Opleidingen

Sfeerafbeelding Fontys

De specialisaties binnen de opleiding Communicatie

In het eerste jaar leer je de basis van het vak: de middelen om mensen te bereiken, het opbouwen van een merk, de ervaring van klanten met een bedrijf of organisatie, en het ontwikkelen van campagnes. Na dit eerste jaar ontwikkel je je verder als allround communicatieprofessional of als concept- en campagnemaker bij de specialisatie Advertising. Je stelt een individueel studietraject samen, waarbij je je ook kunt specialiseren in gebieden als merkenmanagement, content strategie of gamificatie. Het onderwijs is zowel lokaal als internationaal georiënteerd en gericht op de praktijk: de theorielessen en trainingen kun je meteen toepassen in je projecten

Praktijkgericht

De opleiding Communicatie in Eindhoven staat met één been in de praktijk. Al in de eerste weken gaan studenten aan de slag voor echte opdrachtgevers. Daarbij worden zij begeleid door de docenten, tutor (inhoudelijk begeleider) en een studieloopbaanbegeleider. Colleges, trainingen en projecten maken studenten ieder jaar meer vakbekwaam.

Grootte opleiding

De opleiding Communicatie start in het eerste jaar met zo'n 200 eerstejaars studenten en in totaal zitten er gemiddeld 800 studenten bij Fontys Hogeschool Communicatie Eindhoven. Daarmee is het een middelgrote opleiding, niet te klein en niet te massaal. Studenten en docenten komen elkaar niet alleen tegen in de klas of de collegezaal maar ook in het studielandschap waar je alleen of in groepen kan zitten werken. De sfeer is informeel, docenten kennen je bij naam en nemen graag de tijd voor je.

Beroepsmogelijkheden

Er is een constante vraag naar veelzijdige communicatieprofessionals die vertrouwd zijn met verandering en met de nieuwste methoden en technieken. Na je studie kun je dan ook terecht bij de meest uiteenlopende werkgevers, zoals (internationale) bedrijven en organisaties, communicatie- en reclamebureaus, marketingbedrijven of non-profitorganisaties. Maar je kunt ook als zelfstandig ondernemer carrière maken.

Met de algemene richting Communicatie kun je bijvoorbeeld aan de slag als social media manager, communicatieadviseur, PR adviseur of communicatiemanager. Met de specialisatie Advertising vind je vooral werk als conceptontwikkelaar, campagnemaker of copywriter.