten mee te nemen, met behoud van wat goed was, dan wordt ons onderwijs nog beter en dat wordt dan weer doorgegeven. Met de boodschap 'pay it forward', uit de gelijknamige film geven we goed onderwijs door aan degenen die het weer doorgeven. Dat is waar de PDG-opleiders van de PTH goed in zijn: passie voor goed onderwijs doorgeven! Wanneer dit moet, kan het ook online!

    Auteur: Richard Steinfort

    Sfeerafbeelding Fontys
  • Belevenissen van een TB-opleidingsmanager

    Fijne collega’s, beste studenten, Op 15 juni a.s. gaan de Fontys gebouwen weer een stukje open. Goh wat ben ik daar ongelofelijk blij mee! Als ik terugkijk startte de Corona-crisis voor Technische Bedrijfskunde pas echt op woensdag 12 maart. De grote TB-diploma-uitreiking van die dag was helaas door ons al enkele dagen daarvoor gecanceld.  Maar we hadden die dag wel nog de promotie van collega Els de Maeijer. Fantastisch gedaan trouwens Els! Een hele prestatie. Veel collega’s waren erbij aanwezig. Maar het was ook zo’n beetje de laatste fysieke activiteit in een onderwijsgebouw. Later die middag was er de eerste Corona-persconferentie van premier Rutte, en ’s avonds werd de fysieke sluiting van de HBO-onderwijsgebouwen aangekondigd. Van het ene op het andere moment zaten we met z’n allen in een andere werkelijkheid…

    Als opleidingsmanager Technische Bedrijfskunde, en lid van het MT van het instituut BEnT, komt er dan veel op je af: ik werd per direct lid van het ‘Lokaal Crisis Team’ van het instituut BEnT, en werd vertegenwoordiger bij de ‘Taskforce Primair Proces Corona’. Met name de uitdaging ‘online onderwijs’ werd heel snel duidelijk voor iedereen. En dat gingen we regelen! Zo ongelofelijk trots ben ik op al die collega’s die in no time de switch maakten naar online onderwijs. Van thuis uit, vanachter het bureautje, met alle ongemakken van dien het onderwijs uitvoeren. Maar we kregen het wel voor elkaar. Met elkaar. Het bestaande lesrooster werd direct gewoon online uitgevoerd, de bedrijfsprojecten gingen door en de eindpresentaties en afstudeerzittingen lieten we nu online plaatsvinden. Alleen een deel fysieke toetsen van TB, daar hebben we met elkaar goed over moeten nadenken. Deze hebben we uiteindelijk herpland. Na veel onderzoek en denkwerk, met alle betrokken collega’s samen. En niet te vergeten het lopende onderwijs-ontwikkelwerk. Helaas hebben we de keuze moeten maken om de herziene TB-propedeuse voor een jaar op te schorten. Maar van uitstel geen afstel hoor. Dat beloof ik. En daardoor blijft er wel ruimte voor een innovatief project als Techstart, waaraan ik als projectleider gekoppeld ben. Per 1 september a.s. start deze nieuwe techniekbrede propedeuse. Ook een primeur voor mij: online sollicitatiegesprekken. Ook dat is gelukt. Nieuwe collega’s komen er weer aan! Veel werk dit alles bij elkaar, maar ik geef het met plezier vorm. Maar toch het is net of in deze ‘Corona-online-tijd’ alles net iets minder vanzelf gaat. Ik mis de chemie en de ‘presence’ van elkaar, en het elkaar fysiek kunnen zien en aanraken enorm. Ik denk dat daarin ook de grote kracht van Technische Bedrijfskunde en Fontys ligt: onze persoonlijke (en ook fysieke) benadering. In onderwijs en in gesprekken. En die kracht die zijn we nu voor een gedeelte kwijt. Want ik merk dat de communicatie online gewoon moeilijker en vermoeiender is. Ook voor de studenten hoor, die ook aangeven dat men elkaar in het fysieke groepswerk mist, en ons docenten soms ook wel een beetje. En al mijn begrip voor de situatie van m.n. onze internationale studenten. Wat dacht je van samen aan een project moet werken, vanuit meerdere landen, online, met een bedrijfsopdracht voor een Nederlands bedrijf, waarmee je ook alleen online contact hebt. Chapeau dat collega’s en studenten het voor elkaar krijgen! Goed blijven communiceren met elkaar in deze situatie blijkt het allermoeilijkst. Ondanks mailingen, online MS Teams-meetings met docenten en studenten en persoonlijke bedankjes. Daarom hebben collega Muriël en ik onze studenten nog meer persoonlijk te woord gestaan tijdens een webinar. De waardering voor Fontys en collega’s werd geuit tijdens dit webinar. Maar ook al mijn begrip voor de frustraties en zorgen die tijdens dit webinar vanuit de studenten naar boven kwamen. Dat was niet gemakkelijk. Want als opleidingsmanager wil je de koers voor iedere student duidelijk en helder maken. En dat gaat nog niet. Want stap voor stap zoeken we steeds naar het juiste beleid, ons iedere week aanpassend aan de herziene situatie. En communiceren over wat we nog niet weten hoort er dan helaas ook bij. Gelukkig hebben persoonlijke aandacht en gesprekken de ergste zorgen bij de studenten weggenomen. En samen kijken we weer vooruit naar 15 juni a.s. Ik bemerk dat aanpassen en vooruitkijken ook in mijn sociale leven. Hoe fijn vond ik het om afgelopen week weer een handbaltraining te kunnen doen, Als sinds ruim 30 jaar ben ik een echte handballer, en die ‘traininkjes’ had ik toch erg gemist. Weliswaar nu op 1,5 m, en buiten op een veld, maar we doen het! En nog meer vindingrijkheid: tijdens Hemelvaartsdagen in een tentje slapen met de kids achter in de tuin. Uit eten thuis met bestelde sushi. En een tochtje op een gehuurde motor, maar dan zonder te stoppen op een terrasje. Toch net even anders allemaal. (p.s. jazeker collega’s Marco & Peter, ik ben toch weer aan de motor, ik ga er denk ik toch weer eentje aanschaffen..).

    Een bijkomstigheid bij deze coronacrisis is, dat ik ondersneeuw in de e-mails, apps, MS teams meldingen en telefoontjes. Bijna niet te doen. Daarom excuus aan degenen die soms te laat een antwoord hebben gekregen / krijgen van mij. Mijn motto bij beantwoording is zoals altijd: potentiële studenten eerst, dan zittende studenten, en dan collega’s. Normaal zou ik vriendelijk lachend zeggen ‘loop even langs!’. Dat gaat nog net niet. Maar dat gaat vast en zeker weer komen. In een prachtige ‘blended mixvorm’ van online en fysiek. Tot die tijd, hou vol, blijf trots op onze mooie opleidingen, en tot ziens!

    Groet,

    Peter Custers

    Sfeerafbeelding Fontys

  • Roostering

    Als Fontys en als BEnT willen we in deze Corona-tijd studievertraging voor onze studenten voorkomen. Daarom is het cruciaal om onze toetsen goed georganiseerd te krijgen. Wie pakt dit op binnen Fontys waarbij elk instituut zelf verantwoordelijk is voor haar eigen onderwijs en dus voor de toetsing?

    Het per instituut regelen lukt niet binnen de kaders van het RIVM en de Fontys richtlijnen van 10 m2 per student. Dus we moesten dit centraal regelen en daarbij alle grote Fontys ruimtes, groter dan 120 m2, confisqueren.

    Iemand moet zo gek zijn… dus ik dacht:" Ik ga toch bijna met pensioen. Mocht het fout gaan dan heb ik er nog maar een half jaartje last van…dus moet kunnen." En ja, als BEnT en met name TB, hebben we er een groot belang bij dat dit goed wordt opgepakt. Dus heb ik enkele weken geleden aangegeven in het Centraal Crisis Team dat ik die uitdaging wel wilde oppakken. (Te) gretig werd hierop JA gezegd.

    Gelukkig heb ik heel snel de projectgroep POIM bereid gevonden om deze uitdaging aan te pakken met het nieuwe roostersysteem Xedule:"Laat maar eens zien dat je deze uitdaging ook echt automatisch kunt roosteren met een systeem." Binnen korte tijd werden 55 ruimtes, groter dan 120 m2 gevonden. Maar een eerste rekenoefening leerde dat we onze studenten daar nooit in kwijt zouden kunnen. 692 toetsen met 32.000 toetsmomenten. Hoe doen we dat?

