Artikelen Nieuwsbrief BEnT BekEnT medewerkers

Onderstaand tref je alle artikelen van de nieuwsbrieven aan medewerkers aan.

Editie 9, september 2020
Editie 8, juli 2020
Editie 7, juli 2020
Editie 6, juni 2020
Editie 5, juni 2020
Editie 4, mei 2020
Editie 3, april 2020
Editie 2, april 2020
Editie 1, april 2020
  • Het ministerie online op bezoek

    Op 12 mei aanstaande komt minister Van Engelshoven (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) op online bezoek bij Fontys. Ze heeft Fontys als Hogeschool uitgekozen om te spreken over de voorlichting en studiekeuzebegeleiding die wij in deze bijzondere tijd bieden. Onze collega Mark Lemmen is vanuit de dienst Marketing & Communicatie gevraagd om hierbij aanwezig te zijn en te vertellen over onze aanpak. Een mooi compliment voor Mark en de collega's die betrokken zijn bij de werving en SKC. Naast de minister zullen (toekomstig) studenten en afgevaardigden van toeleverende scholen aanwezig zijn bij het gesprek. En zoals Mark aangeeft: "Dat BMKB, AM en TB (+IEM) bestaan zullen ze tot in Den Haag weten als het aan mij ligt!".

    Aan het einde van het programma gaat de minister waarschijnlijk een promotiefilmpje opnemen om inschrijven voor 1 juni te promoten. Via de Fontys social media kanalen* en het ministerie zal dit gedeeld worden.

    * Social media kanalen van Fontys:

    https://www.facebook.com/FontysHogescholen/

    https://twitter.com/fontys

    https://www.youtube.com/user/FontysHogescholen

    https://instagram.com/fontyshogescholen

    Sfeerafbeelding Fontys

  • TB Trainingshuis - deel 5. Technologie: Steeds meer ‘user friendly’ techno-kansen voor non-specialists
    Sfeerafbeelding Fontys

    TB Werkveldonderzoek 'In het kort'

    Technologie, met name digitaal, ontwikkelt zich razendsnel. Bedrijven kijken verwachtingsvol naar stagiairs en pas afgestudeerden om kansen te creëren met nieuwe technologische mogelijkheden. Zéker voor TB-ers geldt daarom: wees nieuwsgierig, blijf bij en maak er een goede gewoonte van om te experimenteren met nieuwe technieken. Corona geeft ons allen hierbij een stevige duw in de rug. 

    Digitale revolutie: de perfecte storm

    Om met Corona te beginnen: dit wereldwijde virus en de impact ervan sluiten naadloos aan bij de veelgehoorde term VUCA (‘volatile’, ‘uncertain’, ‘complex’ en
    ‘ambiguous’). VUCA staat daarmee voor alle snelle, onzekere veranderingen in de wereld - veranderingen bovendien die erg complex zijn en vaak moeilijk om te duiden (‘ambigu’). De snelle ontwikkeling van technologie speelt hierbij op twee manieren een grote rol.

    Enerzijds is ‘technologie’ een oorzaak van de mate van ‘VUCA’ die wij ervaren. Want doordat ontwikkelingen zo snel gaan, is het steeds moeilijker deze ook maar enigszins bij te houden. Voor groepen mensen (bijvoorbeeld ouderen of lager opgeleiden) kan dit een gevoel van vervreemding (H. Idema, Hout, & Greuell, 2020) opwekken. Maar ook bedrijven en andere organisaties worden geregeld verrast door de (gevolgen van) technologische ontwikkelingen en –toepassingen. Tot voor kort zeer succesvolle business modellen worden daardoor soms compleet op hun kop gezet of zelfs omvergeworpen.

    Onder andere Greveling en Bushoff (Greveling & Bushoff, 2019) zien de digitale revolutie als dé aanjager voor weer andere transformaties, zoals de vooruitgang in
    robotisering, decentralisering in media en macht (televisie bepaalt niet meer waar mensen naar kijken) en de deeleconomie (producten als dienst: denk aan Spotify en private leasing). Hoe groter de VUCA is voor bedrijven, des te slechter planbaar is hun toekomst. Stuwende kracht achter dit alles zijn de successen van ASML en de wetten van Moore 1,More than Moore2 en de wet van Metcalfe, die stelt dat de waarde van een netwerk kwadratisch toeneemt met het aantal aangesloten
    apparaten. Dat leidt er toe dat volslagen nieuwkomers in steeds meer soorten3 van gevestigde markten zich in korte tijd kunnen ontwikkelen tot ‘Unicorn’: een
    startup die wordt gewaardeerd op minimaal één miljard dollar.

    Miljardenbedrijven (denk aan Philips, Bosch, VDL)
    doen er van oudsher vele decennia over om zo groot te groeien. Er kwamen er dus ook niet zo veel bij. Zie hierboven hoe sinds een jaar of vijf veel bedrijven ‘plotseling’ een miljardenwaarde hebben bereikt…

    Technologische (vaak: digitale) ontwikkelingen spelen in vrijwel alle gevallen een sleutelrol. De komst van vele van deze Unicorns ’ hebben vaak een disruptieve impact op gevestigde industrieën, zoals we zagen bij bijvoorbeeld Uber, Spotify, Tesla en Airbnb.

    Sfeerafbeelding Fontys

    Sfeerafbeelding Fontys

    Sfeerafbeelding Fontys

    Nieuwe technologie: steeds goedkoper, steeds makkelijker… maar toch ook koudwatervrees

    Door snelle prijsontwikkelingen komen mogelijkheden snel dichterbij. Bij voorbeeld: een DNA sequencing koste in het jaar 2001 nog 2,7 Miljard dollar, nu nog maar 1.000 euro tot enkele tientjes; online. De afweging om zo’n nieuwe technologie toe te gaan passen, wordt daardoor ineens heel anders… Dat geldt ook in de industrie,
    bijvoorbeeld op het gebied van virtual of augmented reality.

    In het werkveldgesprek met Brainport Development (H. Idema et al., 2020) kwam naar voren dat nogal wat scholieren met bijvoorbeeld een E&M-pakket wat ‘bang zijn voor techniek’. Dat hoeft echter niet, want technologie wordt steeds meer ‘user friendly’. Een App installeren, 3D-printen: ook zonder al te grote engineering
    skills kom je al een heel eind. Het bedrijf Cards (R. H. Idema, 2019) werkt met processimulatie-software waar je sneller een bruikbare simulatie mee uitvoert dan met bijvoorbeeld Enterprise Dynamics.

    Het is aan ons om deze mogelijkheden (zie ook TB Werkveldonderzoek in ’t kort deel  3: Analytische vaardigheden) aan te grijpen. Conclusie: verdiep je in de mogelijkheden… lees bij, maak kennis met bedrijven die zich met nieuwe technieken bezig houden, maak kennis(sen) en probeer dingen uit.

    Bedrijven als Cards plm solutions (TB-alumnus Nick Peeters) bieden simulatiesoftware waarmee je processen virtueel kunt ‘uitproberen’, dus zonder ze fysiek te hoeven bouwen. Ook op het gebied van video-analyse gaan de ontwikkelingen snel. 

    Sfeerafbeelding Fontys

    Digitale gedragsverandering: Corona ‘katapulteert’ ons naar het digitale werken

    De corona-crisis heeft ons min of meer gedwongen om digitaal te leren werken. Zowel onder werknemers als werkgevers heerst de gedacht dat thuiswerken ook na de crisis onderdeel blijft van de werkcultuur. (NOS, 2020) Onder het mom ‘never waste a good crisis’, ervaren we de mogelijkheden van samenwerken zonder fysieke nabijheid - dit alles dankzij digitale technieken die er feitelijk al lang waren. Unilever is naar eigen zeggen "met een katapult" het digitale werken in geschoten. In nog geen zes weken tijd is het volgens het bedrijf een noodgedwongen automatisme geworden om virtueel te vergaderen. "Die verandering in werken en denken is echt heel snel gegaan." Een soortgelijke strekking lezen we in een recent rapport van PwC, (PwC, 2020)  dat stelt dat de huidige crisis organisaties kan helpen om de crisis sterker uit te komen, als digitale organisatie.

    Sfeerafbeelding Fontys

     Auteur: Hans Idema

    Voetnoten:

    1Gordon Moore, oprichter van Intel: ‘Door technologische vooruitgang zal het aantal transistoren in een geïntegreerde schakeling elke één á twee jaar
    verdubbelen bij gelijkblijvende kosten.’

    2De chip krijgt naast reken- en opslagvermogen steeds meer functies zoals sensoren, actuatoren, antennes en batterijen. Dit levert een extra versnelling in de toepassingsmogelijkheden (en daarmee: impact) in producten.

    3Denk aan film- en video-industrie (Netflix), hotel- en taxiwereld (airbnb, Uber), automobielindustrie (Tesla).

    Bronnen:

    Greveling, N., & Bushoff, R. (2019). Strategisch managen in turbulente tijden. Deventer: Management Impact.

    Idema, H., Hout, F. v., & Greuell, M. (2020). Gezocht: vijfpotig schaap! Fontys TB Trainingshuis in gesprek met Brainport Development Retrieved from

    Idema, R. H. (2019) NPS-meting 29 november 2019

    NOS. (2020). Zo ziet werken eruit na de coronacrisis.

    PwC. (2020). Beyond COVID-19: Five key strategic priorities for a post-crisis world. Retrieved from https://www.pwc.com/gx/en/financial-services/assets/pdf/pwc-beyond-covid-19.pdf

  • Hoe was je vakantie?

    Daar stond ik maandagochtend bij ons koffiezetapparaat en vroeg aan mijn Fontys collega: ‘’Hoe was je vakantie?” Er volgde een stilte, gevolgd door een lichte aarzeling waarna mijn vrouw me aankeek en zij: ‘’’Je was er toch de hele week bij?’’ Ik gaf aan dat ik de verhalen mis van alle collega’s na zo’n vakantieperiode en dat ik het mis om met jullie allemaal te delen hoe mijn vakantie was.

    Dan nu maar via deze weg:
    De eerste drie dagen waren super met het prachtige weer. In plaats van een wandelvakantie in Italië hebben we een dag gefietst en een dag gewandeld. We blijven wel in beweging. Omdat de vakantie naar Italie niet doorging, werd de wandeling afgesloten met een heerlijk Italiaans ijsje op de markt in Veghel en hebben we voor het eerst van ons leven een pizza besteld bij Domino Pizza’s. Met een Italiaans wijntje erbij en Italiaanse muziek op de achtergrond via Spotify hebben we toch een beetje de sfeer van Italie in Veghel proberen op te roepen.

    Het laatste weekend kregen we logeetjes. De twee kleindochters van anderhalf en drie kwamen een nachtje slapen. Het was echt super gezellig en ze zijn super lief en tegelijkertijd waren we allebei toch ook echt moe toen we ze weer lachend uitzwaaiden. Terugkijkend heb je geen minuut voor jezelf. Ik realiseer me nog eens extra dat ik veel respect heb voor collega’s met kleine kinderen thuis. Wat fijn dat de kinderopvang weer open gaat.

    Auteur: Gerard Lenssen, Directeur FH BEnT

    Sfeerafbeelding Fontys

  • TB Trainingshuis - deel 4. Studiestress en -preventie
    Sfeerafbeelding Fontys

    TB Werkveldonderzoek 'In het kort'

    Werken om te studeren - of toch liever andersom?

    Tijdens het werkveldgesprek van 10 oktober (Werkvelddialoog) gaven TB- en BMKB-studenten aan last te ondervinden van financiële- en studieprestatiedruk. Uit angst voor een te grote studieschuld willen studenten niet te veel lenen en werken zij (méér) tijdens de studie, wat tot studievertraging en (weer extra) studiestress kan leiden. Het signaal komt overeen met een algemener beeld uit onze Destep-(desk)analyse. Het aantal jonge mensen met psychische klachten is in
    tien jaar tijd met 300% (NOS, 2019) gestegen.

    Studiestress wordt treffend beschreven in deze documentaire van Nieuwsuur. En grootschalig welzijnsonderzoek (S. Kelders, 2019) (D. S. Kelders, Oberschmidt, & Bohlmeijer, 2019) onder bijna 1700 UT-studenten toonde aan dat tachtig procent van de UT-studenten kampt met stress-, depressie-, of angstklachten.

    Sfeerafbeelding Fontys

    Bij vrouwelijke, internationale en LHBT-studenten zijn de problemen het grootst. Studenten ervaren dat zij veel keuzes moeten maken en maken zich zorgen om studievertraging en het oplopen van hun studieschuld, die sinds het nieuwe leenstelsel (2015) steeg van gemiddeld 13.000 naar 20.000 euro1.

    Jezelf (en je slechte gewoontes) ‘aanpakken’ verdient zich altijd terug

    Leer studenten omgaan met stress, luidt één van de aanbevelingen van het onderzoek van Kelders, want voorkomen is beter dan genezen. Adviezen zijn om integraal aandacht te besteden voor mentale gezondheid en stress in het onderwijs. Aandacht voor risicogroepen en focus op voorspellende factoren van geestelijke gezondheidsklachten zijn gewenst: hét recept voor studiesucces en -geluk heeft niemand, maar duidelijke downsides2 als dwangmatig internetgebruik en overmatig drank en/of drugsgebruik daarentegen zijn makkelijk te onderkennen. Een student die dergelijke problematiek kent en bij zichzelf succesvol weet aan te pakken, die verdient deze investering in zichzelf vrijwel zeker dubbel en dwars terug. Kelders pleit onder meer om veerkracht te trainen en te werken aan een gezonde
    mindset
    met betrekking tot zaken als intolerantie van onzekerheid, angst om iets mis te lopen, eenzaamheid en gevoel van verbondenheid. Want ‘daar hebben ze
    de rest van hun leven iets aan’.

    Corona

    Uit recent onderzoek (Hoogkamer, 2020) onder 591 jongeren blijkt dat ‘Corona’ zowel negatieve als positieve uitwerkingen heeft op de mentale gesteldheid
    van jongeren. Het gebruik van sociale media en de online/digitale krant als bronnen voor nieuws over het coronavirus is afgenomen; eind maart maakte 70%
    gebruik van sociale media en 67% van de online/digitale krant, begin april was dit respectievelijk 65% en 58%. Vooral Millennials (25 t/m 40 jaar) gingen minder
    gebruik maken van sociale media (47% ten opzichte van 60%). De persconferenties van de regering vormden in april de belangrijkste bron van Coronanieuws: 73%
    van de jongeren keek hiernaar. De angst voor negatieve gevolgen van het virus nam over dezelfde periode af met 10% en zorgen over het afronden van de studie
    namen met bijna 20% af.

    Auteur: Hans Idema

    Voetnoten:

    1 Doordat de schuld nu overigens over een veel langere periode (35 jaar) kan worden terugbetaald, daalt wel de maandlast en is het
    drukkend effect op de maximaal te verkrijgen hypotheek juist lager dan bij het oude stelsel.

    2 Downside is een beleggingsterm voor alle denkbare negatieve effecten en resultaten. Die blijken veel duidelijker en voorspelbaarder dan upsides (alle mogelijke positieve resultaten van een investering). Een ‘investering’ in het vermijden van evidente downsides betaalt zich daardoor vrijwel altijd uit. (Dobelli, 2018)

    Literatuurreferenties:

    Dobelli, R. (2018). De kunst van goed leven, 52 simpele levenstechnieken voor geluk. Amsterdam: Spectrum.

    Hoogkamer, S. (2020). Onderzoek: jeugd eenzaam door Corona. MediaTest. Retrieved from https://www.marketingtribune.nl/media/nieuws/2020/04/onderzoek-jeugd-eenzaam-door-corona/index.xml

    Kelders, D. S., Oberschmidt, K., & Bohlmeijer, P. D. E. (2019). Student Wellbeing: A Cross-sectional survey of mental health of UT-students. Retrieved from https://www.marketingtribune.nl/media/nieuws/2020/04/onderzoek-jeugd-eenzaam-door-corona/index.xml

    Kelders, S. (2019). Angst en depressie bij tachtig procent UT-studenten. Retrieved from https://www.utoday.nl/news/67466/angst-en-depressie-bij-tachtig-procent-ut-studenten

    Keuzegids. (2019). HBO-keuzegids, onafhankelijke vergelijking van alle hbo-opleidingen.

    NOS Nieuwsuur (2019). Studieschuld prestatiedruk en stress. Mensen hebben een grens.

    Werkvelddialoog.) Meedenk-gesprek missie en visie BEnT 10 oktober 2019/Interviewer: s. Visievangers en MT-leden, docenten, NTS Group, C Touch, SparkplugVentures en Vionq.

    Werkvelddialoog (2019) Meedenk-gesprek in kader missie en visie BEnT op 10 oktober 2019 met  ‘Visievangers’, MT-leden, docenten, studenten en bedrijven (NTS Group, C Touch, SparkplugVentures en Vionq)

    Zutphen, R. v. (2020). Vacature-onderzoek TB Trainingshuis. Zie: https://padlet.com/h_idema/TBth 

  • Onderzoek in tijden van Corona

    “Het zijn bijzondere tijden.” Hoe vaak ik die zin wel niet gehoord heb in de afgelopen weken! Ik kan me niet herinneren dat we dat ook riepen toen de banken in 2008 massaal onderuit gingen of tijdens de ‘dot-com
    bubble’ aan het begin van deze eeuw. De COVID-19 crisis raakt zowat alle sectoren en heeft veel meer impact op ons dagelijks leven.

    We zijn in veel gevallen aangewezen op thuiswerkplekken waarvan de gemiddelde arbo-deskundige ‘bultjes zou krijgen‘. Bij sommige collega’s worden diezelfde werkplekken van tijd tot tijd zelfs bestormd door peuters of kleuters die na de zoveelste kleurplaat wel eens behoefte hebben aan wat anders. In mijn geval ligt er onder het bureau vaak een hond die zich inmiddels wel érg aan mij begint te hechten en die tijdens videobel-overleg soms zo luidruchtig ligt te snurken dat ik collega’s zoekend zie rondkijken wie van de
    collega’s zo demonstratief zijn digitale snor aan het drukken is.

    Sfeerafbeelding Fontys

    Het zijn bijzondere tijden. Zeker voor het onderwijs waar een immense puzzel gelegd moet worden hoe we in de anderhalvemeter-samenleving genoeg aandacht kunnen geven aan bijvoorbeeld de eerstejaars die in september beginnen. En hoe we toetsen verantwoord online kunnen afnemen. Maar ook voor het onderzoek is het geen ‘business-as-usual’. Bedrijven zitten niet te springen op vragenlijsten, interviews of observaties vanuit de hogeschool. Eerst maar eens zien te overleven, lijkt voor veel bedrijven het devies te zijn. Dat geldt ook voor nieuwe projectaanvragen waarbij we dachten een akkoord te hebben van deelnemende bedrijven. “Of dat later, liever zelfs in 2021, ook nog kan?”

    In samenwerking met de Technische Universiteit Eindhoven waren we van plan om in het najaar een onderzoeksdag te organiseren. Onderzoekers van collega hogescholen en universiteiten zouden die dag verhalen en ervaringen uitwisselen over onderzoek naar ondernemerschap, innovatie, financiering van economische groei, opvolging in het familiebedrijf en diverse andere thema’s. Maar het lijkt er op dat we in onze gebouwen voorrang moeten geven aan onderwijs en geen ruimte is voor een kleine honderd onderzoekers van buiten. Het zou dus zomaar een online onderzoeksdag kunnen gaan worden. Of toch maar uitstellen tot 2021? Op dit moment zou ik er geen weddenschap op durven afsluiten.

    Maar de huidige crisis biedt ook kansen! Toch? COVID-19 – a.k.a. Corona – heeft in no-time voor elkaar gekregen van geen enkele informatiemanager had durven dromen. Zo zijn er beslist kansen maar het is niet evident dat we die tot een succes zullen maken. Tenminste, niet zonder slag of stoot. Met 4 andere hogescholen en in samenwerking met Ondernemend Nederland (ONL, een initiatief van Hans Biesheuvel) voeren we op dit moment onderzoek uit naar ondernemerschap ‘in tijden van Corona’. Honderden ondernemers hebben inmiddels de moeite genomen om vragen van ons te beantwoorden. Over hun zorgen en verliezen. Over behoefte aan ondersteuning vanuit de overheid. Over personele consequenties. Maar ook over kansen in de huidige crisis. In de komende periode gaan we ruim 80 ondernemers die zich hiervoor aangemeld hebben interviewen en ontdekken hoe ondernemers in verschillende sectoren deze kansen denken te gaan verzilveren.

    Het zijn bijzondere tijden. Laten we vasthouden aan de gedachte dat dit niet alleen maar ellende hoeft te betekenen maar ook veel goeds kan opleveren. De crisis rond DAF en Philips in de jaren negentig heeft geresulteerd in vergaande samenwerking in de regio en is de start geweest van wat uiteindelijk Brainport Eindhoven is gaan heten: de derde economische pijler van Nederland en internationaal een voorbeeld van een succesvol ‘triple helix ecosysteem’. Zo gaat ook deze crisis veel moois opleveren. Daar ben ik van overtuigd. Ik vrees wel dat ‘hondbeest thuis’ straks zo gewend is aan mijn aanwezigheid dat ik haar wel mee moet nemen naar Nexus als we straks weer gewoon open gaan. Misschien een leuk maatje voor de hond van Thom.

     

    Auteur: Ger Post

  • Reactie CvB op onderzoek studenten

    Risico van studievertraging en gecancelde stages grootste zorgpunten

    Onderzoek: Fontys-studenten tevreden én bezorgd

    De continuïteit van het onderwijs en het waarborgen van de kwaliteit hiervan zijn twee absolute speerpunten van Fontys. Een aanzienlijk deel van het onderwijs vindt al sinds begin maart ‘online’ plaats; een prestatie van formaat. Maar: the proof of the pudding is in the eating. Hoe ervaren studenten deze periode met enkel online onderwijs? En minstens zo belangrijk: hoe voelen zij zich in deze bijzondere periode? Om deze vragen te beantwoorden, is de voorbije weken een (korte) vragenlijst uitgezet onder studenten.

    Resultaten onderzoek

    Inmiddels zijn de resultaten van deze enquête bekend. Bijna 9.500 studenten (van de in totaal 44.000) hebben de vragenlijst ingevuld. Hoewel Fontys hard werkt om studenten zo goed mogelijk te helpen en hoewel dit ook zo ervaren wordt, blijkt ook dat studenten zich zorgen maken en dat er nog stappen gezet kunnen worden. Positieve resultaten zijn dat een meerderheid vindt dat het afstandsonderwijs goed is ingericht (55 procent) en dat ze goede begeleiding van docenten krijgen (ook 55 procent). Daarbij weet 60 procent waar ze moeten zijn binnen Fontys voor studievragen en weet twee op de drie studenten waar ze terecht kunnen met persoonlijke (hulp)vragen. Tegelijkertijd lijken studenten hun medestudenten te missen (slechts 27 procent voelt zich voldoende verbonden met medestudenten) en maken studenten zich zorgen over hun studievoortgang (72 procent geeft aan het eens te zijn met de stelling dat ze zich zorgen maken). Andere punten van aandacht: toetsing en beoordeling (maar 30 procent van de studenten vindt dat Fontys dat goed heeft ingericht) en de vormgeving van stage en afstuderen (40 procent vindt dat Fontys hierover goed meedenkt).

    Zorgen zijn logisch

    ‘Studenten hebben veel zorgen, met name over stages, (online) toetsing en mogelijke studievertraging. Dat snappen wij heel goed’, aldus CvB-voorzitter Joep Houterman. ‘Het zijn precies ook de speerpunten voor ons als CvB en voor alle instituten – naast het voorkomen van verdere verspreiding van het virus uiteraard. Iedereen binnen Fontys werkt er keihard aan om studievertraging bij studenten zoveel mogelijk te voorkomen. Bovendien zetten we samen met het werkveld alles op alles om alternatieven te vinden voor stages die niet doorgaan. Ook al hebben we (nog) lang niet overal kant en klare oplossingen voor, toch is het natuurlijk onze ambitie om de knelpunten voor studenten zoveel mogelijk te beperken.’

    Het onderzoek maakt volgens Houterman nogmaals duidelijk dat we op alle niveaus in de organisatie goed in contact moeten blijven met studenten, zowel voor hun collectieve als hun individuele vraagstukken. ‘Juist in onzekere tijden is het geven van helderheid van groot belang, ook als we het als organisatie nog niet weten.’

    Vervolgonderzoek

    Tot slot: de sterk verminderde verbondenheid die studenten zeggen te voelen. Houterman: ‘Ik snap dat gevoel heel goed; we hebben er allemaal in meer of mindere mate last van. Ik vrees echter dat dit nu eenmaal de grote beperking is van online leren. Op dit vlak zetten we alles op alles om het welbevinden van studenten te optimaliseren. Op onze website staan allerlei tips en goede voorbeelden om ook in deze tijd op enigszins laagdrempelige wijze met elkaar in contact te blijven. Zo is er bijvoorbeeld een quiz ontwikkeld op facebook, speciaal voor studenten, en een ‘quarantine bingo’, in het Engels dus.’ De resultaten van het onderzoek worden voor medewerkers op korte termijn beschikbaar gemaakt via PowerBI, en zijn daar te vinden onder ‘Apps, FBI – Studentenenquêtes. Over een aantal weken – naar verwachting medio juni zal Fontys een vervolgonderzoek houden onder een ruime steekproef (ongeveer 10.000 studenten). De resultaten hiervan worden eind juni verwacht.

