Lector

rik%20baert.jpg

Lector

Rik S.G. Baert is in 1979 als ingenieur afgestudeerd aan de Universiteit Gent, België. Hij heeft als onderzoeker gewerkt bij de Combustion Engines Group van University of Manchester, Institute of Science and Technology, Groot-Brittannië waar hij een Master of Science by Research heeft behaald. In 1988 is hij gepromoveerd aan de Universiteit Gent te België (op het onderwerp ontsteking en verbranding in scheepsdieselmotoren).

Na zijn promotie was hij achtereenvolgens universitair docent aan de Technische Universiteit Delft en R&D-medewerker in de groep voorontwikkeling-motoren bij DAF Trucks in Eindhoven. Sinds 1994 is hij werkzaam bij de Powertrain afdeling TNO Automotive. Daarnaast is hij gedurende twaalf jaar (1997 tot 2008) hoogleraar Verbrandingsmotoren geweest aan de TU Eindhoven. Sinds september 2012 is hij aangesteld als lector Future Power Train bij Fontys Hogeschool Automotive.

Hij is auteur en coauteur van meer dan 65 gereviewde wetenschappelijke publicaties en heeft verschillende patenten op zijn naam. Zijn interesse gaat met name uit naar het verkennen en de realisatie van nieuwe oplossingen voor zuinige en duurzame automotive energie- en aandrijfsystemen.

Bij het lectoraat wordt onderzoek gedaan aan de ontwikkelingen van elektrisch rijden en ander gebruik van brandstoffen, we gaan naar een duurzamere vorm van transport.