    De discussie over de 10 m2 werd gevoerd, ruimtes buiten de deur werden gehuurd, duidelijkheid over de tijdvensters hebben we achterhaald, met de veiligheidsregio’s afgestemd over de mogelijkheden in het OV en uiteindelijk toestemming gekregen van de veiligheidscoördinator in Eindhoven om onze toetsen ook extern met grote groepen te doen. Met als resultaat afgelopen vrijdag een concept toetsrooster.

    Tevredenheid overheerste in het POIM team en bij de meeste opleidingen. Dinsdag stroomden wel veel opmerkingen binnen maar die konden allemaal 'getackeld' worden. Duidelijk was wel dat het Klokgebouw, met hallen waar 300 tot 350 studenten een toets zouden kunnen maken, ons had 'gered'.

    Tot het moment afgelopen dinsdag 2 juni. In een kleine afspraak met Lieke Boon stelde zij onbevangen de vraag of dat eigenlijk wel mag: met meer dan 100 man in één ruimte?

    Het kwartje viel langzaam naar beneden... Maar voor het de grond raakte was het al een betonblok geworden… direct gaan bellen. Huisvesting, gemeente, beheerder, specialisten… niemand durfde te stellen dat het mocht, maar iedereen dacht dat het wel kon.

    Totdat we het RIVM maar zelf hebben gebeld en het antwoord was duidelijk: NEE, het mag niet.

    Dat was donderdagochtend 8 uur. Met man en macht zijn we vervolgens op zoek gegaan naar alternatieven. En uiteindelijk is het om 12 uur gelukt. Met extra inzet van nog meer hallen in het Beursgebouw en de sportzalen van de Sporthogeschool. Gelukkig kunnen onze studenten de toetsen maken en hopelijk zo min mogelijk studievertraging oplopen…

    Maar bizar dat (bijna) niemand precies kan zeggen wat wel/niet mag!

    Mijn lessen: altijd naar Lieke luisteren EN nog eens met elkaar de discussie voeren of we in ons onderwijs al die toetsen nog wel nodig hebben.

    Auteur: Gerard Lenssen, Directeur FH BEnT

    Sfeerafbeelding Fontys

  • CMR verkiezingen

    Maar liefst 63 studenten en 29 medewerkers willen graag een plek in de Fontys Denktank, en daarmee lid worden van de Centrale Medezeggenschapsraad (CMR). Stemmen kan via fontys.nl/denktank. Wie mag jou vertegenwoordigen? Dick van der Heijden, Stacy Summerville, Timo Verreussel en Sander Kuipers hebben zich vanuit ons instituut aangemeld voor de verkiezingen.

    Graag stellen wij Timo, student Technische Bedrijfskunde aan je voor: "Mijn naam is Timo Verreussel en ben 22 jaar oud. Momenteel zit ik in het tweede jaar van de opleiding Technische Bedrijfskunde. Dit bevalt mij heel goed. Verder maak ik sinds dit schooljaar deel uit van de intro-commissie FHBEnT. Als penningmeester ben ik samen met de overige commissieleden met veel enthousiasme bezig een onvergetelijke introductieweek voor komend schooljaar te organiseren.

    Als lid van de Centrale Medezeggenschapsraad wil ik mij gaan inzetten om de belangen en het welzijn van onze studenten te optimaliseren. Het verwezenlijken hiervan in een grote organisatie als Fontys Hogescholen zie ik als een interessante uitdaging. Samen met docenten en overige leden van het CMR overleggen, functionele strategieën bedenken en hieruit de juiste conclusies trekken is mijn doel. Zo komt een goede besluitvorming tot stand.

    Vanuit mijn oogpunt vind ik het belangrijk dat er iemand vanuit FHBEnT in de Raad zit om onze belangen te vertegenwoordigen. Zeker nu onze opleidingen gevestigd zijn op de TU-campus en de wijze van lesgeven snel verandert door het Covid-19 virus. Ik houd van korte communicatielijnen en niet van ingewikkelde procedures. Mede hierdoor hoop ik de eenvoud en het probleemoplossend vermogen, van de vorige kandidaten die vanuit FHBEnT in de CMR zaten, voort te kunnen zetten.

    Graag wil ik naast mijn studie tijd besteden aan deze functie. Daarnaast spreek ik graag met vrienden af voor een gezellige borrel in hartje Eindhoven of bij iemand thuis. Eveneens help ik graag kennissen en vrienden met praktische klussen in en rondom het huis."

    Sfeerafbeelding Fontys
  • Achter de schermen - John Kropman

    --ENGLISH BELOW--

    Om jullie een inkijkje te geven in het werk dat achter de schermen verricht wordt, spreken we deze keer met John Kropman, Concern informatie manager bij Fontys.

    “Ik ben werkzaam bij de dienst IT en geef daar leiding aan ongeveer 20 personen op het vlak van IT architectuur, information, security en privacy. Daarnaast ben ik lid van de beleidscommissie rondom informatiemanagement en in deze bijzondere tijd is daar de Task Force Fontys Online bij gekomen. Deze groep is verantwoordelijk voor het succesvol laten lopen van het online onderwijs en nu ook het online toetsen in periode 4. Ik ben voorzitter van de werkgroep die zich bezig houdt met het in goede banen leiden van het online toetsen voor de komende periode.

    "We hebben bij Fontys binnen enkele weken 90% van het onderwijs dat online gegeven kan worden omgezet. Dat is een knappe prestatie!"

    Het schakelen naar online was voor mij persoonlijk niet zo moeilijk. Bij mijn vorige werkgever was ik gewend ‘online’ te werken. Voor Fontys in zijn geheel viel het mij ook alleszins mee. De eerste dag waren er bij Microsoft logischerwijs aanloopproblemen met MS Teams omdat ineens half werkend Nederland deze applicatie ging gebruiken, maar daarna liep het eigenlijk vlekkeloos. De techniek is dan wat mij betreft een zegen. Je moet er niet aan denken dat naast alles wat al 'op slot' zit, daar ook het onderwijs en onze zakelijke dienstverlening bij had gehoord. We hebben bij Fontys binnen enkele weken 90% van het onderwijs dat online gegeven kan worden omgezet. Dat is een knappe prestatie!

    Het thuiswerken heeft voor mij persoonlijk het grote voordeel dat ik 4 uur minder reistijd heb op een dag. Daar tegenover staat wel dat ik mijn collega’s niet kan zien en ik zit de hele dag op mijn zolderkamer. De enige verandering is het gezicht waartegen je praat op je scherm. Ik mis de toevallige ontmoetingen, de ‘small talk’ en het loopje naar een ander gebouw om even de gedachten te verzetten. Ik hoop dat we in het najaar af en toe weer het pand in mogen om elkaar te zien.

    "We vinden het belangrijk dat studenten een keer kunnen oefenen met de software om de ergste spanning van een nieuw systeem eraf te halen voordat de echte toetsen plaatsvinden."

    We zijn nu voorbereidingen aan het treffen om straks in twee weken tijd 62 toetsen afnemen bij ruim 3000 studenten van 8 instituten. Hier is veel voorbereiding voor nodig. We werken bijvoorbeeld aan de achterliggende techniek, waarbij surveilleren op afstand mogelijk is. We moeten docenten daarvoor opleiden. Binnen de instituten moeten ook veel inspanningen worden verricht om de studenten voor te bereiden op deze nieuwe vorm van toetsen. We vinden het belangrijk dat studenten een keer kunnen oefenen met de software om de ergste spanning van een nieuw systeem eraf te halen voordat de echte toetsen plaatsvinden.

    Voor mij is het heel interessant om samen te werken in een multidisciplinair team. We hebben een goede samenwerking met de instituten en de ondersteunende diensten. Tegelijkertijd is het ook spannend. Hebben de docenten wel tijd om de toetsen goed voor te bereiden naast alle andere zaken die er al lopen? Krijgt iedereen het werken met een nieuw systeem op tijd voor elkaar? We doen er in ieder geval alles aan om ze daarbij te ondersteunen met filmpjes, handleidingen en het beantwoorden van vragen.

    "Deze ‘can do’ mentaliteit in het team geeft positieve energie! Wat mij betreft zetten we dit voort, ook na Corona.”