    Sfeerafbeelding Fontys

  • Fontys locatie op Brainport Industries Campus

    BIC Brainport Industries Campus

    Fontys Hogescholen Engineering en Bedrijfsmanagement, Educatie en Techniek wil in de toekomst intensiever samenwerken met technische bedrijven en andere onderwijsinstellingen. Daarom is ervoor gekozen om een ruimte op Brainport Industries Campus (BIC) te huren.

    In september 2020 wordt de locatie op de BIC door Fontys in gebruik genomen. Studenten die kiezen voor de minoren Adaptive Robotics (AR), Smart Product Development with Additive Manufacturing (SPDAM) en Operational Excellence (OPEX), worden gehuisvest op de BIC. Zij krijgen daar ruimtes om aan hun projecten te werken. Midden tussen andere bedrijven en opleidingen. Wat komt er precies:

    ·         een roboticalab en een 3D Print lab

    ·         een project- en werkomgeving voor studententeams,

    ·         2 leslokalen

    Op 4 februari j.l. tekende Ella Hueting namens Fontys het huurcontract bij de BIC. Op dit moment wordt er hard gewerkt om de ruimte geschikt te maken voor projecten en onderwijs zodat in september gestart kan worden.

    Voor Brainport Industries Campus is een samenwerking met het onderwijs een van de speerpunten. “Door het contact tussen studenten, docenten en onze bedrijven te stimuleren, is iedereen geholpen”, zegt Ferdinand Gremmen, directeur SDK Vastgoed en verantwoordelijk voor BIC. “Vandaar ook dat we bij de opzet van BIC hier zo’n belangrijke rol aan hebben willen geven. De praktijk wijst nu al uit dat het concept werkt; met de komst van Fontys zal dat alleen nog maar sterker worden.”

    Sfeerafbeelding Fontys
    Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys

  • Boekbestellingen - vakliteratuur

    De meeste collega’s zijn op de hoogte, maar ik merk ook dat een aantal in verwarring zijn geraakt door een algemene mail die n.a.v. de corona-perikelen is verstuurd (waarschijnlijk vanuit Dienst Inkoop). In deze mail staat dat medewerkers rechtstreeks kunnen bestellen op de website van boekhandel Wristers en dat deze dan thuis worden bezorgd. Deze mail is helaas naar iedereen binnen Fontys verzonden en was alleen bedoeld voor de medewerkers die een bestelaccount hebben.

    Medewerkers van BEnT kunnen hun vakliteratuur gewoon bestellen via de gebruikelijke procedure. Aanvraag voor boekbestellingen kunnen worden gericht aan mediatheek-eindhoven-bent@fontys.nl of k.kremer@fontys.nl.

    De boeken worden bezorgd op het thuisadres.

    Auteur: Karin Kremer

    Sfeerafbeelding Fontys

  • CMR verkiezingen

    Waarom Martijn deelneemt aan de verkiezingen:

    Denk groter en ben groots, in je dienstbaarheid naar anderen, waarbij we mogen vertrouwen op de intrinsieke vermogens van jou en die ander als uniek mens.

    We zitten middenin de grootste transitie van de samenleving sinds … ooit. Dat klinkt heel pompeus en grotesk. Daar kun je angstig en ook enthousiast van worden, misschien wel tegelijkertijd zelfs. Tenminste voor mij geldt het beide. Het is een tijd van disruptie en onlangs zag ik een video waarin het mooi werd gezegd. Disruptie breekt de orde zoals we die kennen open waardoor er iets kan ontstaan waar de anderen beter van worden. Zoals duizenden monniken hun baan verloren door de komst van de boekdrukkunst, en de anderen werden er beter van. Dat houd ik voor ogen; dat jij, ik, wij als mens en planeet er allemaal beter van worden. 

    Dat betekent voor mij bewust kijken en handelen naar thema’s als circulaire economie, digitale middelen, het wereldwijde web, circulaire carrières, geldschepping en de ontwikkeling van de mens. Een dynamisch complex geheel dat niet te bevatten is. Ik vat het samen onder de noemer 'CircuLerende Samenleving’. Het is duizelingwekkend wat er op ons af komt in een rap tempo. Het is als een kolkende rivier waar we ons in bevinden en na een poosje ploeteren wordt het echt leuk. Op het moment dat het water niet meer met jou speelt maar jij met het wildwater dan kan je gaan kijken; wat wil ik ondernemen, wat wil ik toevoegen en bijdragen?

    Onze one-track mind (geleend van Queen) heeft daar moeite mee, daarom is het de truc om regelmatig te switchen naar een multilayer multitrack: ons creatieve potentieel: word Groots. Die transitie vindt niet plaats in de buitenwereld, maar binnenin. Niemand kan ‘m voor je maken, je kunt er alleen zelf voor kiezen. Waag de sprong naar het onbekende, laten we durven en proberen. Dat is mijn uitnodiging en daar wil ik aan bijdragen zowel binnen en buiten Fontys, de CMR lijkt me hiervoor een goede plaats.  

    Auteur: Martijn Derksen (’88) creatieve generalist, filmmaker, theatermaker, schrijver, spreker, trainer.

    Bekijk de website voor meer informatie en stemmen. (Dat kan tot 2 juni).

    Martijn werkt aan een videoserie, bekijk deze hier: www.hetonmogelijke.nl

    Sfeerafbeelding Fontys

  • Mogen we weer wat meer?

    Morgen staat weer een persconferentie gepland van premier Rutte. Hopelijk gaat hij meer vertellen over de mogelijkheden die we als hoger onderwijs krijgen na 15 juni. Gaan onze gebouwen beperkt open? Ik snak ernaar en hoop dat we die ruimte krijgen. Want dan gaan we die ruimte invullen om toetsen te organiseren, zodat onze studenten minder studievertraging oplopen en proberen we de werkdruk voor ons allemaal nog enigszins beheersbaar te houden. Komt er een tijdvenster waarbinnen de studenten met het OV mogen reizen? Waarschijnlijk wel en dat geeft dan nog een extra uitdaging/complexiteit voor de planning van de toetsen.

    Waar premier Rutte niets over zal zeggen, maar wat wel al duidelijk is, is dat ons onderwijs in het najaar er heel anders gaat uitzien dan in dit jaar. We zullen een optimale mix dienen te vinden tussen fysieke en online activiteiten. Daar zullen we op korte termijn ook keuzes in moeten maken….

    Maar hopelijk gaat Rutte morgen ook iets zeggen over de mogelijkheden om in de zomer vakantie te vieren. Ik merk dat ik zelf daar veel behoefte aan heb.. een perspectief zodat je met dit mooie weer een heel klein beetje plannen kunt gaan maken. Voor ons is duidelijk dat onze 2de reis naar Namibië niet door zal kunnen gaan. Afgelopen jaar zijn we terug gekomen door een ongeluk met een van de kinderen, ook dit jaar zal het niet mogelijk zijn om de reis af te maken. De jeep met de tent boven op het dak moeten we nog afzeggen. Ik merk dat ik het uitstel….tegen beter weten in.

    Dus zijn we afgelopen dagen maar op zoek gegaan naar onze campingspullen die op zolder liggen. Het wordt waarschijnlijk fietsen in Nederland. Maar uiteindelijk is dat prima als je weer familie en vrienden kunt bezoeken en samen kunt afspreken. Alles krijgt in deze tijd een andere waarde…….

    Auteur: Gerard Lenssen, Directeur FH BEnT

    Sfeerafbeelding Fontys

  • Droedelen

    In de wandelgangen hebben wij vernomen dat onze collega Karin Kremer een leuke hobby heeft, daar wilden wij meer van weten! Karin maakt namelijk 'cartoon-achtige' tekeningen. Zelf noemt ze het 'droedelen'.

    "Je kent dat wel… vergadering, pen in de hand, stuk papier. Het is meer een manier om je te concentreren op wat er gezegd wordt. Zo ben ik mijn school- en studietijd doorgekomen. Een bepaalde handvaardigheid heb ik hiermee wel opgebouwd maar een fatsoenlijke tekening maken? Nee niet echt. Het tegenovergestelde is waar…hoe meer ik mijn best doe om het 'mooi' of 'netjes' neer te zetten des te krampachtiger het resultaat. Dus nee…daar doe ik geen moeite voor. Uitgangspunt is altijd wel dat het er een beetje 'gezellig' uit moet zien en dat ik er blij van word als ik er naar kijk… Ik zie het meer als een vorm van decoreren… en als je dat met klei doet en je bakt het in een oven…dan heet het keramiek."

    Speciaal voor deze nieuwsbrief heeft Karin lekker in het zonnetje in de tuin op haar eigen terras iets voor de nieuwsbrief 'gefreubeld'.

    "Ik word hier wel blij van ….ik hoop anderen ook!"

    Heb jij ook een leuke of bijzondere hobby en vind je het leuk om dit met je collega's te delen? Laat het ons weten!

    Sfeerafbeelding Fontys
    Sfeerafbeelding Fontys

    Sfeerafbeelding Fontys
  • Belevenissen van een TB-opleidingsmanager

    Fijne collega’s, beste studenten, Op 15 juni a.s. gaan de Fontys gebouwen weer een stukje open. Goh wat ben ik daar ongelofelijk blij mee! Als ik terugkijk startte de Corona-crisis voor Technische Bedrijfskunde pas echt op woensdag 12 maart. De grote TB-diploma-uitreiking van die dag was helaas door ons al enkele dagen daarvoor gecanceld.  Maar we hadden die dag wel nog de promotie van collega Els de Maeijer. Fantastisch gedaan trouwens Els! Een hele prestatie. Veel collega’s waren erbij aanwezig. Maar het was ook zo’n beetje de laatste fysieke activiteit in een onderwijsgebouw. Later die middag was er de eerste Corona-persconferentie van premier Rutte, en ’s avonds werd de fysieke sluiting van de HBO-onderwijsgebouwen aangekondigd. Van het ene op het andere moment zaten we met z’n allen in een andere werkelijkheid…

    Als opleidingsmanager Technische Bedrijfskunde, en lid van het MT van het instituut BEnT, komt er dan veel op je af: ik werd per direct lid van het ‘Lokaal Crisis Team’ van het instituut BEnT, en werd vertegenwoordiger bij de ‘Taskforce Primair Proces Corona’. Met name de uitdaging ‘online onderwijs’ werd heel snel duidelijk voor iedereen. En dat gingen we regelen! Zo ongelofelijk trots ben ik op al die collega’s die in no time de switch maakten naar online onderwijs. Van thuis uit, vanachter het bureautje, met alle ongemakken van dien het onderwijs uitvoeren. Maar we kregen het wel voor elkaar. Met elkaar. Het bestaande lesrooster werd direct gewoon online uitgevoerd, de bedrijfsprojecten gingen door en de eindpresentaties en afstudeerzittingen lieten we nu online plaatsvinden. Alleen een deel fysieke toetsen van TB, daar hebben we met elkaar goed over moeten nadenken. Deze hebben we uiteindelijk herpland. Na veel onderzoek en denkwerk, met alle betrokken collega’s samen. En niet te vergeten het lopende onderwijs-ontwikkelwerk. Helaas hebben we de keuze moeten maken om de herziene TB-propedeuse voor een jaar op te schorten. Maar van uitstel geen afstel hoor. Dat beloof ik. En daardoor blijft er wel ruimte voor een innovatief project als Techstart, waaraan ik als projectleider gekoppeld ben. Per 1 september a.s. start deze nieuwe techniekbrede propedeuse. Ook een primeur voor mij: online sollicitatiegesprekken. Ook dat is gelukt. Nieuwe collega’s komen er weer aan! Veel werk dit alles bij elkaar, maar ik geef het met plezier vorm. Maar toch het is net of in deze ‘Corona-online-tijd’ alles net iets minder vanzelf gaat. Ik mis de chemie en de ‘presence’ van elkaar, en het elkaar fysiek kunnen zien en aanraken enorm. Ik denk dat daarin ook de grote kracht van Technische Bedrijfskunde en Fontys ligt: onze persoonlijke (en ook fysieke) benadering. In onderwijs en in gesprekken. En die kracht die zijn we nu voor een gedeelte kwijt. Want ik merk dat de communicatie online gewoon moeilijker en vermoeiender is. Ook voor de studenten hoor, die ook aangeven dat men elkaar in het fysieke groepswerk mist, en ons docenten soms ook wel een beetje. En al mijn begrip voor de situatie van m.n. onze internationale studenten. Wat dacht je van samen aan een project moet werken, vanuit meerdere landen, online, met een bedrijfsopdracht voor een Nederlands bedrijf, waarmee je ook alleen online contact hebt. Chapeau dat collega’s en studenten het voor elkaar krijgen! Goed blijven communiceren met elkaar in deze situatie blijkt het allermoeilijkst. Ondanks mailingen, online MS Teams-meetings met docenten en studenten en persoonlijke bedankjes. Daarom hebben collega Muriël en ik onze studenten nog meer persoonlijk te woord gestaan tijdens een webinar. De waardering voor Fontys en collega’s werd geuit tijdens dit webinar. Maar ook al mijn begrip voor de frustraties en zorgen die tijdens dit webinar vanuit de studenten naar boven kwamen. Dat was niet gemakkelijk. Want als opleidingsmanager wil je de koers voor iedere student duidelijk en helder maken. En dat gaat nog niet. Want stap voor stap zoeken we steeds naar het juiste beleid, ons iedere week aanpassend aan de herziene situatie. En communiceren over wat we nog niet weten hoort er dan helaas ook bij. Gelukkig hebben persoonlijke aandacht en gesprekken de ergste zorgen bij de studenten weggenomen. En samen kijken we weer vooruit naar 15 juni a.s. Ik bemerk dat aanpassen en vooruitkijken ook in mijn sociale leven. Hoe fijn vond ik het om afgelopen week weer een handbaltraining te kunnen doen, Als sinds ruim 30 jaar ben ik een echte handballer, en die ‘traininkjes’ had ik toch erg gemist. Weliswaar nu op 1,5 m, en buiten op een veld, maar we doen het! En nog meer vindingrijkheid: tijdens Hemelvaartsdagen in een tentje slapen met de kids achter in de tuin. Uit eten thuis met bestelde sushi. En een tochtje op een gehuurde motor, maar dan zonder te stoppen op een terrasje. Toch net even anders allemaal. (p.s. jazeker collega’s Marco & Peter, ik ben toch weer aan de motor, ik ga er denk ik toch weer eentje aanschaffen..).

