Impact maken met medicijn-app in Kigali

Steeds meer mensen, vooral jongeren, willen werken bij een bedrijf dat ‘ertoe doet’. Het themateam Impact on Society wil daarom meer van dit soort organisaties bij het onderwijs betrekken. En met succes, want onlangs startte weer een nieuw project met de nieuwe impactvolle partner http://workxp-foundation.nl/ . De missie: Met studenten van FHICT en young IT professionals uit Rwanda een oplossing ontwikkelen voor een betere medicijnbeschikbaarheid in hoofdstad Kigali.

Het project wordt uitgevoerd door studenten uit verschillende routes: ICT & Business stagiair Sam van den Biggelaar, twee projectgroepen in Tilburg van ICT &Software Semester 4 en een projectgroep Open innovatie in Eindhoven. Ze werken samen met twee Rwandese afgestudeerde IT professionals.

Sam: “Waarom ik voor dit project kies? Goede gezondheid is belangrijk voor iedereen. Het is te gek dat mensen in Kigali medicatie krijgen voorgeschreven, maar deze vervolgens niet kunnen krijgen of vinden. Dit motiveert mij enorm om middels mijn ICT kennis de gezondheid van mensen daar te verbeteren.”

Naast de impact is de case volgens coaches Rob Verhoeven en Lennart de Graaf ook een goed voorbeeld van internationalisering: “verschillen in cultuur, infrastructuur en wet en regelgeving zijn allemaal aan de orde. En dan hebben we het nog niet over het in internationale context samenwerken aan één softwareproject en alle communicatie die daarbij nodig is.“

Wil jij ook (nog) meer impact gaan maken in jouw onderwijs? Aarzel dan niet om eens een keer te sparren met een van de leden van het IoS team (Huub, Chris, Lennart, Rob, Danny of Karin – live of via mail impactonsociety@fontys.nl )

Sfeerafbeelding Fontys