    Ik heb gemerkt dat Corona ervoor heeft gezorgd dat mijn werk in een stroomversnelling raakt. Oorspronkelijk zouden we 3 jaar de tijd nemen om online toetsen goed in te richten. Je merkt nu dat als je met de juiste mensen in een multidisciplinair team, met korte lijnen, werkt aan een duidelijke opdracht dat je in korte tijd erg veel kunt bereiken. Er wordt veel gevraagd onder druk, maar je hoort nu heel weinig ‘dat kan niet’, ‘dat hebben we toen al geprobeerd en werkte niet’, ‘dat mag niet’. Deze ‘can do’ mentaliteit in het team geeft positieve energie! Wat mij betreft zetten we dit voort, ook na Corona.”

    Behind the scenes - John Kropman

    To give you an insight into the work done behind the scenes, this time we speak to John Kropman, Group Information Manager at Fontys.

    “I work in the IT department, where I manage about 20 people in the areas of IT architecture, information, security and privacy. I am also a member of the policy committee on information management, which has been joined at this special time by the Fontys Online Task Force. This group is responsible for the successful running of online education as well as online testing in period 4. I am chairman of the workgroup that is in charge of managing online testing for the coming period.

    “At Fontys, we converted 90% of the education that can be given online within the space of a few weeks. That’s a great achievement!”

    Switching to online wasn’t that hard for me personally. At my previous employer, I was used to working ‘online’. For Fontys as a whole, it wasn’t too bad for me either. Obviously there were a few start-up problems with MS Teams at Microsoft on day one, because half of the Netherlands suddenly started using this application, but after that it actually ran flawlessly. As far as I’m concerned, the technology is a blessing. Just because everything else was in lockdown, there was no need for education and our business services to have been included as well. At Fontys, we converted 90% of the education that can be given online within the space of a few weeks. That’s a great achievement!

    The big advantage of working from home for me personally is that I don’t have to spend 4 hours travelling every day. On the other hand, I can’t see my colleagues and I spend the whole day in my attic room. The only change is the face you talk to on your screen. I miss the chance encounters, the small talk and the walk to other buildings, which allows me to redirect my thoughts for a while. I hope we can go back into the building in the autumn to see each other from time to time.

    “We think it’s important for students to be able to practise with the software to relieve  the worst of the stress of using a new system before the real exams take place.”

    We are now preparing to hold 62 tests in two weeks’ time for over 3000 students from 8 institutes. This requires a lot of preparation. For example, we’re working on the underlying technology, which allows remote monitoring. We need to train the lecturers how to do that. Within the institutes, a lot of effort must also be put into preparing students for this new way of sitting exams. We think it’s important for students to be able to practise with the software to relieve the worst of the stress of using a new system before the real exams take place.

    I find working together in a multidisciplinary team very interesting. We cooperate well with the institutes and supporting services. At the same time, it is also stressful. Do the teachers have time to prepare the tests properly in addition to all the other things they are already doing? Will everyone be able to work with a new system on time? In any case, we’re doing everything in our power to support them with videos, manuals and answering questions.

    “This ‘can do’ mentality in the team gives positive energy! As far as I’m concerned, we’ll continue like this, even after coronavirus.”

    I’ve noticed that coronavirus has accelerated my work. We were originally supposed to take 3 years to set up online testing properly. You can now see how if you work on a clear assignment with the right people in a multidisciplinary team and with short lines of communication, then you can achieve a lot in a short space of time. A lot is asked of you under pressure, but things like ‘that’s not possible’, ‘we tried that back then and it didn’t work’, ‘that’s not allowed’ are almost never heard anymore. This ‘can do’ mentality in the team gives positive energy! As far as I’m concerned, we’ll continue like this, even after coronavirus.”

    Sfeerafbeelding Fontys
  • Experiences of a TB programme manager

    "On June 15th, the Fontys buildings will open again a bit. Gosh, I'm happy with that! In this 'Corona time' everything seems to go a bit less automatically. I miss the chemistry and the presence of each other, and being able to see and touch each other physically. I think that this is the great strength of Industrial Engineering & Management and Fontys: our personal (and also physical) approach, in education and in conversations. I notice that communication online is more difficult and more tiring, also for students, who indicate that they miss each other in the physical group work. And sometimes they even miss our teachers a bit.

    I especially have a lot of compassion with our international students. How about working on a project together, from multiple countries, online, with a company assignment for a Dutch company, with which you also only have online contact. A great performance that colleagues and students get it done!

    It remains the most difficult to communicate well with each other in this situation, despite mailings, online MS Team meetings with teachers and students and personal gifts. That is why colleague Muriël and I spoke to students even more personally during a webinar. The appreciation for Fontys was expressed during this webinar. But also I have a lot of understanding for the frustrations and concerns that emerged from the students. That was not easy. Because as a programme manager you want to make the programme clear for every student. And that is not yet possible. But step by step we are always looking for the right policy, adapting ourselves every week to the revised situation. And communicating about what we do not yet know is unfortunately also part of it.

    Fortunately, personal attention and conversations have alleviated the students' worst concerns. And together we look forward to June 15th. Normally I would say with a friendly smile "just drop by!". But that is not possible yet. But it will definitely come again. We will go to a beautiful blended mix of online and physical education. Until then, hold on, stay proud of our great programme, and see you soon! "

    Peter Custers, programma manager Industrial Engineering and Management

    Sfeerafbeelding Fontys
  • TB Trainingshuis - deel 5. Technologie: Steeds meer ‘user friendly’ techno-kansen voor non-specialists
    Sfeerafbeelding Fontys

    TB Werkveldonderzoek 'In het kort'

    Technologie, met name digitaal, ontwikkelt zich razendsnel. Bedrijven kijken verwachtingsvol naar stagiairs en pas afgestudeerden om kansen te creëren met nieuwe technologische mogelijkheden. Zéker voor TB-ers geldt daarom: wees nieuwsgierig, blijf bij en maak er een goede gewoonte van om te experimenteren met nieuwe technieken. Corona geeft ons allen hierbij een stevige duw in de rug. 

    Digitale revolutie: de perfecte storm

    Om met Corona te beginnen: dit wereldwijde virus en de impact ervan sluiten naadloos aan bij de veelgehoorde term VUCA (‘volatile’, ‘uncertain’, ‘complex’ en
    ‘ambiguous’). VUCA staat daarmee voor alle snelle, onzekere veranderingen in de wereld - veranderingen bovendien die erg complex zijn en vaak moeilijk om te duiden (‘ambigu’). De snelle ontwikkeling van technologie speelt hierbij op twee manieren een grote rol.

    Enerzijds is ‘technologie’ een oorzaak van de mate van ‘VUCA’ die wij ervaren. Want doordat ontwikkelingen zo snel gaan, is het steeds moeilijker deze ook maar enigszins bij te houden. Voor groepen mensen (bijvoorbeeld ouderen of lager opgeleiden) kan dit een gevoel van vervreemding (H. Idema, Hout, & Greuell, 2020) opwekken. Maar ook bedrijven en andere organisaties worden geregeld verrast door de (gevolgen van) technologische ontwikkelingen en –toepassingen. Tot voor kort zeer succesvolle business modellen worden daardoor soms compleet op hun kop gezet of zelfs omvergeworpen.

    Onder andere Greveling en Bushoff (Greveling & Bushoff, 2019) zien de digitale revolutie als dé aanjager voor weer andere transformaties, zoals de vooruitgang in
    robotisering, decentralisering in media en macht (televisie bepaalt niet meer waar mensen naar kijken) en de deeleconomie (producten als dienst: denk aan Spotify en private leasing). Hoe groter de VUCA is voor bedrijven, des te slechter planbaar is hun toekomst. Stuwende kracht achter dit alles zijn de successen van ASML en de wetten van Moore 1,More than Moore2 en de wet van Metcalfe, die stelt dat de waarde van een netwerk kwadratisch toeneemt met het aantal aangesloten
    apparaten. Dat leidt er toe dat volslagen nieuwkomers in steeds meer soorten3 van gevestigde markten zich in korte tijd kunnen ontwikkelen tot ‘Unicorn’: een
    startup die wordt gewaardeerd op minimaal één miljard dollar.

