Lectoraat Interaction Design

interactiondesign.png

Games spelen een steeds grotere rol in ons leven. De tijd dat gaming alleen iets was voor jongens die dagenlang achter een scherm zaten, is al lang voorbij. Games worden meer dan ooit ingezet om mensen iets te leren of om ze bij elkaar te brengen.

Op dit moment staan we aan het begin van een transitie van het ontwerpen van serious games als op zichzelf staande interventie naar wat wij noemen “play as a service”. Speels gedrag wordt structureel geïntegreerd in complexe diensten, georganiseerd rondom vraagstukken uit bijvoorbeeld onderwijs en gezondheidszorg en passend bij de individuele mens.

Nieuws

Lectorale rede: Technologie als tweede natuur - 21 oktober 2016

Op 21 oktober 2016 werd dr.ir. Mark de Graaf officieel geïnstalleerd als lector Interaction Design bij Fontys Hogeschool ICT. Dat vond plaats na zijn lectorale rede getiteld: Technologie als tweede natuur. Voorafgaand aan deze rede was er een workshopprogramma over het thema De mens en de technosfeer: toekomstverkenningen van Interaction Design. In een aantal korte workshops en demonstraties werd verkend wat er mogelijk is als VR, AR, IoT, game design en deep learning beginnen te vervlechten. Het programma omvatte onder andere een aantal lopende projecten binnen FHICT. Klik hier voor meer informatie.

Presentations Games4Health Europe - oktober 2015

Het lectoraat was zeer goed vertegenwoordigd op de Games for health Europe conferentie:
- De workshop play as a service.
- Studentenwerk from games4therapy.
- Let’s Design for Failure! Hoe een perfecte cursus ons “niets” geleerd heeft…
Interesse in een workshop over Serious Game Research and Design in de context van de eigen organisatie? Neem contact op met wouter.sluis@fontys.nl.

The lectorate was well presented at Games4Health Europe:
- The workshop play as a service.
- Studentwork from games4therapy.
- Let’s Design for Failure! How a Perfect Course Did Not Teach Us Anything…
Would you like a workshop about Serious Game Research and Design in the context of your organization? Please contact wouter.sluis@fontys.nl.

GAMES[4Nature] - september 2015

StaatsBosbeheer ziet de bezoekersaantallen van jonge bezoekers elk jaar verminderen. De bossen zijn in concurrentie om aandacht van jonge kinderen met computer games (die de natuur vaak weer simuleren). GAMES[4NATURE] brengt de digitale en de analoge wereld van natuurparken samen in de vraag: hoe kan game-technologie de natuur toegankelijk maken en hoe kan de natuur inspireren om nieuwe games te ontwerpen? Wil je ook een GAMES[4…] event koppelen aan jouw organisatie? Neem dan contact op met menno.deen@fontys.nl.

StaatsBosBeheer is confronted with a steady decline in the number of young visitors to their forests. The forests have to compete with game consoles featuring the playful nature of digital media (games, movies and music) rather than nature itself. This project brings together the digital world of games with the analog world of national parks in an overall research question: How can game technology disclose nature, and how can nature inspire new and novel game design? Read more https://games4nature.wordpress.com/. Would you like to feature a GAMES[4…] event with your organisation? Please contact menno.deen@fontys.nl.

Installatie nieuwe lector - 1 september 2015

Per september heeft het Fontys bestuur een nieuwe lector geïnstalleerd: Mark de Graaf. Mark komt van de TU Eindhoven, Industrial Design en heeft zijn sporen verdiend op de onderwerpen Playful Interactions, en emergence in complex systems. Hij is mede oprichter van een eigen bedrijf: SmartGoals, dat een succesvolle bijdrage aan innovatie in de sportwereld heeft gebracht. Mark is daarmee een alleskunner die zich in het toegepast onderzoek als een vis in het water beweegt. Met zijn komst wordt de focus van dit lectoraat verlegd van Serious Game Design naar Interaction Design, hij zal het komende jaar gebruiken om deze transformatie te realiseren naar een Expertise Centrum. In dit Expertise Centrum zal Serious Game Research and Design een prominente plaats houden. Fontys ICT zal hiermee de betrouwbare partner blijven voor het onderzoeken, verkennen en ontwerpen van Games en Game concepten, maar zal ook nieuwe partners gaan aantrekken. Het Expertise Centrum zal zich breed inzetten voor begrijpelijke interactie met de complexe digitale wereld.

Samenwerking met WE ARE DATA - juni 2015

Wat geven wij bewust en onbewust van onszelf bloot en willen wij dat deze persoonlijke gegevens bekend worden? Fontysstudenten verkennen welke gegevens verkregen kunnen worden middels een eyetracker. Kunnen we je voorkeuren meten voor eten of voor huidskleur? Kunnen we je pincode achterhalen en of je geldzorgen hebt? 25 januari 2016 presenteren onze studenten hun werk. De beste applicatie kan in de reizende installatie WE ARE DATA MIRROR ROOM worden opgenomen. De installatie laat je ervaren hoe het voelt om 'data te worden’ en geeft je de keuze: welke gegevens houd je voor jezelf en welke wil je delen? Vanaf april 2016 is de installatie op diverse evenementen te ervaren. Lees meer: www.wearedata.nl. Wil je ook een project met ons doen? Neem dan contact op met wouter.sluis@fontys.nl.

Ontwikkeling game - 19 juni 2015

Fontys Hogeschool ICT docent Luuk Waarbroek heeft een game ontwikkeld. De game is op de voorpagina op een van de grootste internationale gamessites gezet en gepromoot. ‪Bekijk deze website voor meer informatie. Het spel is hier te downloaden.

Fontys ICT pop-up-lab - 15 juni 2015

Superlancering met 3035 nerds!
Lees meer op deze website.

image4039003231016806343.jpg

PlayFit project genomineerd - 16 oktober 2014

is op 16 oktober 2014 genomineerd voor de RAAK AWARD. Lees meer over RAAK awards of bekijk het filmpje over de nominaties.

Lector Mark de Graaf

Het lectoraat Interaction Design (voorheen Serious Game Design) positioneert zich in een bredere ontwikkeling waarin interactieve technologieën in toenemende mate een sleutelrol vervullen in het terugbrengen van de menselijke maat in complexe systemen. Games kunnen hierin een belangrijke rol spelen: deze zijn vaak zeer effectief in het aanspreken van de intrinsieke motivatie waarmee bijvoorbeeld duurzame positieve gedragsverandering bereikt kan worden.

mm/d/b/2/95953_fullimage_markdegraaf.png

Kenniskring

Het lectoraat Interaction Design houdt zich bezig met onderzoek naar allerlei aspecten van gaming. Zo doen we bijvoorbeeld onderzoek naar de motiverende factor van games. We onderzoeken en bedenken nieuwe mogelijkheden voor de inzet van games in cultuur, entertainment, onderwijs en gezondheidszorg.

Kenniskring

Projecten

Klik voor meer informatie

Contact

Stel je vraag aan ons