Opleidingen

De specialisaties binnen de opleiding Communicatie

Na een breed opgezette propedeuse die voor alle studenten gelijk is, biedt Fontys Hogeschool Communicatie Eindhoven twee specialisaties: Communicatie Management en Communicatie Creatief.

In de afstudeerrichting Management ligt de nadruk op je rol als communicatieadviseur. Je leert wat communicatie kan betekenen voor de continuïteit en groei van een bedrijf of organisatie – en welke rol jij daarin als communicatieprofessional kan spelen. Met de breed inzetbare kennis en vaardigheden die je opdoet, kun je op allerlei plaatsen aan de slag.

De specialisatie Creatief is echt gericht op de advertisingwereld. Je ontwikkelt je onder andere in het ontwikkelen van concepten, het maken van campagnes en copywriting. Je werkt vier jaar lang aan praktijkopdrachten zodat je een indrukwekkende portfolio opbouwt waar je bij reclamebureaus mee voor de dag kan komen.

Praktijkgericht

De opleiding Communicatie in Eindhoven staat met één been in de praktijk. Al in de eerste weken gaan studenten aan de slag voor echte opdrachtgevers. Daarbij worden zij begeleid door de docenten, tutor (inhoudelijk begeleider) en een studieloopbaanbegeleider. Colleges, trainingen en projecten maken studenten ieder jaar meer vakbekwaam.

Grootte opleiding

De opleiding Communicatie start in het eerste jaar met zo'n 250 eerstejaars studenten en in totaal zitten er gemiddeld 1000 studenten bij Fontys Hogeschool Communicatie Eindhoven. Daarmee is het een middelgrote opleiding, niet te klein en niet te massaal. Studenten en docenten komen elkaar niet alleen tegen in de klas of de collegezaal maar ook in het studielandschap waar je alleen of in groepen kan zitten werken. De sfeer is informeel, docenten kennen je bij naam en nemen graag de tijd voor je.

Beroepsmogelijkheden

Communicatie, en zeker online communicatie, wordt steeds belangrijker. Bedrijven, overheden en andere organisaties hebben allemaal communicatieprofessionals nodig om hun verhaal te vertellen, de dialoog aan te gaan met klanten, burgers en andere doelgroepen. Hier liggen kansen voor jou om een verschil te maken. Hoe en waar, dat bepaal je zelf.

Met de specialisatie Communicatie Management kun je bijvoorbeeld aan de slag als social media manager, communicatieadviseur, PR adviseur of communicatiemanager. Met de specialisatie Creatief vind je vooral werk als conceptontwikkelaar, campagnemaker of copywriter.