    Miljardenbedrijven (denk aan Philips, Bosch, VDL)
    doen er van oudsher vele decennia over om zo groot te groeien. Er kwamen er dus ook niet zo veel bij. Zie hierboven hoe sinds een jaar of vijf veel bedrijven ‘plotseling’ een miljardenwaarde hebben bereikt…

    Technologische (vaak: digitale) ontwikkelingen spelen in vrijwel alle gevallen een sleutelrol. De komst van vele van deze Unicorns ’ hebben vaak een disruptieve impact op gevestigde industrieën, zoals we zagen bij bijvoorbeeld Uber, Spotify, Tesla en Airbnb.

    Sfeerafbeelding Fontys

    Sfeerafbeelding Fontys

    Sfeerafbeelding Fontys

    Nieuwe technologie: steeds goedkoper, steeds makkelijker… maar toch ook koudwatervrees

    Door snelle prijsontwikkelingen komen mogelijkheden snel dichterbij. Bij voorbeeld: een DNA sequencing koste in het jaar 2001 nog 2,7 Miljard dollar, nu nog maar 1.000 euro tot enkele tientjes; online. De afweging om zo’n nieuwe technologie toe te gaan passen, wordt daardoor ineens heel anders… Dat geldt ook in de industrie,
    bijvoorbeeld op het gebied van virtual of augmented reality.

    In het werkveldgesprek met Brainport Development (H. Idema et al., 2020) kwam naar voren dat nogal wat scholieren met bijvoorbeeld een E&M-pakket wat ‘bang zijn voor techniek’. Dat hoeft echter niet, want technologie wordt steeds meer ‘user friendly’. Een App installeren, 3D-printen: ook zonder al te grote engineering
    skills kom je al een heel eind. Het bedrijf Cards (R. H. Idema, 2019) werkt met processimulatie-software waar je sneller een bruikbare simulatie mee uitvoert dan met bijvoorbeeld Enterprise Dynamics.

    Het is aan ons om deze mogelijkheden (zie ook TB Werkveldonderzoek in ’t kort deel  3: Analytische vaardigheden) aan te grijpen. Conclusie: verdiep je in de mogelijkheden… lees bij, maak kennis met bedrijven die zich met nieuwe technieken bezig houden, maak kennis(sen) en probeer dingen uit.

    Bedrijven als Cards plm solutions (TB-alumnus Nick Peeters) bieden simulatiesoftware waarmee je processen virtueel kunt ‘uitproberen’, dus zonder ze fysiek te hoeven bouwen. Ook op het gebied van video-analyse gaan de ontwikkelingen snel. 

    Sfeerafbeelding Fontys

    Digitale gedragsverandering: Corona ‘katapulteert’ ons naar het digitale werken

    De corona-crisis heeft ons min of meer gedwongen om digitaal te leren werken. Zowel onder werknemers als werkgevers heerst de gedacht dat thuiswerken ook na de crisis onderdeel blijft van de werkcultuur. (NOS, 2020) Onder het mom ‘never waste a good crisis’, ervaren we de mogelijkheden van samenwerken zonder fysieke nabijheid - dit alles dankzij digitale technieken die er feitelijk al lang waren. Unilever is naar eigen zeggen "met een katapult" het digitale werken in geschoten. In nog geen zes weken tijd is het volgens het bedrijf een noodgedwongen automatisme geworden om virtueel te vergaderen. "Die verandering in werken en denken is echt heel snel gegaan." Een soortgelijke strekking lezen we in een recent rapport van PwC, (PwC, 2020)  dat stelt dat de huidige crisis organisaties kan helpen om de crisis sterker uit te komen, als digitale organisatie.

    Sfeerafbeelding Fontys

     Auteur: Hans Idema

    Voetnoten:

    1Gordon Moore, oprichter van Intel: ‘Door technologische vooruitgang zal het aantal transistoren in een geïntegreerde schakeling elke één á twee jaar
    verdubbelen bij gelijkblijvende kosten.’

    2De chip krijgt naast reken- en opslagvermogen steeds meer functies zoals sensoren, actuatoren, antennes en batterijen. Dit levert een extra versnelling in de toepassingsmogelijkheden (en daarmee: impact) in producten.

    3Denk aan film- en video-industrie (Netflix), hotel- en taxiwereld (airbnb, Uber), automobielindustrie (Tesla).

    Bronnen:

    Greveling, N., & Bushoff, R. (2019). Strategisch managen in turbulente tijden. Deventer: Management Impact.

    Idema, H., Hout, F. v., & Greuell, M. (2020). Gezocht: vijfpotig schaap! Fontys TB Trainingshuis in gesprek met Brainport Development Retrieved from

    Idema, R. H. (2019) NPS-meting 29 november 2019

    NOS. (2020). Zo ziet werken eruit na de coronacrisis.

    PwC. (2020). Beyond COVID-19: Five key strategic priorities for a post-crisis world. Retrieved from https://www.pwc.com/gx/en/financial-services/assets/pdf/pwc-beyond-covid-19.pdf

  • We mogen weer

    Met dit gevoel sta ik momenteel in mijn werk. En ook privé zijn de vooruitzichten weer wat rooskleuriger. Met een beetje goede wil kunnen we in de zomer in Nederland gaan fietsen; of misschien toch nog naar Frankrijk of Duitsland.

    Vanochtend had ik mijn eerste afspraak weer buitenshuis. Ik mocht weer weg met de auto… En langs de weg in Kerkdriel stond ook nog een bord met de tekst: 'we mogen weer'.

    De opgetogenheid van het moment van weer vrijheid ervaren, werd een beetje teniet gedaan door de aard van mijn afspraak: de tandarts. Een half jaar geleden heb ik die afspraak al moeten maken om anderhalf uur onder een microscoop een kanaalbehandeling te ondergaan… Ik heb nog even gehoopt dat door Corona de tandartsen niet zouden mogen werken, maar helaas.

    Op de terugweg overheerste het gevoel van opluchting: "ik heb het weer gehad en voor de toekomst is het goed dat ik dit heb gedaan." En toen realiseerde ik me dat jullie, studenten, mogelijk ook met zo’n gevoel rondlopen... Op 15 juni mogen we weer: de Fontys gebouwen gaan weer open. Fijn.

    Maar wat gaan we doen: we gaan jullie 'aan de tand voelen'. We gaan alleen maar toetsen afnemen. En daar zullen jullie dus flink voor aan de bak moeten om ze te halen.

    Ik wens jullie toe dat jullie na afloop ook de opluchting voelen: "Ik heb het weer gehad, ik heb mijn tentamens gehaald en voor mijn toekomst is het goed dat ik dit heb gedaan."

    Veel succes!

    Auteur: Gerard Lenssen, directeur instituut BEnT

    Sfeerafbeelding Fontys

  • We may go again

    This is what I feel like at work currently. And the prospects are also a bit brighter in private. With a little faith, we can cycle in the Netherlands in the summer; or maybe even to France or Germany.

    This morning I had my first appointment outdoors again. I was allowed to leave by car…. And along the road in Kerkdriel there was also a sign with the text: “we may go again”.

    The exhilaration of experiencing freedom again was somewhat offset by the nature of my appointment: the dentist. Six months ago I had to make that appointment to undergo a canal treatment under a microscope for 1.5 hours ... I hoped that the dentists wasn’t allowed to work duet o Corona, but unfortunately.

    On the way back, the feeling of relief prevailed: I did it again and for my future it is good that I went through with it. And then I realized that you, students, may also walk around with such a feeling .. On June 15 we may go again: the Fontys buildings will open again. Nice!

    But what are we going to do: we are going to 'feel your teeth’ (a dutch saying, it means something like ‘see where your at’). We are only going to take tests. And you will therefore have to work hard to pass them.

    I wish you also feel the relief afterwards: "I did it, I have passed my exams and it is good for my future that I did this."

    Good luck.

    Author: Gerard Lenssen, director BEnT

    Sfeerafbeelding Fontys

  • TB Training house - Part 5: Technology
    Sfeerafbeelding Fontys

    TB Workfield research Briefs - Part 5: Technology

    In this series, the TB Training House publishes short messages about the field research: intended for lecturers and students to get a better picture of the world in which a TB person ends up.

    Technology: More ‘user friendly’ techno-opportunities for non-specialists

    Technology, especially digital, is developing at lightning speed. Companies are expecting interns and recent graduates to create opportunities with new technological opportunities. This is certainly the case for TB people: be curious, stay tuned and make it a good habit to experiment with new techniques! Corona gives us all a firm boost in this.

