De Ondernemende Binnenstad

Elk dorp en elke stad heeft een kloppend hart nodig: een plaats om te ontmoeten, te ontspannen en om geld uit te geven. Een kloppend hart is als een visitekaartje, maar tegelijkertijd is het ook een belangrijke werkgever. Die economische functie van een stad of dorp staat de laatste jaren onder druk. Winkelketens gaan failliet, panden staan leeg, straten worden getekend door verloedering en leegstand.

Wat heeft de binnenstad nodig om te bloeien? Dat stond centraal in het RAAK-onderzoeksproject De Ondernemende Binnenstad. Samen met een twintigtal publieke en private partners heeft het lectoraat De Ondernemende Regio praktijkgericht onderzoek gedaan naar de toekomst van de Noord-Brabantse stads- en dorpscentra. De resultaten van het onderzoek zijn in twee producties vastgelegd: een vierdelige televisieproductie (‘BV Binnenstad’) en een publicatie in de vorm van vijf thematische cahiers (‘De Ondernemende Binnenstad’).

Publicaties: De Ondernemende Binnenstad

De resultaten van het project zijn tevens vastgelegd in een set van vijf cahiers. De cahiers bevatten essays en achtergrondartikelen geschreven door onderzoekers van Fontys en verschillende projectpartners. Ook zijn er bijdragen opgenomen van Fontys-studenten.

Elk cahier behandelt een specifiek thema: onderscheidingskracht, organisatiekracht, betaalbaarheid en vitaliteit. Een vijfde cahier, de factor mens, verbindt de vier inhoudelijke thema’s. Immers: mensen maken de binnenstad.

Sfeerafbeelding Fontys

Bart de Zwart

08850 77176
b.dezwart@fontys.nl

Televisieproductie BV Binnenstad

BV Binnenstad is een televisieproductie van het lectoraat De Ondernemende Regio in samenwerking met Mooi Werk Media. In vier afleveringen worden de uitdagingen van hedendaagse centrumontwikkeling in verschillende Noord-Brabantse steden belicht. In elke aflevering staat een vraag over de binnenstad centraal. Vragen zoals: ‘Waarom lijken alle winkelstraten op elkaar?’ en ‘Waarom staan panden zo lang leeg?’.

De televisieserie is in maart 2018 uitgezonden door Omroep Brabant.

BV Binnenstad (afl.1)

Wat maakt een binnenstad aantrekkelijk?

Wegens het niet accepteren van de cookies is de youtube video niet zichtbaar.

BV Binnenstad (afl.2)

Waarom lijken alle winkelstraten op elkaar?

Wegens het niet accepteren van de cookies is de youtube video niet zichtbaar.

BV Binnenstad (afl.3)

Waarom staan panden in de binnenstad zo lang leeg?

Wegens het niet accepteren van de cookies is de youtube video niet zichtbaar.

BV Binnenstad (afl.4)

Van wie is de binnenstad?

Wegens het niet accepteren van de cookies is de youtube video niet zichtbaar.

Partners in het project

  • Gemeente Bergen op Zoom
  • Gemeente Deurne
  • Gemeente Eindhoven
  • Gemeente Helmond
  • Gemeente Meierijstad
  • Gemeente Oss
  • Gemeente Roosendaal
  • Gemeente Tilburg
  • Gemeente Uden
  • Metropoolregio Eindhoven
  • Provincie Noord-Brabant
  • Brabant Kennis
  • Bureau Louter
  • Bureau voor Economische Argumentatie
  • Economisch Instituut voor de Bouw
  • Expertteam Winkelgebieden
  • Platform 31
  • Radboud Universiteit Nijmegen
  • Ruimtevolk

Sfeerafbeelding Fontys

Dit project is mede mogelijk gemaakt door een stimuleringssubsidie uit de regeling RAAK-publiek van het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA.