"High Tech bank 'Vena Lumen' is een heel gecompliceerd kunstwerk, dat juist simpel oogt”

Keith Watson, curator Canary Wharf, haalt de bank van studenten Fontys Engineering naar Londen

Het Winter Lights Festival in Londen. Een lichtevenement van bijna twee weken met 21 kunstwerken uit zowel binnen- als buitenland. Curator Keith Watson reist gedurende het jaar de wereld over op zoek naar pareltjes voor het Winter Lights Festival. En dit jaar viel zijn oog op de high-tech bank Vena Lumen van Fontysstudenten Engineering uit Eindhoven.

“De bank is een echte eye-cather”, vertelt Watson. “Hij ziet er qua design simpel uit, maar er zit zo veel gecompliceerde techniek achter. Daarnaast zie je ook meteen wat de bedoeling is als je het kunstwerk ziet. Het design van de bank nodigt uit om te gaan zitten en de rest wijst zich vanzelf.” Volgens Watson is dit ook de trend op gebied van lichtkunstwerken. “De techniek die er achter zit wordt verwerkt in een mooi strak en ooglijk simpel design en daarmee aantrekkelijk voor een grote groep bezoekers.”

Watson bezocht het lichtfestival Glow vorig jaar november in Eindhoven. Daar zag hij de Vena Lumen-bank staan en wilde het studentenproject graag op het Winter Lights Festival in Londen terug zien. “Glow is voor mij altijd een grote inspiratiebron”, zegt Watson. “De kunstwerken die je daar ziet, zijn van hoge kwaliteit, zowel in design als in de techniek die erachter zit. Maar ook zoals de looproute door de hele stad Eindhoven loopt en hoe de kunstwerken op diverse plekken worden gepresenteerd, dat is fantastisch.”

Watson bezoekt dan ook ieder jaar Glow, om te zien of daar kunstwerken staan die geschikt zijn voor het festival in Londen. Maar niet ieder kunstwerk komt in aanmerking. “Winter Lights vindt grotendeels buiten plaats”, legt Watson uit. “En we kunnen last hebben van harde windstoten. Dus het kunstwerk moet daar wel tegenkunnen. Daarnaast duurt het festival ook bijna twee weken en is daarmee het één na langste lichtfestival ter wereld. Alleen het evenement in Amsterdam duurt langer. Maar het kunstwerk moet dus wel in staat zijn om het deze hele periode vol te houden.” Maar ook kijkt Watson naar de inhoud van het lichtobject. “Het kunstwerk moet naast sterk, ook veilig zijn. En interactief. Maar daarnaast ook interessant voor een brede doelgroep. En een mooi design is ook heel belangrijk."

Keith Watson Keith Watson
Vena Lumen in Londen Vena Lumen in Londen

Het Winter Lights Festival vindt dit jaar voor de vijfde keer plaats. De lichtobjecten worden neergezet in Canary Wharf, een groot financieel district in Londen waar ongeveer 120.000 mensen werken. Volgens Watson een perfecte plek voor het organiseren van een lichtfestival. “Het is geen overheidsterrein, maar in handen van de bedrijven. Dus we hebben geen last van allerlei regeltjes vanuit de overheid die het organiseren van het festival moeilijker maken.” Daarnaast bevinden zich er al vele winkeltjes en restaurants in het gebied, voor de mensen die in Canary Wharf werken. “Zij zijn natuurlijk heel blij dat ze tijdens het Winter Lights Festival ook klanten in de avonduren hebben.”

Voor de toekomst ziet Watson wel mogelijk een probleem als het om het festival gaat. En dat hangt samen met de Brexit. Hij is zelf dan ook absoluut geen voorstander van het verlaten van de EU. “Het is nog maar de vraag hoe het dan zal gaan met het verschepen van kunstwerken vanuit het buitenland. Maar ook qua heffen van belastingen.” Watson hoopt vooral dat hij de stijgende lijn van het Winter Lights Festival komende jaren kan voortzetten.