    Digitale revolution: the perfect storm

    To start with Corona: this worldwide virus and its impact fit seamlessly with the frequently used term VUCA ("volatile", "uncertain", "complex" and "ambiguous"). VUCA thus stands for all rapid, uncertain changes in the world - changes that are also very complex and often difficult to interpret ("ambigu"). The rapid development of technology plays a major role in two ways.

    On the one hand, "technology" is a cause of the degree of "VUCA" we experience. Because developments are so fast, it is increasingly difficult to keep track of them at all. For groups of people (for example, the elderly or less educated), this can create a feeling of alienation (H. Idema, Hout, & Greuell, 2020). But companies and other organizations are also regularly surprised by the (consequences of) technological developments and applications. Until recently, very successful business models are sometimes completely turned upside down or even toppled.

    Greveling and Bushoff (Greveling & Bushoff, 2019), among others, see the digital revolution as the driving force for yet other transformations, such as progress in robotisation, decentralization in media and power (television no longer determines what people watch) and the sharing economy (products as a service: think of Spotify and private leasing). The larger the VUCA is for companies, the less planable their future. The driving force behind all this is the successes of ASML and the laws of Moore, More than Moore and the law of Metcalfe, which states that the value of a network increases square with the number of connected devices. This allows utter newcomers to more and more enter and disrupt types of established markets and quickly develop into a "Unicorn": a startup valued at at least $ 1 billion.

    Billions of companies (think Philips, Bosch, VDL) have traditionally taken many decades to grow so big. So there were not that many added. See above how many companies have "suddenly" reached billions in five years ...

    Technological (often: digital) developments play a key role in almost all cases. The arrival of many of these Unicorns often have a disruptive impact on established industries, as we saw with Uber, Spotify, Tesla and Airbnb, for example.

    Sfeerafbeelding Fontys

    Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys

    New technology: cheaper and easier, but also cold water fears

    Rapid price developments quickly bring opportunities closer. For example: a DNA sequencing in 2001 still cost 2.7 Billion dollars, now only 1,000 euros to a few tens; online. The decision to apply such a new technology is suddenly very different ... This also applies in industry, for example in the field of virtual or augmented reality.

    In the field discussion with Brainport Development (H. Idema, Hout, & Greuell, 2020) it emerged that quite a few students with, for example, an E&M package are somewhat "afraid of technology". However, this is not necessary, because technology is increasingly becoming "user friendly". Installing an App, 3D printing: even without great engineering skills you will get a long way. The company Cards (R.H. Idema, 2019) works with process simulation software with which you can perform a usable simulation faster than with, for example, Enterprise Dynamics.

    It is up to us to seize these possibilities (see also TB Work Field Research in short part 3: Analytical skills). Conclusion: immerse yourself in the possibilities… read on, get to know companies that are involved in new techniques, get to know (s) and try things out.

    Companies such as Cards plm solutions (TB alumnus Nick Peeters) offer simulation software that allows you to 'try out' processes virtually, without having to physically build them. Developments are also fast in the field of video analysis.

    Sfeerafbeelding Fontys

    Digital behavior change: Corona "catapults" us to digital working

    The corona crisis has more or less forced us to learn to work digitally. Both employees and employers believe that working from home remains part of the working culture even after the crisis. (NOS, 2020) Under the guise of "never waste a good crisis", we experience the possibilities of working together without physical proximity - all thanks to digital techniques that had been around for a long time. Unilever claims to have entered digital working "with a slingshot". According to the company, it has become an automatic necessity to meet virtually in less than six weeks. "That change in working and thinking really went very fast." We read a similar tenor in a recent report by PwC, (PwC, 2020), which states that the current crisis can help organizations to emerge stronger from the crisis, as a digital organization.

    Sfeerafbeelding Fontys

    Author: Hans Idema

    Footnotes:

    1Gordon Moore, oprichter van Intel: ‘Door technologische vooruitgang zal het aantal transistoren in een geïntegreerde schakeling elke één á twee jaar
    verdubbelen bij gelijkblijvende kosten.’

    2De chip krijgt naast reken- en opslagvermogen steeds meer functies zoals sensoren, actuatoren, antennes en batterijen. Dit levert een extra versnelling in de toepassingsmogelijkheden (en daarmee: impact) in producten.

    3Denk aan film- en video-industrie (Netflix), hotel- en taxiwereld (airbnb, Uber), automobielindustrie (Tesla).

    Resources:

    Greveling, N., & Bushoff, R. (2019). Strategisch managen in turbulente tijden. Deventer: Management Impact.

    Idema, H., Hout, F. v., & Greuell, M. (2020). Gezocht: vijfpotig schaap! Fontys TB Trainingshuis in gesprek met Brainport Development Retrieved from

    Idema, R. H. (2019) NPS-meting 29 november 2019

    NOS. (2020). Zo ziet werken eruit na de coronacrisis.

    PwC. (2020). Beyond COVID-19: Five key strategic priorities for a post-crisis world. Retrieved from https://www.pwc.com/gx/en/financial-services/assets/pdf/pwc-beyond-covid-19.pdf

  • Scheduling

    As Fontys and as BEnT, we want to prevent study delays for our students during this Corona period. That is why it is crucial to get our tests well organized. Who will take care of this within Fontys? Each institute is responsible for its own education and therefore for the tests. That's a challenge. It is not possible to arrange all testing per institute, regadering the rules of RIVM and the Fontys guidelines of 10 m2 per student. So we had to arrange this centrally and confiscate all the large Fontys spaces, larger than 120 m2.

    Someone has to take on this task… so I thought: “I am almost retiring anyway. If things go wrong, I will only suffer for half a year… so I should be able to manage this.” And yes, as BEnT, and in particular TB/IEM, it is of great importance that this is handled properly. So I indicated a few weeks ago to the Central Crisis Team that I wanted to take up that challenge. (Too eagerly) YES was said. Fortunately, I quickly found the POIM project group willing to tackle this challenge with 'Xedule', the new scheduling system: “Just show that you can schedule this challenge automatically with a system”.

    Within a short time, 55 spaces, larger than 120 m2, were found. But an initial math exercise taught us that we could never fit our students in there. 692 tests with 32,000 test moments. How do we do that? The discussion about the 10 m2 was held, spaces were rented, we clarified the time windows, agreed with the safety regions about the possibilities in public transport and eventually received permission from the safety coordinator in Eindhoven to carry out our tests externally with large groups. The result was a draft test schedule. Satisfaction predominated in the POIM team and in most institutes. Many comments came in, but they could all be 'tackled'. It was clear that the 'Klokgebouw', with halls where 300 to 350 students could take a test, had 'saved' us. Until the moment a few days later.

    In a small appointment with Lieke Boon, she asked open-mindedly whether that is allowed: with more than 100 people in one room?

    Slowly, her question took on meaning... Before I realised excatly what she asked, I knew this was not going to be an easy answer... We started calling immediately. Housing, municipality, managers, specialists… no one dared to say that it was allowed, but everyone thought it was possible. Until we called the 'RIVM' ourselves and the answer was clear: NO, it is not allowed. That was 8 o'clock two days later. We then searched again to find alternatives. And finally we succeeded at noon. With extra use of even more halls in the 'Beursgebouw' and the sports halls of the Sporthogeschool. Fortunately, our students can take the tests and hopefully experience as little study delay as possible… It remains bizarre that (almost) no one can say exactly what is / is not allowed!

    My lessons: always listen to Lieke AND discuss with each other again whether we still need all those tests in our education.

    Author: Gerard Lenssen, director BEnT

    Sfeerafbeelding Fontys

  • Onderwijs in september

    Afgelopen maandag heb ik 'om de tafel' gezeten met studenten van de Opleidingscommissie (OC) en IMR. De onderwerpen waren: welzijn studenten en onderwijs najaar 2020.

    Boeiende onderwerpen en zinvol om hierover met elkaar van gedachten te wisselen. De aanwezige studenten hadden daar zeker een mening over. Uiteindelijk is het de toekomst van onze studenten waar we vanuit BEnT uiteraard een zo goed mogelijke basis voor willen leggen. En wat is het goed en inspirerend om de voorgenomen invulling van dat nieuwe onderwijs ter advies voor te leggen.