    Een bijkomstigheid bij deze coronacrisis is, dat ik ondersneeuw in de e-mails, apps, MS teams meldingen en telefoontjes. Bijna niet te doen. Daarom excuus aan degenen die soms te laat een antwoord hebben gekregen / krijgen van mij. Mijn motto bij beantwoording is zoals altijd: potentiële studenten eerst, dan zittende studenten, en dan collega’s. Normaal zou ik vriendelijk lachend zeggen ‘loop even langs!’. Dat gaat nog net niet. Maar dat gaat vast en zeker weer komen. In een prachtige ‘blended mixvorm’ van online en fysiek. Tot die tijd, hou vol, blijf trots op onze mooie opleidingen, en tot ziens!

    Groet,

    Peter Custers

    Sfeerafbeelding Fontys

  • Achter de schermen - John Kropman

    Om jullie een inkijkje te geven in het werk dat achter de schermen verricht wordt, spreken we deze keer met John Kropman, Concern informatie manager bij Fontys.

    “Ik ben werkzaam bij de dienst IT en geef daar leiding aan ongeveer 20 personen op het vlak van IT architectuur, information, security en privacy. Daarnaast ben ik lid van de beleidscommissie rondom informatiemanagement en in deze bijzondere tijd is daar de Task Force Fontys Online bij gekomen. Deze groep is verantwoordelijk voor het succesvol laten lopen van het online onderwijs en nu ook het online toetsen in periode 4. Ik ben voorzitter van de werkgroep die zich bezig houdt met het in goede banen leiden van het online toetsen voor de komende periode.

    "We hebben bij Fontys binnen enkele weken 90% van het onderwijs dat online gegeven kan worden omgezet. Dat is een knappe prestatie!"

    Het schakelen naar online was voor mij persoonlijk niet zo moeilijk. Bij mijn vorige werkgever was ik gewend ‘online’ te werken. Voor Fontys in zijn geheel viel het mij ook alleszins mee. De eerste dag waren er bij Microsoft logischerwijs aanloopproblemen met MS Teams omdat ineens half werkend Nederland deze applicatie ging gebruiken, maar daarna liep het eigenlijk vlekkeloos. De techniek is dan wat mij betreft een zegen. Je moet er niet aan denken dat naast alles wat al 'op slot' zit, daar ook het onderwijs en onze zakelijke dienstverlening bij had gehoord. We hebben bij Fontys binnen enkele weken 90% van het onderwijs dat online gegeven kan worden omgezet. Dat is een knappe prestatie!

    Het thuiswerken heeft voor mij persoonlijk het grote voordeel dat ik 4 uur minder reistijd heb op een dag. Daar tegenover staat wel dat ik mijn collega’s niet kan zien en ik zit de hele dag op mijn zolderkamer. De enige verandering is het gezicht waartegen je praat op je scherm. Ik mis de toevallige ontmoetingen, de ‘small talk’ en het loopje naar een ander gebouw om even de gedachten te verzetten. Ik hoop dat we in het najaar af en toe weer het pand in mogen om elkaar te zien.

    "We vinden het belangrijk dat studenten een keer kunnen oefenen met de software om de ergste spanning van een nieuw systeem eraf te halen voordat de echte toetsen plaatsvinden."

    We zijn nu voorbereidingen aan het treffen om straks in twee weken tijd 62 toetsen afnemen bij ruim 3000 studenten van 8 instituten. Hier is veel voorbereiding voor nodig. We werken bijvoorbeeld aan de achterliggende techniek, waarbij surveilleren op afstand mogelijk is. We moeten docenten daarvoor opleiden. Binnen de instituten moeten ook veel inspanningen worden verricht om de studenten voor te bereiden op deze nieuwe vorm van toetsen. We vinden het belangrijk dat studenten een keer kunnen oefenen met de software om de ergste spanning van een nieuw systeem eraf te halen voordat de echte toetsen plaatsvinden.

    Voor mij is het heel interessant om samen te werken in een multidisciplinair team. We hebben een goede samenwerking met de instituten en de ondersteunende diensten. Tegelijkertijd is het ook spannend. Hebben de docenten wel tijd om de toetsen goed voor te bereiden naast alle andere zaken die er al lopen? Krijgt iedereen het werken met een nieuw systeem op tijd voor elkaar? We doen er in ieder geval alles aan om ze daarbij te ondersteunen met filmpjes, handleidingen en het beantwoorden van vragen.

    "Deze ‘can do’ mentaliteit in het team geeft positieve energie! Wat mij betreft zetten we dit voort, ook na Corona.”

    Ik heb gemerkt dat Corona ervoor heeft gezorgd dat mijn werk in een stroomversnelling raakt. Oorspronkelijk zouden we 3 jaar de tijd nemen om online toetsen goed in te richten. Je merkt nu dat als je met de juiste mensen in een multidisciplinair team, met korte lijnen, werkt aan een duidelijke opdracht dat je in korte tijd erg veel kunt bereiken. Er wordt veel gevraagd onder druk, maar je hoort nu heel weinig ‘dat kan niet’, ‘dat hebben we toen al geprobeerd en werkte niet’, ‘dat mag niet’. Deze ‘can do’ mentaliteit in het team geeft positieve energie! Wat mij betreft zetten we dit voort, ook na Corona.”

    Sfeerafbeelding Fontys
  • Wijzigingen parkeerbeleid

    Aanpassing parkeerregeling Fontys: invoering laadtarieven voor elektrische auto’s Tot op heden werden er geen kosten aangerekend voor het opladen van een elektrische auto op een Fontys locatie. Per 1 september 2020 start Fontys met het invoeren van laadtarieven voor elektrisch opladen. Dit is één van de twee belangrijkste wijzigingen die zijn opgenomen in de aangepaste parkeerregeling (per 1 juni 2020) van Fontys.

    Invoering laadtarieven voor elektrisch opladen Nu elektrisch autorijden meer en meer gemeengoed is en het gebruik van de Fontys laadpalen toeneemt, is besloten tot invoering van betaald opladen. Er is gekozen voor invoering van twee laadtarieven. Een normaal tarief voor bezoekers van Fontys en een laagtarief voor medewerkers en studenten. Voor het vast- en loskoppelen van de elektrische auto is een eigen oplaadpas nodig. Om op te laden voor het laagtarief stroomgebruik, moeten medewerkers en studenten hun eigen laadpasnummer registeren via www.fontyskaart.nl onder de knop ‘laadpasregistratie’. Na registratie en verwerking geldt het laagtariefstroom voor het opladen van de elektrische auto. De actuele laadtarieven zijn gepubliceerd op https://connect.fontys.nl/diensten/OenO/Paginas/Regelingen.aspx.

    Veilig parkeren Een tweede wijziging in de parkeerregeling is een duidelijkere omschrijving van het wielklembeleid. De belangrijkste reden waarom Fontys een wielklembeleid heeft, is om de veiligheid op de Fontys terreinen te waarborgen. Fout parkeergedrag kan leiden tot gevaarlijke situaties en het onbereikbaar worden van hulpdiensten op onze locaties. Dit willen wij uiteraard tot een minimum beperken.

    Meer informatie Praktische vragen over het laadpaalgebruik of de wielklem? Neem contact op met de receptiemedewerkers van de locaties. Vragen of opmerkingen over de aanpassingen in de parkeerregeling? Stuur een mail naar het mobiliteitsteam van Fontys via mobiliteit@fontys.nl. Lees hier het uitgebreide parkeerbeleid.

  • Roostering

    Als Fontys en als BEnT willen we in deze Corona-tijd studievertraging voor onze studenten voorkomen. Daarom is het cruciaal om onze toetsen goed georganiseerd te krijgen. Wie pakt dit op binnen Fontys waarbij elk instituut zelf verantwoordelijk is voor haar eigen onderwijs en dus voor de toetsing?

    Het per instituut regelen lukt niet binnen de kaders van RIVM en de Fontys richtlijnen van 10 m2 per student. Dus we moesten dit centraal regelen en daarbij alle grote Fontys ruimtes, groter dan 120 m2, confisqueren.

    Iemand moet zo gek zijn… dus ik dacht: "ik ga toch bijna met pensioen. Mocht het fout gaan dan heb ik er nog maar een half jaartje last van…dus moet kunnen." En ja, als BEnT, en met name TB, hebben we een groot belang dat dit goed wordt opgepakt. Dus heb ik enkele weken geleden aangegeven in het Centraal Crisis Team dat ik die uitdaging wel wilde oppakken. (Te) gretig werd hierop JA gezegd.

    Gelukkig heb ik heel snel de projectgroep POIM bereid gevonden om deze uitdaging aan te pakken met het nieuwe roostersysteem Xedule: “laat maar eens zien dat je deze uitdaging ook echt automatisch kunt roosteren met een systeem”. Binnen korte tijd werden 55 ruimtes, groter dan 120 m2 gevonden. Maar een eerste rekenoefening leerde dat we onze studenten daar nooit in kwijt zouden kunnen. 692 toetsen met 32.000 toetsmomenten. Hoe doen we dat?

    De discussie over de 10 m2 werd gevoerd, ruimtes buiten de deur werden gehuurd, duidelijkheid over de tijdvensters hebben we achterhaald, met de veiligheidsregio’s afgestemd over de mogelijkheden in het OV en uiteindelijk toestemming gekregen van de veiligheidscoördinator in Eindhoven om onze toetsen ook extern met grote groepen te doen. Met als resultaat afgelopen vrijdag een concept toetsrooster.

    Tevredenheid overheerste in het POIM team en bij de meeste opleidingen. Dinsdag stroomden wel veel opmerkingen binnen maar die konden allemaal 'getackeld' worden. Duidelijk was wel dat het Klokgebouw, met hallen waar 300 tot 350 studenten een toets zouden kunnen maken, ons had 'gered'.

    Tot het moment afgelopen dinsdag 2 juni. In een kleine afspraak met Lieke Boon stelde zij onbevangen de vraag of dat eigenlijk wel mag: met meer dan 100 man in één ruimte?

    Het kwartje viel langzaam naar beneden... Maar voor het de grond raakte was het al een betonblok geworden… direct gaan bellen. Huisvesting, gemeente, beheerder, specialisten… niemand durfde te stellen dat het mocht, maar iedereen dacht dat het wel kon.

    Totdat we het RIVM maar zelf hebben gebeld en het antwoord was duidelijk: NEE, het mag niet.

    Dat was donderdagochtend 8 uur. Met man en macht zijn we vervolgens op zoek gegaan naar alternatieven. En uiteindelijk is het om 12 uur gelukt. Met extra inzet van nog meer hallen in het Beursgebouw en de sportzalen van de Sporthogeschool. Gelukkig kunnen onze studenten de toetsen maken en hopelijk zo min mogelijk studievertraging oplopen…

    Maar bizar dat (bijna) niemand precies kan zeggen wat wel/niet mag!

    Mijn lessen: altijd naar Lieke luisteren EN nog eens met elkaar de discussie voeren of we in ons onderwijs al die toetsen nog wel nodig hebben.

    Auteur: Gerard Lenssen, Directeur FH BEnT

    Sfeerafbeelding Fontys

  • Eindelijk weer open... toetsen, toetsen en toetsen
    Sfeerafbeelding Fontys

    Afgelopen maandag gingen onze gebouwen weer mondjesmaat open. Een heuglijk moment. Zo ook ons Nexus-gebouw. Na drie maanden konden we met een paar medewerkers via allerlei looproutes komen bij de medewerkersruimte op de derde verdieping. Het voelde goed om er weer te zijn.

    Als eerste maar even als gebouwenbeheerder een inspectie gedaan van de schade die we afgelopen maanden in het gebouw hebben opgelopen. Helaas is er weer een lekkage geweest en waren er problemen met de platen, onderaan de loopbrug. Gelukkig was alles perfect opgelost door de collega’s van H&F en is er niets van te merken. Mooi om te bedenken dat we in de zomer dit gebouw met het project 'Look & Feel' nog meer van ons gaan maken en dat het gezelliger wordt.

    Vervolgens ben ik binnengelopen bij de studenten die allemaal al klaar zaten voor de toetsen. Vooral op verdieping 3 en 4 kwam je groepen studenten in de grote ruimtes tegen: netjes op de juiste afstand en met strakke gezichten klaar voor de toets… Grapjes konden er niet vanaf. Wel konden alle studenten zeggen dat ze blij waren weer in ons gebouw te zijn en weer 'onderwijs' te kunnen volgen… dat ik dat nog mag meemaken :).

    Vervolgens ging ik naar het Klokgebouw. Daar zitten de echt grote groepen… Vandaag, vrijdag 19 juni, gaan alle TB eerstejaars ook daar twee tentamens maken. Het beeld was op de eerste dag iets anders… een grote kluwen studenten voor de ingang en binnen een surveillant die iedere student die binnenkwam controleerde. Sta je op de lijst op niet? Ik heb me over twee dingen verwonderd. Waarom houden onze studenten zich niet aan de 1.5 m afstand? En waarom controleren wij aan de deur??

    Laten we dat laatste zo snel mogelijk loslaten en de studenten registreren als ze bezig/binnen zijn. Je moet wat meer rondlopen, maar dat kan met in achtneming van de juiste afstand. En dan kan elke student die aankomt naar binnen en rustig gaan zitten. Dan komen ze ook niet in de verleiding om te veel bij elkaar te gaan staan.

    Laten we vandaag als TB het goede voorbeeld geven!

  • Teaching is my first love

    Passie voor onderwijs doorgeven!

    Toen mij gevraagd werd een stukje voor de nieuwsbrief aan te leveren schoot de tekst van de eerste twee regels van het lied van John Miles door mijn hoofd 'Music was my first love. And it will be my last' door mijn hoofd. Wat was de mijne? Teaching! Onderwijs geven. Volgens de dagboeken van mijn vader, wilde ik al vanaf mijn tweede jaar voor de klas… Tja, ik kan het me niet herinneren, maar wel dat ik die wens al van jongs af aan had. Beroepskeuzetesten invullen en een beroep kiezen herinner ik me ook niet. Na een loopbaan vol onderwijs, in allerlei functies, ben ik bij de PTH van Fontys Hogescholen terug bij mijn ‘my last love’.

    Via de PTH verzorg ik de opleidingen voor het Pedagogisch en Didactisch Getuigschrift (PDG), de instructeursopleiding voor het vmbo en de Basiskwalificatie Onderwijs (BKO). De deelnemers zijn werkzaam op vmbo, mbo en hbo niveau. Ongeacht het niveau, de grote gemene deler van alle deelnemers is dat ze eerst een ander beroep hadden: a first love! Vanuit die passie kiezen ze ervoor hun vak door te geven. Dat is precies wat ik doe met mijn first love! Mijn vak doorgeven, studenten, cursisten en deelnemers aan de verschillende opleidingen leren lesgeven, 'lesgeven in les geven'.

    Het gaat enerzijds om de basics, van lesopbouw tot activerend lesgeven en van differentiatie tot maatwerk. Anderzijds ook om de theoretische onderbouwing, wat zit er achter een keuze en past die bij jou als docent en hoe goed past het bij je studenten? Mijn passie voor onderwijs wordt gedreven door het beste uit iedere leerling of student te halen, hen in de zone van hun naaste ontwikkeling te brengen, hen uit te dagen, leren zichtbaar te maken, maximaal het brein te activeren, zoeken naar manieren om de intrinsieke motivatie aan te boren, een escalatieladder te bedenken… Kortom, het gaat om creativiteit; bij voorkeur onderbouwd.

    Voorgaande had ik een jaar geleden ook kunnen schrijven. Toen kwam Covid-19, corona, quarantaine en… online lesgeven. Gold/geldt bovenstaande nog steeds? Hoe zit dat dan met bevlogenheid en passie? Krijg je die ook ‘door het scherm heen’ bij de cursisten, studenten en collega’s? Kloppen de theorieën dan ook? Bovendien, nog een stap verder: kunnen de studenten, deelnemers en cursisten hun passie voor onderwijs en voor hun 'first love' (hun vak) online overbrengen bij hun leerlingen en studenten?

    Ik ben dit aangegaan zoals ik het ook van mijn studenten verwacht: als onderzoeker van mijn eigen praktijk. Experimenteren, uitproberen, zoekend naar wat werkt, zonder te veel fratsen, toeters en bellen (qua webapplicaties). Mijn uitgangspunt was 'keep it simple', houd je drive vast en doe het met passie! Of ik geslaagd ben, bepalen mijn studenten. Als ik feedback lees dat:

    "Het gebruik van MS Teams met al zijn mogelijkheden is echt top. Het was erg multimediaal, zonder dat het storend was. Geluid, video, online video, PowerPoint en chat wisselde elkaar continu af. Ik kreeg hierdoor maximale focus. Het deed me denken aan een goede film waar je in opgezogen wordt en je totaal geen bewustzijn meer hebt van wat daarbuiten gebeurt."
    "Het was fijn om via Teams contact te hebben met elkaar en fijn dat deze mogelijkheid er is! Je bent altijd heel rustig, ook online. Je luistert aandachtig en probeert het meeste, beter gezegd... het beste uit ons te halen. Dat is heel duidelijk. Je hebt heel veel kennis paraat en deelt dat graag met ons. Daar heb ik veel aan."

    Ik kan zeggen dat ook nu bij de PTH van Fontys Hogescholen teaching also is my last love! En dat ik die passie in het PTH-team bij mijn collega’s ook aantref, dat we met elkaar sparren hoe het beter kan en beter moet. Onderwijs samen beter maken. Wanneer we de voordelen van online lesgeven en -werken weten mee te nemen, met behoud van wat goed was, dan wordt ons onderwijs nog beter en dat wordt dan weer doorgegeven. Met de boodschap 'pay it forward', uit de gelijknamige film geven we goed onderwijs door aan degenen die het weer doorgeven. Dat is waar de PDG-opleiders van de PTH goed in zijn: passie voor goed onderwijs doorgeven! Wanneer dit moet, kan het ook online!

    Auteur: Richard Steinfort

    Sfeerafbeelding Fontys
  • Van STEM naar STE(A)M

    Nieuw Europees initiatief - van STEM naar STE(A)M educatie: de integratie van kunst voor betere innovatie en creativiteit in de industrie en de academische wereld

    ArtIST is een ERASMUS+ project dat zich richt op de vaardigheden en banen van de toekomst. Het vertegenwoordigt een nieuw Europees initiatief om onderwijs in “Science, Technology, Engineering en Mathematics (STEM) aan te vullen met onderwijs uit ‘Arts’ (STE(A)M) om innovatie en creativiteit in de industrie en de academische wereld te stimuleren. Penvoerder van het vierjarige project is de Universiteit van Lappeenranta (Finland). Daarnaast doen universiteiten en bedrijven uit o.a. Frankrijk, Oostenrijk, Lithouwen en Italie mee. Wij als lectoraat Industrial Engineering and Entrepreneurship zijn als partner verantwoordelijkheid voor de organisatie van pilots.

    Het project zit in de beginfase en is gestart met het creëren van een overzicht van bestaande STE(A)M-cursussen, nieuwe praktijken, trainingen en creativiteitsbevorderende activiteiten voor benchmarking. Denk daarbij aan theater-based learning of het toepassen van creatieve technieken zoals de Mural tree (www.mural.co). Het doel is om STE(A)M-cursussen te ontwikkelen, ondersteund door toolboxen en online leeractiviteiten. Het ArtIST-project is interessant voor mensen die geïnteresseerd zijn in nieuwe trends in het onderwijs en de ontwikkeling van toekomstige vaardigheden. Vaardigheden die nodig zijn om bijvoorbeeld peace engineering mogelijk te maken of gewoonweg partijen uit verschillende afdelingen en organisaties beter te laten samenwerken:

    a) Studenten en docenten die STE(A)M-cursussen volgen en ontwikkelen, zullen een co-creatieve, interdisciplinaire en interculturele sfeer ervaren en nieuwe competenties verwerven.

    b) Universiteiten zullen hun interne kennis en competenties kunnen vergroten in multidisciplinaire benaderingen met betrekking tot STE(A)M-onderwijs en leren.

    c) Beroepsbeoefenaars hebben toegang tot de beste praktijken van de EU op het gebied van interdisciplinair STE(A)M-onderwijs en -opleiding.

    d) ArtIST draagt bij aan de samenleving door het ondernemers-DNA en de digitale vaardigheden van de volgende generatie T-vormige individuen te vergroten, zodat ze kunnen werken in een digitale en duurzame economie.

    e) Voor beleidsmakers is ArtIST een middel om de dialoog over multidisciplinaire STE(A)M-curriculaontwikkeling op macroniveau in Europa op te zetten.

    Het is een project waarbij iedere partner nog zoekende is en out-of-the-box moet. We zijn zelf volop bezig met het genereren van ideeën over hoe onderwijs en de praktijk kunnen worden bevorderd met behulp van innovatieve, artistieke en creatieve methoden. Op de ISPIM (innovatie) conferentie hebben we een eerste workshop georganiseerd (waar we ook zelf veel van geleerd hebben). We gaan nu nationale workshops opzetten om informatie te verzamelen, maar mocht je al informatie kwijt willen, stuur dat dan naar ons lectoraat Industrial Engineering and Entrepreneurship via y.kirkels@fontys.nl!

    Groet,

    Ger en Yvonne

    Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys
  • E-deel auto's

    E-deelauto’s vanaf het nieuwe schooljaar weer beschikbaar bij Fontys

    Het is zover: het inkooptraject voor een Fontysbrede invoering van e-deelauto’s is afgerond! Driessen Autogroep uit Eindhoven heeft de Europese Openbare aanbesteding gewonnen voor het leveren van onze zakelijke ritten met elektrische auto’s. De dienstverlening gaat gefaseerd in vanaf schooljaar 2020/2021 voor minimaal een duur van drie jaar.

    Duurzaam bereikbaar
    Het bieden van een e-deelautosysteem maakt onderdeel uit van de Mobiliteitsagenda en de Duurzaamheidsagenda van Fontys. In deze agenda’s zijn stimulerende maatregelen opgenomen om de duurzame bereikbaarheid van de Fontyslocaties te verbeteren. Het inzetten van e-deelauto’s draagt bij aan het verlagen van de CO2 footprint van de zakelijke reiskilometers en het verlagen van de parkeerdruk op de Fontyslocaties. Met invoering van deze voorziening streeft Fontys naar meer fiets- en OV-gebruik in het woon- werkverkeer van haar medewerkers. Uiteraard binnen de marges van veilig reizen in deze huidige tijd.

    Dienstverlening
    De e-deelauto’s worden ingezet voor de zakelijke kilometers van Fontys medewerkers. Denk aan een stagebezoek, afspraak bij een samenwerkingspartner of een afspraak op een andere Fontyslocatie. Medewerkers die met de fiets of het openbaar vervoer naar Fontys toekomen, kunnen op deze wijze gemakkelijk duurzaam en veilig reizen voor hun zakelijke afspraak. De dienstverlening is toegankelijk voor alle medewerkers. De invoering vindt gefaseerd plaats en is de komende tijd ook sterk afhankelijk van de herstartplannen van Fontys en de RIVM-richtlijnen. Uiteindelijk staat niet op elke Fontyslocaties een e-deelauto opgesteld. Dit betekent niet dat de medewerkers van deze locaties geen gebruik kunnen maken van deze dienstverlening. Zij kunnen vanuit de voor hen dichtstbijzijnde Fontyslocaties een e-deelauto reserveren en gebruiken.

    Net als tijdens de pilot in 2018-2019 wordt ook nu weer gebruik gemaakt van een online platform en een applicatie om de auto’s te reserveren en te openen. Hoewel de dienstverlening veelal hetzelfde zal zijn, is er zeker ook een aantal wijzigingen. Uiteraard gaan wij alle deelnamevoorwaarden en de gebruikersvoorwaarden voortijdig kenbaar maken, zodat voor iedereen helder is wanneer en op welke wijze de e-deelauto gebruikt mag worden. Een mooi leerpunt uit de eerdere pilot!

