De wereld rond de minor Global Acting in ICT

Afgelopen najaarssemester draaide een unieke pilot: de minor Global Acting in ICT. FHICT ontwikkelde deze minor met vier andere buitenlandse universiteiten. Elk land bood een blok aan van 3 weken op een bepaald ICT expertise gebied waarbij studenten zowel fysiek als virtueel aansloten: Lleida- Spanje (UX Design), Pretoria- South Africa (Big Data), Hasselt – België (VR), Eindhoven – Nederland (Cyber Security) en Linz -Oostenrijk (Mobile). De kern van Global Acting is ‘Global Citizenship’, wereldburgerschap. Het bewustzijn - en bijpassend professioneel gedrag – dat alles in de wereld verbonden is en dat je daar in als ICT professional een rol in speelt.
Sfeerafbeelding Fontys

We werken binnen deze minor aan een project binnen het kader van de UN Sustainable Development Goals. In de pilot was dat ‘Good Health and Well Being’. Het project waaraan studenten semester werken betreft dus per definitie grensoverschrijdende vraagstukken die om een grensoverschrijdende oplossing vragen. Daarnaast werken de studenten bewust aan hun intercultural competencies.

Na deze pilot hebben we afgelopen februari/maart voorlichting gegeven op de minormarkt en daarbuiten. Daarbij hebben we onze pilotstudenten ingezet als ambassadeur. Zij deelden hun verhalen en ervaringen met potentieel nieuwe FHICT studenten. Dat had resultaat: de belangstelling voor deze FHICT minor is heel groot. Vanuit FHICT alleen meldden zich in eerste instantie al 27 studenten aan. Ook veel andere hogescholen hebben belangstelling voor de opzet van deze minor. Een vervolg kan dus niet uitblijven. Vanwege de huidige coronacrisis moeten we echter bekijken of, en zo ja hoe, de minor in augustus van start kan gaan.