    Ondertussen is het wel duidelijk dat ons onderwijs een mix zal worden van 'face-2-face' onderwijs (20%) en online onderwijs (80%). Maar daarbinnen zijn uiteraard vele keuzes te maken. De (voorgenomen) keuzes van BMKB en TB hebben we samen doorgelopen. De opmerkingen van de aanwezige studenten waren positief: "Goh, jullie zijn al ver 'in het doordenken’ en ‘mooie/goede basis' die vertrouwen geeft".

    Ook ten aanzien van welzijn is het goed om samen te zoeken naar optimalisatie. Het is niet eenvoudig om in deze tijd gemotiveerd te blijven en toch is het uitermate belangrijk. Hoe kunnen wij daarbij helpen? Het is erg stimulerend om van studenten voorbeelden te horen van docenten die zelf al stappen zetten. Dan voel ik me een trotse directeur.

    Het liefst zou ik met alle studenten van BEnT het gesprek willen aangaan. "Help ons met het invullen van de voorbereiding op jullie toekomst. Samen kunnen we meer dan ieder afzonderlijk."

    In onze (nieuwe) missie/visie 2025 staat dat we 'onderzoekende samenwerkers willen opleiden die de gevestigde orde, prikkelend en vaardig, leren challengen’. Mijn oproep aan al onze studenten is om ons zoveel mogelijk uit te dagen/te challengen. Kom met ideeën en praat mee om Corona als kans te benutten, om ons onderwijs en onze aandacht voor het welzijn van onze studenten, te verbeteren en te optimaliseren.

    Auteur: Gerard Lenssen, Directeur FH BEnT

    Sfeerafbeelding Fontys

  • Curriculum in September

    Last Monday I sat around the table with students of the Education Committee (OC) and the institute’s participation council (IMR). Topics were: well-being of students and education in autumn 2020.

    Fascinating topics and useful to exchange ideas with each other. The students present certainly had an opinion about this. Ultimately, it is the future of our students for which we at BenT, of course, want to lay the best possible foundation. And how good and inspiring it is to present the intended version of that new curriculum for advice.

    Meanwhile, it is clear that our curriculum will be a mix of 'face-2-face' education (20%) and online education (80%). But of course there are many choices to be made within this. We talked about the (proposed) choices of BMKB and TB. The comments of the students present were positive: 'oh, you are already far in thinking things through' and 'good basis that inspires confidence'.

    Also with regard to well-being, it is good to look for an optimization together. It is not easy to stay motivated in these times. And yet it is extremely important. How can we help? It is very stimulating to hear from students examples of teachers who are already taking steps themselves. Then I feel proud as a director.

    I would prefer to talk to all students of BEnT. "Help us prepare for your future". Alone we can do so little, together we can do so much. Our (new) mission/vision 2025 states that we want to 'train investigative collaborators who learn to challenge the established order in a stimulating and skilful way'.

    My appeal to all our students is to challenge us as much as possible. Come up with ideas and talk about Corona as an opportunity to improve and optimize our education and our attention to the well-being of our students.

    Auteur: Gerard Lenssen, Directeur FH BEnT

    Translation: Mariëlle Thorissen

    Sfeerafbeelding Fontys

  • It’s more than just setting up a portal

    Integrating Techstart into BEnT's Administration

    We interviewed Jeffrey Lapré and Lisette Nobelen for this newsletter, who both work at BEnT. This school year, they got a nice task for the project Techstart.

    Jeffrey has, for instance, gained experience with the administration of study progress. He is involved in Techstart to manage this process and the enrolment process. Lisette is part of the information management team and is engaged in mapping educational processes and looking for opportunities to setting things up as efficiently as possible.

    Techstart is a joint parallel propaedeutic year that gives access to the second year of eight different technical courses.

    Lisette: "For me it is very recognizable. I also did a Parallel Propaedeutic year, and this was very helpful at the time. For students who don't know exactly what they want yet, it’s a very cool idea. It is flexible and so you can already start before you have to make your final choice".
    Jeffrey: "I think it's a great initiative. If I could have chosen something like this in my student days, I would have done it. It's hard to make a good choice."

    The combination of these different courses is also the biggest challenge of this project. Our Fontys systems are often organised at course level or institute level. Working with eight different courses provides some practical challenges where we have to invent workarounds. You also have to deal with different ways of working at the administration of three institutes and with all the lecturers who are used to this way of working. Getting all employees to participate in this adapted way of working is a nice challenge!

    During the interview, a smile appeared on both faces when I asked 'you are setting up the portal for instance, aren't you?' It turned out that I had specified the least challenging action line, and that other issues require a lot more thinking and time. So what do we have to think when we talk about 'setting up educational processes'? For example, making teaching packages, and linking these to students, keeping track of study progress in a system, making it possible to register, registering for tests and education, lists of marks, drawing up certificates, the processes for knowledge tests and assessments, the connection to the second year of all eight study programmes.

    At Techstart, many things work just a little differently, because this institute is cross-institutional and the form of education is innovative and focused on orientation. The system is designed for a more classical form of education. An example is working with 'stamps'. Students are given a stamp when they obtain a learning outcome. Providing an insight into these stamps (and therefore study progress) for coaches, for example, is very important.

    This project is not only sometimes difficult for Jeffrey and Lisette, but also very interesting and educational.

    Lisette: "You work with various aspects such as the creation of the TER (Teaching and Examination Regulations), the finances, the didactic side of education development, and you, ultimately, see that everything falls into place. It makes you creative and enables you to use best practices for other courses as well".

    Although the project is still ongoing, many lessons have been learned already.

    Jeffrey: "This project was new for us, and we have now looked at the total setup in terms of support. What is involved in starting up a new course, which players are involved, what do you have to take into account? The overview we have now can possibly be used as a basis for similar initiatives within Fontys in the future".

    Translation: Mariëlle Thorissen

    Sfeerafbeelding Fontys

    Picture: Main process Techstart

  • Meer dan een portal inrichten

    Techstart integreren in de administratie van BEnT

    Voor deze nieuwsbrief interviewden we Jeffrey Lapré en Lisette Nobelen, beiden werkzaam bij Bedrijfsvoering van BEnT. Zij kregen dit schooljaar een mooie klus op hun bordje voor het project Techstart.

    Jeffrey heeft o.a. ervaring opgedaan met betrekking tot de administratie rondom studievoortgang. Hij is betrokken bij Techstart om dit proces en het inschrijfproces in goede banen te leiden. Lisette is onderdeel van het team informatievoorziening en houdt zich bezig met het in kaart brengen van onderwijsprocessen en daarbij het zoeken naar mogelijkheden om zaken zo goed en efficiënt mogelijk in te richten.

    Techstart is een gemeenschappelijke parallelpropedeuse die toegang geeft tot het tweede jaar van acht verschillende technische opleidingen.

    Lisette: “Voor mij is het heel herkenbaar. Ik heb zelf ook een Parallelle Propedeuse gedaan en dit heeft mij destijds geholpen. Voor studenten die nog niet precies weten wat ze willen, is dit een heel tof idee. Het is flexibel en zo kun je toch al starten voordat je je definitieve keuze maakt.”
    Jeffrey: “Ik vind het een supermooi initiatief. Als ik zelf in mijn studententijd zoiets had kunnen kiezen, had ik het gedaan. Het is moeilijk om een goede keuze te maken”.

    De combinatie van deze verschillende opleidingen is meteen de grootste uitdaging van dit project. Onze Fontys systemen zijn vaak ingericht op het niveau van opleiding of instituut. Het werken met acht verschillende opleidingen geeft wat praktische uitdagingen waar ‘work-arounds’ voor bedacht moeten worden. Daarbij heb je ook te maken met verschillende werkwijzen bij de administraties van drie instituten en bij alle docenten die gewend zijn aan deze manier van werken. Het meekrijgen van alle medewerkers in deze aangepaste manier van werken is een leuke uitdaging!

    Tijdens het interview verscheen er een lachje op beide gezichten toen ik vroeg: "jullie richten toch de portal in bijvoorbeeld?". Nu bleek dat ik het minst uitdagende actiepuntje te pakken had en andere zaken veel meer denkwerk en tijd vragen. Dus als we het hebben over ‘onderwijsprocessen inrichten’, waar moeten we dan aan denken? Bijvoorbeeld aan het maken en koppelen van lespakketten met studenten, het bijhouden van de studievoortgang in een systeem, het inschrijven mogelijk maken, intekenen op toetsen en onderwijs, cijferlijsten, het inrichten van getuigschriften, de processen voor kennistoetsen en assessments en de aansluiting op het tweede jaar van alle acht opleidingen.

    Bij Techstart werken veel zaken toch net even anders omdat het instituuts overstijgend is en de vorm van onderwijs is vernieuwend en gericht op oriëntatie. Het systeem is gemaakt voor een meer klassieke vorm van onderwijs. Een voorbeeld is het werken met ‘stempels’. Studenten krijgen een stempel bij het behalen van een leeruitkomst. Het inzichtelijk maken van deze stempels (en dus studievoortgang) voor bijvoorbeeld coaches is heel belangrijk.

    Dit project is voor Jeffrey en Lisette behalve soms moeilijk ook juist heel leuk en leerzaam.

    Lisette: “Je krijgt verschillende aspecten mee zoals de totstandkoming van het OER, de financiën, de didactische kant van onderwijsontwikkeling en ziet dat uiteindelijk allemaal op z’n plek vallen. Je wordt er creatief van en kunt best practices weer inzetten voor andere opleidingen!”

    Hoewel het project nog loopt zijn er al veel lessen geleerd.

    Jeffrey: “Voor ons was dit project nieuw en we hebben nu gekeken naar de totale inrichting op het vlak van ondersteuning. Wat komt er allemaal kijken bij het opstarten van nieuw onderwijs, welke spelers doen mee, waar moet je allemaal aan denken. Het overzicht dat we nu hebben, kan in de toekomst mogelijk als basis worden gebruikt voor soortgelijke initiatieven binnen Fontys.”
    Sfeerafbeelding Fontys

    Afbeelding: Hoofdproces Techstart

  • Teaching is my first love

    Passing on Passion for Education!

    When I was asked to write an article for the newsletter, the lyrics of the first two lines of John Miles' song came to my mind: 'Music was my first love, and it will be my last'. What was my first love? Teaching! According to my father's diaries, I've wanted to teach since I was two years old... Well, I don't remember, but I did have that wish from an early age. I also don't remember taking vocational assessments and choosing a profession. After a career in all kinds of jobs in education, I returned to 'my last love' at PTH of Fontys University of Applied Sciences.

    Here I provide the courses for the Pedagogical Didactic Certificate (PDG), the instructor course for pre-vocational education (VMBO) and  the Teaching Qualification (BKO). The participants work at pre-vocational education (vmbo), Secondary vocational education (mbo) or higher professional education (hbo). Regardless of their level, they all have one thing in common: they first had a different profession: a first love! From that passion they choose to pass on their professional skills. That is exactly what I do with my first love! Passing on my professional skills, teaching students, trainees and participants in the various courses, 'teaching in teaching'.

    On the one hand it's about the basics, from lesson structure to activating teaching and from differentiation to customization. On the other hand, it's also about the theoretical foundation, what's behind a choice and does it suit you as a teacher and how well does it suit your students? My passion for education is driven by getting the best out of each student, challenging them, learning to visualize, learning to activate their brain as much as possible, finding ways for intrinsic motivation, creating an escalation ladder... In short, it's all about creativity; preferably substantiated.

    I could have written the previous one year ago as well. Then came Covid-19, corona, quarantine and... online teaching. Is this still true? What about enthusiasm and passion? Do you also get it 'through the screen' with the participants, students and colleagues? Do the theories still make sense? Moreover, one step further: can the participants, students and colleagues communicate both their passion for education, and for their 'first love' (their profession) online to their pupils and students?

    I started this as I also expect this from my students: as a researcher of my own practice. Experimenting, trying it out, searching for what works, without too much fuss (in terms of web applications). My starting point was 'keep it simple', hold on to your drive and do it with passion! Whether I succeed, determine by my students. When I read the feedback:

    "The use of MS Teams with all its possibilities is really great. It was a lot of multimedia, without being disturbing. Sound, video, online video, PowerPoint and chat alternated continuously. This way, I could focus me completely. It reminded me of a good movie that you get stuck into and you have no awareness at all of what's going on out there".
    "It was nice to have contact with each other through MS Teams and good that we have this possibility! You are always very calm, also online. You listen attentively and try to get the most, better said... to get the best out of us. That is very clear. You have a lot of knowledge on hand and are happy to share it with us. That helps me a lot."

    I can say that teaching at PTH of Fontys University of Applied Sciences also is my last love! And that I also find that passion in the PTH team among my colleagues, that we can brainstorm with each other about how things can and should become better. Approving education together. When we are able to take the advantages of both online teaching, and online working, while retaining what was good, then our education becomes even better and that will be passed on. With the message 'pay it forward', from the same film, we pass on good education to those who pass it on again. That is what the PDG teachers of PTH are good at: passing on a passion for good education! If necessary, it can also be done online!

    Author: Richard Steinfort

    Translation: Mariëlle Thorissen

    Sfeerafbeelding Fontys
  • Tip: Focus niet op drukte, maar op aandacht
    Sfeerafbeelding Fontys

    ASML maakt steeds meer machines, die steeds meer, steeds krachtigere en kleinere chips kunnen maken, die van de wereld een steeds digitalere en met informatie overladen wereld maken. Vanaf het moment dat je ’s ochtends je bed uit en de wereld (die ligt al naast je bed op je te wachten) in stapt, word je overspoeld door informatie. Al die informatie willen verwerken is niet te bolwerken en een slecht idee. Je Insta, WhatsApp en TikToks bijhouden wordt al snel een dagtaak. Of neem je inbox: je dagelijkse vloedgolf aan to-do’s waar de hele wereld vrijelijk suggesties voor mag doen (ja/nee-keuzes - zie later) en aan bij kan dragen. Je kunt je inzetten op afhandeling van al deze berichten alsof dat iets belangrijks is - en velen doen dat ook. Een volle inbox afwerken kan je een ‘kick van drukte’ (Crabbe, 2016) geven, wat op prettige wijze gepaard gaat met de aanmaak van norepinefrine in de hersenen. Maar net als adrenaline breekt je lichaam norepinefrine erg snel weer af; en ben je snel weer toe aan een nieuwe dosis. Het reageren op andermans (mail)berichten geeft een verdovend effect; het geeft een gevoel van bezig zijn terwijl je zelf niet al te hard hoeft na te denken, zeker naarmate je geoefender wordt in het snel wegmanagen van je inbox.

    De leegte van een lege inbox

    Een lege inbox echter heeft nog nooit bijgedragen aan bedrijfsontwikkeling of aan verrijking van je privé-/gezinsleven. We hebben geen enkele reden om er trots op te zijn als we een dag zo hard hebben doorgestoomd dat we geen tijd hadden om na te denken (of zelfs: om werk te verrichten dat er echt toe doet!). Naar de buitenwereld toe lijkt ‘druk zijn’ een mooi merk (‘kijk toch eens hoe druk ik ben!’) maar dat is het niet.

    Sfeerafbeelding Fontys

    Druk zijn is een waardeloos merk

    In 1980 misschien nog wel, maar tegenwoordig is iedereen ‘druk’, dus het heeft geen onderscheidend vermogen meer. Je ‘merk’ moet dus niet gaan over waar je zo druk mee bent (‘nou, euh, echt met van alles!’) maar waar jij je aandacht op focust; waar jij voor kiest. Speel het waardenspel van Hein Siebers, kies een waarde (‘merk’) die bij je past, die wél onderscheidend is, en die jouw constante aandacht krijgt waardoor je er echt iets bijzonders van kan maken. Werk ‘m gestaag steeds verder uit vanuit iets concreets als ‘ik organiseer spetterende feesten die je bijblijven’ of ‘ik ben de spil’, bijvoorbeeld door bedrijven, mensen en ideeën aan elkaar verbinden. Of: ‘ik verhelder!’, bijvoorbeeld door steeds helderheid te brengen tijdens discussies en in projecten, of door met wiskunde helder te maken waar in een onoverzichtelijke productiestroom de interessante afwijkingen zitten. Zo’n keuze; niet voor méér, maar voor ‘welke?’ sorteert meer persoonlijk merkeffect. Hij toont onderscheid, al is het maar doordat iedereen weet hoe moeilijk het is ergens voor te kiezen en daar voor te staan. Want ‘ergens voor kiezen’ betekent ook (de andere kant van de medaille) nee zeggen tegen het andere. En nee zeggen is en blijft moeilijk. Een goede ‘welke’-keuze echter (welke waarden vormen mijn ‘merk’ en geef ik hoe dan ook voorrang?) geven ‘ja/nee’-keuzes wel duidelijke richting en maken bewuste ‘nee’-keuzes daarmee een stukje makkelijker.