    Op dit moment zijn Driessen Autogroep en Fontys met elkaar in gesprek over de praktische invulling van het gebruik van de e-deelauto’s. Wij gaan op dit moment uit van een startdatum van 1 september 2020, met in de opstartfase, gezien de thuiswerk-richtlijn, een stuk minder auto’s en locaties dan beoogd. Daarbij monitoren we scherp de behoefte en schalen we op indien nodig. Het opschalen van de dienstverlening is uiteraard sterk afhankelijk van de herstartplannen en de RIVM-richtlijnen. Wij informeren alle medewerkers, zodra de dienstverlening van start gaat en je je kan registeren als gebruiker. Mocht je vragen of tips hebben, schroom niet een mail te sturen naar: mobiliteit@fontys.nl

    Auteur: Ellis van den Berg, communicatieadviseur a.i. Dienst Huisvesting & Facilitaire zaken

    Sfeerafbeelding Fontys

  • Zomer 2020
    Sfeerafbeelding Fontys

    De zomervakantie zit eraan te komen. Nog twee weken en dan kunnen we beginnen aan een aantal weken rust. We hebben het allemaal keihard verdiend. Ik kijk er ook naar uit. Gisteravond heb ik alle campings in Namibië, de 4*4 auto, het vliegtuig, de parkeergarage en het hotel gemaild met het verzoek om 2020 te vervangen door 2021. Nu weet ik weer waarom een reisorganisatie zo fijn is… dan hoef je dat niet allemaal zelf te doen. Onze zomervakantie 2020 kent nu een andere invulling: fietsen in Frankrijk. Om ons een beetje voor te bereiden zijn we in het weekend gaan oefenen in Zuid-Limburg. Een deel van de Amstel Gold Race met als absolute top de Keutenberg. De klim is 1,7 km lang en direct na het begin, in de binnenbocht, is het stijgingspercentage meer dan 20%. Wat was dat afzien om op de fiets te blijven… Eenmaal boven vonden we dat we wel een borrel hadden verdiend.

    Op 15 juni a.s. om 15.00 uur is het 'BEnT party-tijd voor bites en borrel'. Onze feestcommissie heeft een locatie gevonden waar we elkaar weer even fysiek kunnen treffen en met elkaar kunnen toasten. In no-time was het geregeld. Super werk van onze feestcommissie en veel dank aan de leden.

    Ik kijk er enorm naar uit om (bijna) iedereen weer even te zien na al die tijd achter dat beeldscherm. Wat was het afzien in de afgelopen maanden. Wat hebben we allemaal een enorme berg (de 'BEnTCorona-berg') beklommen. En wat hebben we allemaal deze borrel verdiend.

    Het voelt een beetje alsof de 'BEnTCorona-berg' de Keutenberg van Fontys is.

    Auteur: Gerard Lenssen, Directeur FH BEnT

  • Meer dan een portal inrichten

    Techstart integreren in de administratie van BEnT

    Voor deze nieuwsbrief interviewden we Jeffrey Lapré en Lisette Nobelen, beiden werkzaam bij Bedrijfsvoering van BEnT. Zij kregen dit schooljaar een mooie klus op hun bordje voor het project Techstart.

    Jeffrey heeft o.a. ervaring opgedaan met betrekking tot de administratie rondom studievoortgang. Hij is betrokken bij Techstart om dit proces en het inschrijfproces in goede banen te leiden. Lisette is onderdeel van het team informatievoorziening en houdt zich bezig met het in kaart brengen van onderwijsprocessen en daarbij het zoeken naar mogelijkheden om zaken zo goed en efficiënt mogelijk in te richten.

    Techstart is een gemeenschappelijke parallelpropedeuse die toegang geeft tot het tweede jaar van acht verschillende technische opleidingen.

    Lisette: “Voor mij is het heel herkenbaar. Ik heb zelf ook een Parallelle Propedeuse gedaan en dit heeft mij destijds geholpen. Voor studenten die nog niet precies weten wat ze willen, is dit een heel tof idee. Het is flexibel en zo kun je toch al starten voordat je je definitieve keuze maakt.”
    Jeffrey: “Ik vind het een supermooi initiatief. Als ik zelf in mijn studententijd zoiets had kunnen kiezen, had ik het gedaan. Het is moeilijk om een goede keuze te maken”.

    De combinatie van deze verschillende opleidingen is meteen de grootste uitdaging van dit project. Onze Fontys systemen zijn vaak ingericht op het niveau van opleiding of instituut. Het werken met acht verschillende opleidingen geeft wat praktische uitdagingen waar ‘work-arounds’ voor bedacht moeten worden. Daarbij heb je ook te maken met verschillende werkwijzen bij de administraties van drie instituten en bij alle docenten die gewend zijn aan deze manier van werken. Het meekrijgen van alle medewerkers in deze aangepaste manier van werken is een leuke uitdaging!

    Tijdens het interview verscheen er een lachje op beide gezichten toen ik vroeg: "jullie richten toch de portal in bijvoorbeeld?". Nu bleek dat ik het minst uitdagende actiepuntje te pakken had en andere zaken veel meer denkwerk en tijd vragen. Dus als we het hebben over ‘onderwijsprocessen inrichten’, waar moeten we dan aan denken? Bijvoorbeeld aan het maken en koppelen van lespakketten met studenten, het bijhouden van de studievoortgang in een systeem, het inschrijven mogelijk maken, intekenen op toetsen en onderwijs, cijferlijsten, het inrichten van getuigschriften, de processen voor kennistoetsen en assessments en de aansluiting op het tweede jaar van alle acht opleidingen.

    Bij Techstart werken veel zaken toch net even anders omdat het instituuts overstijgend is en de vorm van onderwijs is vernieuwend en gericht op oriëntatie. Het systeem is gemaakt voor een meer klassieke vorm van onderwijs. Een voorbeeld is het werken met ‘stempels’. Studenten krijgen een stempel bij het behalen van een leeruitkomst. Het inzichtelijk maken van deze stempels (en dus studievoortgang) voor bijvoorbeeld coaches is heel belangrijk.

    Dit project is voor Jeffrey en Lisette behalve soms moeilijk ook juist heel leuk en leerzaam.

    Lisette: “Je krijgt verschillende aspecten mee zoals de totstandkoming van het OER, de financiën, de didactische kant van onderwijsontwikkeling en ziet dat uiteindelijk allemaal op z’n plek vallen. Je wordt er creatief van en kunt best practices weer inzetten voor andere opleidingen!”

    Hoewel het project nog loopt zijn er al veel lessen geleerd.

    Jeffrey: “Voor ons was dit project nieuw en we hebben nu gekeken naar de totale inrichting op het vlak van ondersteuning. Wat komt er allemaal kijken bij het opstarten van nieuw onderwijs, welke spelers doen mee, waar moet je allemaal aan denken. Het overzicht dat we nu hebben, kan in de toekomst mogelijk als basis worden gebruikt voor soortgelijke initiatieven binnen Fontys.”
    Sfeerafbeelding Fontys

    Afbeelding: Hoofdproces Techstart

  • HBO'ers in tijden van corona

    Afgelopen maand is een extra landelijk Corona-editie van de HBO-Monitor uitgezet onder afgestudeerden die de afgelopen 5 jaar hebben deelgenomen aan de HBO-Monitor. Het ging hierbij alléén om afgestudeerden die hebben aangegeven dat ze nog eens voor vervolgonderzoek benaderd wensen te worden door ROA. De landelijke respons op zowel de HBO-Monitor als de Kunsten-Monitor Corona-editie was overweldigend: gezamenlijk vulden ruim 15.815 respondenten (33,3%) afgelopen maand deze online vragenlijst in. Het ROA ontving daarnaast talloze berichten van afgestudeerden die blij waren dat ze via deze weg konden laten weten hoe het met hun ging en dat hier onderzoek naar werd gedaan. Bekijk hier de resultaten en bijbehorend persbericht.

    Persbericht

    Resultaten onderzoek

  • Veel animo voor webinar voor ouders

    De opleidingen Technische Bedrijfskunde, Bedrijfsmanagement MKB en Automotive Management organiseerden op 1 juli jl. online webinars voor ouders/verzorgers. In totaal namen 108 ouders/verzorgers deel. Naast dit aantal deelnemers was er in de aanloop naar de webinars een grote vraag naar opname van de presentaties om die later te kunnen bekijken.

    Een kwartier voor aanvang zaten wij: docenten, studenten, medewerkers van Bureau Onderwijs, Marketing & Communicatie én onze relatiemanager in de back office klaar voor de presentatie en het beantwoorden van vragen.

    Langzaam druppelden de deelnemers binnen. Na de toestemming voor opname, de voorstelronde en een korte uitleg over de procedure en het programma gingen we van start. Kort werd de inhoud van de opleiding besproken. Afwisselend waren docent en student aan het woord. Op dat moment was het rustig in de chat waar ouders hun vragen konden stellen. Nog maar eens checken of iedereen had begrepen dat alle mogelijke vragen gesteld konden worden. Eerder was namelijk afgesproken dat heel persoonlijke vragen op een later tijdstip gesteld en beantwoord zouden worden. De inhoud van de opleidingen was dus helder voor alle deelnemers. Toen het over het aanbod ervan en de aanvullende eisen ging, liep de chat vol met vragen over: de studeerbaarheid, het belang van wiskunde, on- en offline toetsen, hoe een dag van een student eruitziet, studeren en het behalen van een propedeuse in Coronatijd, het werken in projectgroepen en het aantal contacturen op school. Ook over meisjes en techniek werd een vraag gesteld, omdat zij in de minderheid zijn binnen onze technisch bedrijfskundige opleidingen.

    Onderwijs najaar 2020
    Gerard Lenssen, directeur van Fontys BEnT, brak bij elk webinar vijf minuten in en gaf uitleg over hoe het onderwijs eruit gaat zien in het najaar, de richtlijnen waarmee we rekening moeten houden en de speciale aandacht die er voor alle studenten is, maar nu met name voor onze eerstejaars. ‘Wat een super bericht dat eerstejaars zoveel mogelijk op de leslocatie aanwezig kunnen zijn’, luidde het bericht in de chat van een ouder.

    'Goede Start'
    Inmiddels waren we in de presentatie aangekomen bij ‘Goede Start’. Hoe belangrijk een solide inrichting van de Goede Start-websites is, bleek uit het grote aantal vragen over alle thema’s die op deze website vermeld staan. Na een korte impressie van de introductieweek sloten we af met een laatste vragenronde. Het regende bedankjes over de duidelijke uitleg en verzoeken om de presentatie na te sturen. Dat gaan we doen, hebben we besloten. We mailen de presentaties aangepast aan de AVG-richtlijnen, vergezeld van een korte enquête om te achterhalen waar ouders/verzorgers behoefte aan hebben en wat zij in de huidige vorm hebben gemist. We willen het volgend jaar (nog) beter doen.

    Evaluatie
    Tijdens de evaluatie met collega’s en studenten concludeerden we dat het vooral erg leuk was om te doen en dat het betrekken van ouders/verzorgers bij het studiekeuzeproces van hun kind tot en met de inschrijving belangrijk is. Ouders/verzorgers geven aan juist in deze fase hun kind vooruit te willen helpen.

    Auteur: Petra Biesheuvel

  • Deel jouw mening over interne communicatie

    Deel jouw mening over interne communicatie (Fontysbreed)

    Interne communicatie binnen Fontys, iedereen heeft er wel een mening over. We (dienst M&C) horen graag jouw mening. Neem je deel aan ons onderzoek? Het kost je ongeveer 10 minuten en kan via onderstaande linken. De vragenlijst staat open tot en met 15 juli.

    NL: https://survey.parantion.nl/?s=44b16056193a47d2aee3bf4f770c3044&a=lF

    ENG: https://survey.parantion.nl/?s=f1a2357d66dd4f258d17a4e5e5734dee&a=lF

    Waarom dit onderzoek?

    Met dit onderzoek willen we inzage krijgen in de werking van het huidige interne communicatieproces en verbeterpunten en wensen in kaart brengen om interne communicatie effectiever en efficiënter in te kunnen zetten. Het gaat dan specifiek om communicatie met en tussen medewerkers en niet met studenten. Ook gaat het om Fontysbrede interne communicatie, dus niet om communicatie binnen de instituten of diensten.

    Naast dit onderzoek zetten we ook een vragenlijst uit onder de aanbieders van informatie, denk hierbij aan programmamanagers, projectleiders, lectoraten, etc. Op deze manier willen we behoefte en gebruik van de communicatiemiddelen beter op elkaar afstemmen.

