Een helpende hand van Aleks

Wiskunde is voor een engineer in spe een heel belangrijk vak. Voor de eerstejaars studenten van Fontys Hogeschool Engineering is het dan ook van belang dat hun kennis op niveau is. “Daarmee kunnen problemen in komende studiejaren voorkomen worden. Daarnaast haken minder studenten onnodig af.”, zegt Fieke Geurts, docent wiskunde bij Fontys Hogeschool Engineering en zij is fan van ‘Aleks’.

“Aleks is een online leermiddel voor het vak wiskunde voor de eerstejaars studenten van Engineering”, zegt Geurts. “Het betekent dat de studenten in plaats van klassikale lessen, dezelfde lesstof tot zich krijgen maar dan op een eigen tempo en via een website.”

Maar wat maakt Aleks zo sterk? “Het online programma is inhoudelijk heel goed. En het heeft heel veel opgaven, dus het is ook heel breed. Daarnaast werkt het programma adaptief, wat betekent dat het zich aanpast aan het niveau van de student. Er zit een datamining en artificial intelligence techniek achter, dus het is heel erg specifiek en persoons gericht.”

Opbouw

De studenten beginnen met een instaptoets. In totaal zijn er zeshonderd dingen die de student uiteindelijk gaat beheersen. En aan de hand van de instaptoets kijkt Aleks wat de student al kan en weet. “Wanneer een student in het begin een vraag goed beantwoordt, dan noteert het programma ‘oke dit weet je’ en gaat vervolgens een moeilijkere vraag stellen”, legt Geurts uit. “Daardoor is vraag twee voor iedere student anders. Je krijgt dertig vragen verdeeld over verschillende topics. Aan de hand van de goede en foute antwoorden, berekend Aleks wat je wel en niet kan.”

Na deze dertig vragen krijg je geen cijfer zoals bij een toets. “Aleks, maar ook wij als docenten, zien wat de student al wel en juist nog niet kan. En daardoor kunnen studenten op hun eigen level trainen en wij gericht individueel uitleg geven. Wanneer je een vraag fout beantwoord in het programma, krijg je deze later weer terug. Je blijft er dus mee oefenen.”

Student Engineering Rick Stemkens: “Ik heb eerst mbo gedaan. Daar had ik in mijn laatste jaar al geen wiskunde meer. Ik was al niet goed in wiskunde en hier op Fontys lag het niveau nog een stuk hoger. Ik vind werken vanuit een boekje heel erg abstract. Toen Fieke Geurts, nog voordat we werkten met Aleks, in de les begon op bladzijde 1 van het boek was ik de draad al meteen kwijt. Ik vind wiskunde een lastig vak om voor te leren. Er zijn zo veel onderwerpen, dat ik niet weet waar ik zou moeten beginnen. Daarom was werken met Aleks een uitkomst voor mij. Aleks was een soort gids. Je begint niet aan een onderwerp als je daar nog niet klaar voor bent. En omdat je in het programma kan zien hoe ver je bent, triggerde me dit om een fase af te ronden.”

Het online leermiddel wordt alleen gebruikt in het eerste schooljaar. En daar is een goede reden voor. “Het ingangsniveau van de eerstejaars is heel erg verschild. We hebben studenten van het vwo, soms vanaf een andere universitaire studie, tot mbo, havo. En een programma zoals Aleks speelt goed in op deze differentiatie. En dat kan in een klassensetting zoals voorheen niet. Je geeft dan als docent zijnde les aan een gemiddelde dat niet bestaat. De ene helft zit je aan te kijken van ‘oh help ik snap er niets van’ en de andere helft is verveeld omdat het niveau te laag is. Dat is de middenweg, maar die is voor niemand gunstig. En dat probleem voorhelp je met Aleks”, zegt Geurts.

De basis

Aleks zorgt ervoor dat studenten blijven trainen met wiskundeopdrachten, waardoor het blijvende kennis wordt. Daarnaast bezit iedere student dezelfde basiskennis door Aleks te behalen. “Je bent geslaagd voor Aleks als je tachtig procent hebt behaald. We vinden dat je niet kan zeggen dat je een basisvak kan halen met vijftig procent. Wanneer een student(e) een score van honderd procent heeft behaald, dan heeft hij/zij een tien”, licht Geurts toe. 

Student Engineering Steven van Schalm: “Het grote voordeel van Aleks is dat je aan uiteindelijk alles kent. Daarnaast zit iedereen ook op hetzelfde niveau na het afronden van het programma. Een ander groot voordeel van werken met Aleks is dat het veel structuur met zich meebrengt. Vooral in het eerste jaar komt veel op je af. Ik vond het erg wennen om van de middelbare school naar het hbo te gaan. Daarom was het extra fijn dat Aleks een leidraad was.”

Maar waarom vinden studenten werken met Aleks zo fijn dan? “Het geeft aan studenten heel veel zekerheid. Het hebben van echte goede zelfkennis, van hoe goed je bent en wat je kan, dat is een van de moeilijkste dingen. Vaak luisteren studenten wel tijdens een klassikale les, maar denken ook ‘ah dit ken ik wel’. En dan op het tentamen komen ze erachter dat ze het niet kunnen. Aleks werkt vooral goed voor de studenten die van het mbo afkomen en die van de havo. De voormalige mbo-studenten hebben vaak een achterstand op gebied van wiskunde. En de studenten van de havo die kunnen nog niet goed omgaan met de vrijheid van het hbo. Door te werken met Aleks, vallen deze groepen niet onnodig af bij het vak wiskunde.”

Student Engineering Wies Kuijpers: “Het voordeel van het programma is dat het zich aanpast aan jou. Het werkt volgens het principe ‘geleerd en beheerst’, omdat het programma herhaalt waar je fouten in maakt. Ik heb dan ook meer geleerd dan tijdens de klassikale lessen, omdat ik dan eerder denk ‘ah ik ken het wel’ en nu moest ik dat dan ook echt laten zien. Aleks kost veel tijd. Ik heb het in het begin wat laten liggen, waardoor ik er de laatste week 28 uur in heb gestopt naast al mijn andere vakken en lesuren. Dus ik zou vooral willen zeggen, begin op tijd.”

 

Lof voor Aleks

“Ik ben met name enthousiast dat je in verhouding tot formatieve toetsen, de effort van studenten sowieso wordt beloond”, zegt Geurts. “Ze hebben gewoon honderd procent garantie dat als ze werken dat het goed gaat komen. Tijd is iets heel kostbaars en om daar dan zekerheid voor terug te krijgen, is een hele fijne beloning. Met een tentamen doe je maar wat, je gokt dat je het voldoende kent.”

Het is volgens Geurts wel heel belangrijk om de verbinding met de student te behouden. “Aleks biedt de mogelijkheid om je studenten beter te leren kennen, omdat je minder met de inhoudt van het vak bezig hoeft te zijn. Dus ik wil niet pretenderen dat online werken alles beter maakt, maar dat je taak als docent verandert en dat daarmee de ontwikkeling van de student erop vooruitgaat.”

Aleks is ontwikkeld door een aantal Amerikaanse Universiteiten. Het programma staat bekend vanwege de inhoud als de gebruiksvriendelijkheid. Onderwijsinstellingen, zoals Fontys Hogescholen, kunnen zelf bepalen welke onderdelen van het vak Wiskunde ze willen toevoegen aan het programma.

Sfeerafbeelding Fontys