    Vermijd ja/nee-keuzes

    Tijdsdruk leidt tot mindere persoonlijke prestaties, want de kick van drukte versnippert al je aandacht. En de wereld koopt niets voor jouw drukte, maar snakt om je aandacht - mits je die zó weet te richten dat jouw unieke capaciteiten optimaal tot ontwikkeling komen en jouw aandacht extra betekenis krijgt. Aandacht (niet drukte) is ook het enige wat jouzelf en je naasten gelukkig kan maken. Kies daarom voor enkele mensen (een stuk of 15; niet die 5.000 ‘Facebook-vrienden’) en vijf[1] liefst exclusieve doelen om jouw schaarse aandacht op te focussen. Begin de dag niet met je inboxen, maar kies welke onderwerpen vandaag langere tijd jouw aandacht gaan krijgen. Door sterkere ‘welke?’-keuzes te maken, stap je minder snel in de valkuil van alle ‘wel of niet?’-keuzes die alleen maar méér op je af zullen komen en waardoor bij een vast percentage ‘ja’s’ vanzelf drukte en versnippering de rode draad in je leven wordt.

    Vergeet controle. Ga voor beheersing

    Dus plan je agenda niet vol met ‘drukte’ (‘van alles’!). Want wie ervoor kiest zijn of haar tijd helemaal in te vullen, kiest er ook voor om niet na te denken en dat kan nooit doeltreffend zijn. Het bizarre hierbij is: hoe strakker we de tijd indelen, hoe effectiever we met onze tijd omspringen (time management!), hoe méér je agenda zich vullt en hoe méér tijdsdruk je zult ervaren, in plaats van de gehoopte rust en controle. Er is een groot verschil tussen controle (in de metafoor: de vloedgolf tegenhouden of in rechte banen leiden) en beheersing (in de metafoor: door langdurig gefocuste training en bezonnen aandacht de golf leren surfen). Vergeet controle. Zet in op beheersing en wel van een specifieke, waardetoevoegende, hoogstpersoonlijk soort: beheers jezelf. Steef niet naar méér, maar naar minder - en geef dat je volle aandacht.

    Bovenstaande tekst (door Hans Idema) kun je zien als een samenvatting van onderstaand boek:

    Crabbe, T. (2016). Nooit meer te druk, een opgeruimd hoofd in een overvolle wereld: Luitingh-Sijthoff B.V.

    P.S. Tony Crabbe heeft onlangs een nieuw boek uitgebracht waarin hij de lezer oproept de coronacrisis te benutten voor de veranderingen in je leven; de crisis is geen feest, maar ze biedt wel een kans om ons leven anders in te richten. Zijn ‘coronakompas’ moet daarbij helpen.

    Een nieuw begin, Tony Crabbe, Luitingh-Sijthoff, 131 blz, 9,99 euro .

    [1] Warren Buffett: write down your top 25 goals. Review your list and star your top 5 goals. Everything you didn't circle just became your avoid-at-all-cost list.

    Auteur: Hans Idema

  • HBO'ers in tijden van corona

    Afgelopen maand is een extra landelijk Corona-editie van de HBO-Monitor uitgezet onder afgestudeerden die de afgelopen 5 jaar hebben deelgenomen aan de HBO-Monitor. Het ging hierbij alléén om afgestudeerden die hebben aangegeven dat ze nog eens voor vervolgonderzoek benaderd wensen te worden door ROA. De landelijke respons op zowel de HBO-Monitor als de Kunsten-Monitor Corona-editie was overweldigend: gezamenlijk vulden ruim 15.815 respondenten (33,3%) afgelopen maand deze online vragenlijst in. Het ROA ontving daarnaast talloze berichten van afgestudeerden die blij waren dat ze via deze weg konden laten weten hoe het met hun ging en dat hier onderzoek naar werd gedaan. Bekijk hier de resultaten en bijbehorend persbericht.

    Persbericht

    Resultaten onderzoek

  • Einde schooljaar

    De meest vreemde vier onderwijsmaanden van mijn carrière zitten er bijna op. In één klap was daar, begin maart, het coronavirus en waren we gedwongen om online onderwijs te gaan verzorgen. Geen studenten en geen collega’s meer. Ja, via het scherm, maar niet meer in levende lijve. Nu weet ik nog beter wat ik mis. En het doet me goed om veel studenten ook te horen zeggen dat zij 'de school missen'.

    In dit soort extreme situaties realiseer je je meestal beter wat voor jou de belangrijke ‘waarden’ zijn in je leven. Ik gun iedereen deze ervaring. Want daardoor kun je beter koesteren wat je dierbaar is.

    Medio december ga ik met pensioen. Deze dagen realiseer ik me dat ik geen diploma-uitreiking meer zal doen zoals vroeger. Die uitreikingen zijn/waren de kers op de taart. Zowel voor de geslaagden als ook voor mij en voor alle collega’s. Keer op keer ben ik trots op onze geslaagde studenten en op de collega’s die telkens weer zorgen dat jullie, onze studenten, flink worden uitgedaagd, gestimuleerd en gesteund om jullie opleiding succesvol af te sluiten.

    Dit gezegd hebbende betekent m.i. dat je steeds opnieuw het best kunt leven in het moment zelf. Elke keer dien je maximaal te genieten van dit soort momenten (als ware het mogelijk de laatste keer).

    Daardoor kun je ook weer genieten van een andere manier van diploma’s uitreiken. Dat gaan we de komende week doen bij TB en PTH en in september voor BMKB. Ik wens al onze geslaagden vanaf deze plek alvast veel plezier en succes met de vervolgstappen.

    En ik gun al onze studenten, geslaagd of nog studerend, de levenservaring die waarde heeft voor jou en ervaringen van het leven 'in het moment'.

    Geniet van jullie welverdiende vakantie!

    Auteur: Gerard Lenssen, directeur instituut BEnT

    Sfeerafbeelding Fontys

  • The end of the school year

    The strangest four months of my career are almost over. Suddenly, there was coronavirus in early March and we were forced to provide online education. No more students and no colleagues. Yes, via the screen, but no longer in person. Now I know even better what I am missing. And it is good to hear many students say that 'you miss the school' too.

    In these kinds of extreme situations you usually realize better what the important 'values' are in your life. I wish everyone this experience. Because that makes it easier to cherish what you hold dear. I will retire in mid-December. These days I realize that I will not do a graduation ceremony like I used to. Those ceremonies are/were the icing on the cake. For the graduates as well as for me and for all colleagues.

    Time and time again I am proud of our successful students and colleagues who keep on challenging, encouraging and supporting you, our students, to successfully complete your education.

    Having said this, I realise that you should always live in the moment. Each time you should fully enjoy these moments (as if it were possible the last time). As a result, you can also enjoy a different way of graduation ceremonies. We will do this in the coming week at TB/IEM and PTH and in September for BMKB. I wish all our graduates from this place a lot of fun and success with the next steps. And I wish all our students, graduated or still studying, the life experience of what has value for you and living in the moment.

    Enjoy your well-deserved vacation.

    Author: Gerard Lenssen, director BEnT

    Sfeerafbeelding Fontys

  • Summer activities

    Dear students,  

    For all of us staying in Eindhoven during the summer of 2020: TU/e and SSCE is here to support you.

    TU/e Summer University offers free (or very cheap!) summer programs and activities for all students. Activities are constantly being added to our program, and already include workshops, introductory sports classes and many small-scale activities hosted by our community. There are four red ‘blocks’ on the site. The first two, Language and workshops, are only for TU/e students and employees. The second two, Sports and Community, are open for all students of Eindhoven. The program will be updated on a weekly basis, based on community demand. Find all our programs on summer.tue.nl.

    For the complete sports program you can go to the SSCE website. The gym is open again and there are plenty of group lessons each day. Plus there is mix and meet badminton and beach volley.  

    IMPORTANT: If you and/or your study association would like to organize an event at the Hubble Community Café or Zwarte Doos (restaurants on Campus) please don’t hesitate to contact us via summer@tue.nl   Have a great summer,

    Team Summer University

    Sfeerafbeelding Fontys
  • contamination protocol
    At Fontys we work with a contamination protocol for contamination regarding Corona virus. Check it out here.