    Sfeerafbeelding Fontys

  • BEnT Blended van start

    De afgelopen tijd heeft iedereen door Corona in sneltreinvaart het fysieke onderwijs omgezet naar volledig online onderwijs. Gelukkig kunnen we voorzichtig weer over gaan naar een situatie waar we beide vormen van onderwijs met elkaar kunnen gaan combineren, kortom 'Blended onderwijs'. Dit biedt tal van uitdagingen, maar zeker ook mogelijkheden! Om ervoor te zorgen dat we deze combinatie van onderwijs zo optimaal mogelijk in kunnen vullen is de 'werkgroep BEnT Blended' in het leven geroepen. De leden van 'BEnT Blended' kunnen je ondersteunen om een goede didactische balans tussen fysiek en online onderwijs te vinden en ze kunnen daarnaast advies geven over activerende didactiek, al dan niet in combinatie met additionele ICT-tools. Het stroomschema, wat voor velen van jullie vast al bekend is, is hier een mooi voorbeeld van.

    'BEnT Blended' gaat ervoor om samen met jullie het onderwijs binnen BEnT optimaal vorm te geven!

    Eenmaal per week komen de leden van BEnT Blended (digitaal) samen. De werkgroepleden zijn:

    TB: Raoul Bosboom en Bart Roosenboom

    BMKB: Richard Königs

    FEC: Paul Dirckx (voorzitter) en Roel Martens (DLO-coach Fontys BEnT)

    CvO: Olivier Verstappen en Irene Vriezen

    IV: Eva Klein Hofmeijer

    Heb je vragen, opmerkingen of ideeën voor 'BEnT Blended', mail ze naar: bentblended@fontys.nl.

    In MS Teams wordt een interactieve teamsite ingericht waarin onder andere kennis en ervaringen worden gedeeld en de mogelijkheden tot professionalisering worden gepubliceerd.

    Sfeerafbeelding Fontys

    Afbeelding: stroomschema vormgeven Blended Onderwijs (klik voor een leesbare pdf versie op de link 'stroomschema' in de tekst).

  • Blended Onderwijs bij Fontys

    Blended onderwijs bij Fontys

    In september is het zover. Dan start een groot aantal nieuwe studenten met hun opleiding bij Fontys. Maar … hoe ziet die opleiding er eigenlijk uit nu het coronavirus ook het onderwijs beheerst? Vinden alle lessen en bijeenkomsten online plaats, proeven studenten wel de échte sfeer van het studeren aan het hoger onderwijs? Het zijn logische vragen. Gelukkig is Fontys al geruime tijd bezig om het onderwijs aan te passen aan de nieuwe omstandigheden. Studenten hoeven zich dus geen zorgen te maken. Integendeel! Blended onderwijs zorgt ervoor dat ‘gewoon’ contactonderwijs in een mooie mix wordt gecombineerd met online lessen en activiteiten.

    Blended onderwijs is een combinatie van online- en contactonderwijs. De afgelopen maanden hebben de huidige Fontys-studenten al ervaren dat bepaalde lesactiviteiten prima online kunnen plaatsvinden. Soms tegelijkertijd met medestudenten, soms op een zelfgekozen tijd. Het biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om bepaalde, opgenomen hoorcolleges of lessen te volgen op een moment dat het onze studenten het beste uitkomt.

    Wat past?

    Het online onderwijs binnen Fontys kent een grote variatie. Per opleiding, per vak en zelfs per onderdeel wordt zorgvuldig bekeken welke didactische werkvorm het beste past. Waarbij het doel natuurlijk altijd is dat de juiste kennis, inzichten en vaardigheden worden overgedragen. In de praktijk betekent het dat er, naast hoor- en werkcolleges, ook verhelderende instructiefilmpjes worden gemaakt en dat docenten online beschikbaar zijn voor vragen of nadere uitleg. Ook individuele coachingsgesprekken kunnen makkelijk online plaatsvinden. Prettig, zeker als zo’n gesprek de enige afspraak van die dag is. Scheelt toch een (trein)reis en dus de nodige tijd.

    Blended

    Blended onderwijs houdt echter meer in. Niet álle onderdelen van ons onderwijsprogramma kunnen online gegeven worden. Voor praktijkvakken of bepaalde groepsactiviteiten moeten onze studenten toch echt naar school komen. Bovendien vinden we het belangrijk dat onze studenten niet alleen online contact houden met docenten en medestudenten, maar ook onderling persoonlijk contact hebben. Dit is naast waardevol soms ook gewoon noodzakelijk. Bij het plannen van fysieke lessen en contactmomenten, houden we rekening met de wens van de overheid om het gebruik van het openbaar vervoer door studenten zoveel mogelijk te beperken. Veelal zullen deze momenten dan ook op één of twee dagen in de week zijn.

    Elke opleiding is anders

    Fontys is als vernieuwende hogeschool al jaren bezig met het vernieuwen en herinrichten van het onderwijsprogramma. De coronacrisis heeft dit proces een belangrijke boost gegeven die ervoor heeft gezorgd dat er een steeds betere en logischere mix ontstaat van online en face to face onderwijs op locatie. Elke opleiding kiest daarbij voor de best passende vormgeving van die mix. In algemene zin kunnen we zeggen dat in het schooljaar 2020-2021 vooralsnog ongeveer tachtig procent van het onderwijs online wordt aangeboden en twintig procent op school.*

    Meer informatie over de invulling per opleiding: fontys.nl/goedestart.

    *De verdeling online en offline kan – afhankelijk van de maatregelen van het RIVM- gedurende het schooljaar aangepast worden.

    Auteur: Dienst marketing en communicatie, met input van Roel Martens, Paul Dirkx en Rene Luijendijk

  • Danae Bodewes covergirl op Tijdschrift Intern Begeleiders

    Deze maand verscheen Danae Bodewes als ‘covergirl’ in het Tijdschrift Intern Begeleiders met een interview over nieuwsgierigheid en vertrouwen. Fontys lector Linda van den Bergh droeg bij aan de redactie.

    Bekijk hier het artikel.

    Naast dit artikel heeft Danae de komende tijd een aantal online lezingen op het programma staan en heeft ze bijgedragen aan een publicatie die tijdens de Dutch Design Week wordt gepresenteerd.

    Lezingen:

    EDEX: https://www.edex.nu/edex-blended  een verwonder sessie over nieuwsgierigheid als versneller van talentontwikkeling

    Fontys Vitaliteitsweek: https://fontys.nl/Vitaliteitsweek/Chooseday.htm  Nieuwsgierigheid: het antwoord op al jouw vragen!?

    Fontys Boundary crossers event: op 1 oktober: Grensverleggende nieuwsgierigheid van boundary crossers als motor voor samen leren en innoveren: over het omgaan met onzekerheid en het herkennen en benutten van kansen.

    Hoogsensitiviteit 2: https://www.sympopna.nl/congres/hoog-2020 Goed leraarschap en het laten floreren van gevoelige leerlingen. Danae Bodewes en Anouke Bakx.

    Publicatie:

    In oktober wordt tijdens de Dutch Design Week het No School Manifesto (Engelstalig) over creatief onderwijs gepresenteerd. In het boek staat een lexicon met prikkelende kernwaardes en attitudes waaraan Danae heeft bijgedragen in de vorm van een tekst over de noodzaak en waarde van zigzaggen in het creatieve proces.

    https://www.valiz.nl/publicaties/no-school-manifesto2.html

    Sfeerafbeelding Fontys
  • Inbreuk op auteursrecht

    Auteursrecht in een notendop en de onderwijspraktijk

    Op het moment dat iemand een oorspronkelijk idee (tekst) vastlegt (al is het op een bierviltje) ontstaat auteursrecht. Er mag niets worden overgenomen uit dit materiaal zonder toestemming van de auteursrechthebbende. De Stichting UVO (voorheen Stichting PRO) behartigt de belangen voor deze auteursrechthebbende. UVO int gelden en controleert of er inbreuk wordt gemaakt op het auteursrecht.

    Iedereen mag een kopie van (een gedeelte van) een boek of tijdschrift maken voor eigen gebruik. Vermenigvuldig je dit en deel je het uit (op papier of digitaal) dan ben je aan het “her”publiceren. Op dat moment maak je inbreuk op het auteursrecht. Dat is voor het onderwijs geen werkbare situatie en daarom is er voor deze branche een uitzondering gemaakt op deze wet (ook wel “beperking op de auteurswet” genoemd) in de vorm van de readerregeling. Dit is een afkoopregeling voor korte overnames uit bijv. een boek.

    Dit houdt in dat scholen toch overnames kunnen doen en plaatsen in bijv. de digitale leeromgeving zonder dat dit aangevraagd hoeft te worden bij de Stichting UVO. Dit wordt de “korte overname” genoemd. Deze bestaat voor een niet-literair werk uit maximaal 10.000 woorden en mag niet meer dan een derde van het hele werk omvatten. Dit is de 1e en belangrijkste vuistregel als je materiaal klaar wilt zetten. Alles wat deze 10.000 woorden overschrijdt (en ja….ze worden geteld en plaatjes c.q. statistieken tellen ook mee) heet een “lange overname” en daarvoor moet vooraf toestemming worden aangevraagd bij de Stichting UVO.

    UVO controleert actief. Fontys geeft UVO toegang tot de database waar op de achtergrond de bijv. via N@tschool gepubliceerde documenten worden opgeslagen. Dit jaar heeft UVO weer een controle uitgevoerd en is gebleken dat bij BEnT/PTH documenten zijn gepubliceerd die de korte overname overschrijden. In de ‘worst case scenario’ betekent dit een financiële aderlating voor ons instituut. Het is dus belangrijk dat de medewerkers van BEnT op de hoogte zijn van de regelgeving rondom auteursrecht. Heb je hierover vragen of heb je ondersteuning nodig dan ben ik jullie eerste aanspreekpunt. Maak daar gebruik van want auteursrecht is een complexe materie en je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden.

    Auteur: Karin Kremer

  • Brancheweek AM

    31 augustus jl. is de eerste brancheweek gestart voor de studenten van Automotive Management. De studenten waren blij dat ze weer bij elkaar mochten komen voor onderwijs. De theorie werd verzorgd via MS-teams met de daarbij horende verwerkingsopdrachten. De praktijk is normaal verspreid over meerdere dagen, maar deze brancheweek is iedere student uitgenodigd voor één volledige praktijkdag in Nexus. In de kelder van Nexus is het voorschrift dat er in kleine groepen met mondkapjes en handschoenen gewerkt wordt.

    Auteur: Frits Hurkmans

    Sfeerafbeelding Fontys

    Voor enkele studenten de eerste kennismaking met 'techniek'.

    Sfeerafbeelding Fontys

    Als eindopdracht een 3d-puzzel…..hoe zat het ook alweer?

    Sfeerafbeelding Fontys

    Docenten van PTH zakelijke dienstverlening verzorgen de brancheweken en de minor.

  • Even voorstellen

    We hebben binnen ons instituut weer een aantal nieuwe collega's. Welkom iedereen!

    Chrétien Brandt, docent BMKB bedrijfskunde/marketing
    Bob Averink, docent PTH
    Yentel Roepers, Onderwijs/onderzoeksassistent TB
    Evi Jakobs, docent communicatie TB
    Henric Wijnands, docent ICT/Economie
    Daniëlle Korving, Kennisexpert TB
    Steven Barten, Kennisexpert TB

    Een aantal stellen zich hieronder aan jullie voor:

    Evi Jakobs

    Beste collega’s,

    Ik ben dit studiejaar met groot plezier gestart als docent Communicatie bij Technische Bedrijfskunde op maandag en dinsdag. De andere dagen werk ik als coördinator en docent van de Fontys minor Nederlandse taal en cultuur in de Witte Dame. Voor mijn tijd bij Fontys heb ik zestien jaar lesgegeven op een middelbare school als docent Nederlands. De afgelopen jaren heb ik bij de minor Nederlands met enige regelmaat studenten mogen ontvangen uit de technische hoek. Hartstikke leuk om nu deze jonge mensen samen met de andere collega’s Communicatie te helpen communicatieve professionals te worden. Hopelijk treffen we elkaar in dat mooie gebouw eens en anders via MS Teams. Ik kan zeker nog veel van jullie leren.

    Groet,
    Evi Jakobs

    Henric Wijnands

    Hallo allemaal,

    Ik ben Henric Wijnands en recent gestart als nieuwe docent Economie en Bedrijfsinformatiesystemen bij Technische Bedrijfskunde. Geboren in Amersfoort, getogen in het aangrenzende plaatsje Nijkerk en tegenwoordig woonachtig in Houten, net onder Utrecht. Ik ben getrouwd en heb 2 dochters van 7 en 4 jaar oud. Mijn vrouw komt uit Eindhoven waardoor ik de stad inmiddels redelijk goed ken. Ik heb hiervoor bij de Rabobank in verschillende functies gewerkt, vooral op het snijvlak tussen economie en informatietechnologie. Mijn laatste rol was product owner (een term uit de SCRUM-methodiek) van een bedrijfsapplicatie en daarnaast heb ik als LEAN green belt aan diverse verbetertrajecten gewerkt. Ik heb ook wel iets met techniek: mijn vader werkte bij Philips Telecommunicatie in Hilversum. Tot begin jaren ‘90 had Philips daar een aantal grote vestigingen die zich bezig hielden met de ontwikkeling en verkoop van openbare- en bedrijfstelefooncentrales. Ikzelf heb een hbo-opleiding bij Windesheim gedaan en later in de avonduren een master afgerond. Mijn vrije tijd breng ik graag door met vrienden en familie. Ook vind ik het leuk om iets compleet nieuws te doen of te leren zoals een basiscursus toneel die ik begin dit jaar heb gevolgd. Wandelen en fietsen doe ik ook graag. Mijn doel was om volgend jaar voor het eerst de Nijmeegse vierdaagse te gaan lopen, maar vanwege corona zal dit wel doorschuiven. Daarnaast kan ik natuurlijk flink mijn tanden in mijn nieuwe rol zetten 😊. Ik heb ontzettend veel zin in mijn nieuwe uitdaging bij Fontys en hoop iedereen snel persoonlijk te ontmoeten!

    Yentel Roepers

    Hoi!

    Sommige van jullie zullen mij wellicht al kennen, maar ik ben Yentel Roepers. De nieuwe onderwijsassistent voor P13/14 en de Minor OPEX. Ik ben 22 jaar oud en kom uit Eindhoven. Na mijn afstudeerproject bij Vanderlande werd mij gevraagd of ik toevallig zin en tijd had om deel uit te maken van de organisatie. Naast mijn baan bij Fontys ben ik aan het doorstuderen op de Radboud Universiteit in Nijmegen. Ik ben begonnen aan de premaster Business Administration (Bedrijfskunde). Het belooft een uitdagende maar erg leerzame periode voor me te worden en ik heb er erg veel zin in! Mocht iemand nog vragen hebben dan weten jullie me te bereiken via de mail.

    Gr Yentel

    Bob Averink

    Ik ben Bob Averink, 52 jaar. Ik woon in Heeze, ik ben met Susan getrouwd en samen hebben we 2 kinderen (19-16 jaar). Per 1 september ben ik werkzaam als docent pedagogiek en didactiek op de PTH. Hiervoor heb ik 16 jaar als ambulant begeleider in het (voortgezet) speciaal onderwijs gewerkt. Eerst voor kinderen met gedragsproblemen, later voor langdurig zieke kinderen en kinderen met neurologische aandoeningen. Ik vind het super om mijn kennis, ervaring en enthousiasme voor het onderwijs door te geven aan toekomstige docenten. Natuurlijk bestaat het leven niet alleen uit werken. In mijn vrije tijd ben ik graag actief en buiten bezig, wandelen, mountainbiken, motorrijden, klussen in en om het huis of lekker ergens een (Belgisch) biertje drinken.

    Daniëlle Korving

    Hallo allemaal!

    Ik ben een van de nieuwelingen bij de deeltijdopleiding TB en vind het leuk om me hier aan jullie voor te stellen. Ik draai mee in het tweede jaar en ben daarvoor op donderdag bij Nexus.

    Ik ben 45 jaar en woon met mijn man Leon en kinderen Lieke (13) en Sven (11) in Breda. Een gezellige stad, al ben ik geen geboren Brabantse en houd ik niet van carnaval. Ik doe aan hockey en hardlopen en ben Spaans aan het leren. Als gezin spelen we fanatiek allerlei gezelschapsspelletjes (van een simpel potje Qwixx tot Catan en Small World). Ook houden we van actieve vakanties. Nou ja, mijn man en ik iets meer dan de kinderen... Vroeger hebben we veel gereisd en zowel in de winter als zomer berg- en gletsjertochten gemaakt. Met de kinderen proberen we elk jaar een huttentocht te maken en een mooie klimrots of klettersteig te vinden, wat ze gelukkig leuk vinden zolang er een paar dagen strand tegenover staan. Dat doen we meestal in Frankrijk of Spanje.

    Ik heb zelf Technische Bedrijfskunde gestudeerd aan de Universiteit Twente, en heb daarna gewerkt als Black Belt en productieleider bij Philips Lighting en als procesverbeteraar en Operations Manager bij Gamko (producent van koelkasten voor de horeca). Verschrikkelijk leuk om midden in productie te staan en daarvoor verantwoordelijk te zijn! Maar desondanks werd ik steeds minder gelukkig van alle procedures, de nadruk op resultaten en slechte communicatie vanuit het management. Ik had te weinig tijd voor échte verbeteringen en voor (de ontwikkeling van) mijn mensen, en dat is wat ik het allerleukste vind. Vandaar dat ik mijn baan heb opgezegd en na een sabbatical hier terechtgekomen ben. Ik heb er veel zin in om mijn productie-ervaring te delen en zelf ook weer te leren!

    Hopelijk ontmoeten we elkaar binnenkort, zodat ik ook jullie leer kennen!

    Daniëlle Korving

    Sfeerafbeelding Fontys

    Evi Jakobs

    Sfeerafbeelding Fontys

    Henric Wijnands

    Sfeerafbeelding Fontys

    Yentel Roepers

    Sfeerafbeelding Fontys

    Bob Averink

    Sfeerafbeelding Fontys

    Daniëlle Korving

  • Start Hybride techniek opleiding in Limburg

    Dinsdag 1 september was de aftrap en de eerste lesdag van het traject ‘hybride techniekopleider’ in Roermond. Er waren 18 deelnemende vakmensen vanuit technische bedrijven, maar ook van praktijkopleiders in metaal, installatiewerk en bouw in Limburg. Met allemaal een specifiek technisch vakmanschap als achtergrond, waar ze ook specialist in zijn. Om deze specifieke kennis te benutten voor de techneut van de toekomst, leren docenten van PTH ze (technische) kennis, vaardigheden en attitudes over te dragen, scholingsactiviteiten organiseren, trainingen, cursussen en workshops te verzorgen, anderen te coachen en lesmateriaal te ontwikkelen.

    Hybride techniekopleiders belangrijk voor ‘Leven Lang Leren’
    Met de opleiding ‘hybride techniekopleider’ wordt een leven lang leren in de branche gestimuleerd en toekomstige professionals meer praktisch opgeleid door via de opleiders actuele kennis naar scholen te kunnen brengen. Dit is nodig omdat de krapte op de technische arbeidsmarkt groot is en daarbij verandert het werkveld continu door ontwikkelingen als digitalisering, de energietransitie en robotisering. Ook helpt deze aanpak het docententekort te verminderen. Het onderwijs staat of valt met vakmensen, die hun kennis en expertise delen met de nieuwe generatie technici en de interesse bij hen wekt om ook daadwerkelijk in de techniek aan de slag te gaan.

    Deelname
    Voor de opleiding hybride techniek opleider (HTO) kan iedereen met een technische opleiding op minimaal mbo-3 niveau en hbo werk- en denkniveau zich aanmelden. Het is géén volledige overstap naar het onderwijs, want deelnemers combineren hun baan in de techniek met lesgeven op een school. Iedere deelnemer loopt 80 uur stage bij een ROC en/of vmbo-school in de buurt. De opleiding omvat 18 scholingsdagen in een periode van 10 maanden. De lessen starten na werktijd, in de namiddag en avond en worden gegeven door de PTH in samenwerking met Gilde Opleidingen te Roermond.

    Breed draagvlak
    Voor de werving & invulling van deze hybride techniek opleiding werkt Fontys regionaal samen met verschillende techniekfondsen. Voor Limburg is dit Techniek Coalitie Limburg, voor Zeeland Huis van de Techniek en in Brabant is dat Wij-techniek. Ook financieel wordt deze opleiding ondersteund, want deelnemers kunnen hun opleiding gefinancierd krijgen door Techniekcoalitie Limburg. Dit is een samenwerking van Techniek Nederland, FME, Metaalunie, Wij Techniek, OOM en a+o metalektro. Andere betrokken partijen in Limburg zijn het (v)mbo, het UWV, werkgeversservicepunten, Loketten Leren en Werken en LEO Loopbaan en Ontwikkeling.

    Op 29 september en 7 oktober worden er nog voorlichtingen verzorgd in Vlissingen. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via Marianne van Meel: m.vanmeel@huisvandetechniek.nl / 06-11192516. Voor meer informatie en aanmelding voor een traject in Brabant kan men terecht bij Ronald van Weijenburg: r.vanweijenburg@wij-techniek.nl / 0348-437345.

    Meer informatie over de opleiding hybride techniekopleider is ook te vinden op de website.

    Auteur: Monique van Giersbergen

    Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys

  • Drive through diploma-uitreiking

    Donderdag 16 juli 2020 ontvingen ruim 100 studenten van de opleiding Technische Bedrijfskunde en Industrial Engineering & Management hun diploma op een bijzondere manier. De maatregelen rondom het coronavirus vragen om creativiteit. Daarom besloten docenten en teamleiders van de opleiding Technische Bedrijfskunde om de studenten een mooi alternatief te bieden, uiteraard geheel ‘corona-proof’.

    De studenten werden verwacht in tijdslots op het terrein van de Technische Universiteit Eindhoven. Na een spetterende ontvangst werden ze door het programma geleid en ontvingen ze op de trappen van het prachtig nieuwe Nexus gebouw hun diploma. Het geheel werd omlijst door een DJ en een heus muzikaal duo. Als afsluiter mochten ze op de foto in de Photobooth om deze mooie herinnering vast te leggen en meteen mee naar huis te nemen. Er moest natuurlijk geproost worden op deze mooie prestatie, helaas kon dat niet met z’n allen tegelijk, maar kregen ze een heerlijke fles mee om thuis nog na te genieten met familie en vrienden. Hieronder vind je aan impressie van deze mooie dag.

    Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys

    Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys

  • Nieuwe scholing leraren vmbo-profiel D&P populair

    Het was een goed gevulde klas afgelopen donderdag 10 september met zo’n vijftig deelnemers. Zij waren verdeeld over twee leslokalen, om aan de coronamaatregelen te kunnen voldoen. Docent Jacqueline Landa gaf uitleg over de opbouw van de nieuwe opleiding: leraar Dienstverlening & Producten; een populair vmbo profiel vak, waarvoor nieuwe, bevoegde docenten nodig zijn.

    Het was een interactieve les, waarin studenten direct al ècht met elkaar aan de slag gingen. Al was het voor velen wel even wennen om weer in de schoolbanken te zitten in plaats van voor de klas te staan. Veel studenten zijn namelijk reeds werkzaam op een school als bevoegd docent in een ander vakgebied, als coach of heeft een pabo opleiding afgerond en wil nu ook de bevoegdheid behalen om in het voortgezet onderwijs les te geven. Kortom, een groep met een brede achtergrond voor een breed profiel dat voor een vmbo-leerling gezien wordt als een optimale voorbereiding op het mbo.

    Over de opleiding leraar Dienstverlening & Producten (D&P)

    Onze economie draait voor een groot deel op dienstverlening en handel en ook vanuit deze optiek heeft het vmbo daarom een profiel Dienstverlening en Producten (D&P) geïntroduceerd. Het is een van de nieuwe, beroepsgerichte profielen in het vmbo. Een breed georiënteerd profiel waarbij leerlingen kennismaken met meerdere sectoren en werkvelden. Na het volgen van deze scholing aan de PTH mag men in het profiel Dienstverlening en Producten lesgeven.

    Auteur: Monique van Giersbergen

    Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys
  • Technology, Entrepeneurship & Technology
    Sfeerafbeelding Fontys

    De zomervakantie zit er weer op. Het was heerlijk om aantal dagen door Frankrijk te kunnen fietsen. Zeker na die maanden thuis en alleen maar digitaal werken. Tent mee en een klein brandertje. Niet weten waar je volgende dag slaapt. 's Middags zoeken naar een camping en dan beslissen: gaan we uit eten of koken we op dat brandertje. Het vraagt creativiteit om daar toch een goede maaltijd op te bereiden. En zo’n fietstocht vraagt ook de nodige ondernemendheid. Het gaat (zeker) niet vanzelf.

    Nu zijn we weer begonnen aan een nieuw schooljaar. Een schooljaar dat zeker nog lange tijd in het teken staat van blended onderwijs. Het vinden van de optimale mix tussen online en fysiek onderwijs vraagt de nodige creativiteit en ondernemerschap. En daarbij maken we maximaal gebruik van de mogelijkheden van de digitale techniek. Deze situatie doet een beroep op onze competenties: (Toepassen van ) Technology, Entrepreneurship, Creativity (TEC).

    Laten we er samen een succesvol jaar van maken met maximale aandacht voor TEC.

    En mooi dat die competenties ook kunnen worden ingezet tijdens vakanties. :)

    Auteur: Gerard Lenssen, Directeur FH BEnT