Thomas de Heide

"Dit prachtige vak leer je alleen door kilometers te maken, door heel veel ervaring op te doen. Juist bij deze opleiding krijg je de kans om als journalist te groeien, maar die kansen komen niet naar je toe; die moet je zelf met beide handen aanpakken. Schrijf een magazine, tv-omroep of (online) krant aan. Grote kans dat je er in vakanties aan de slag mag gaan. Ik heb bijvoorbeeld in mijn vrije tijd op de redactie van De Telegraaf en bij bladenmaker Rob van Vuure een schat aan ervaring opgedaan. Dergelijke werkervaringen bieden buiten je stages om een geweldige meerwaarde, omdat je met een goedgevulde rugzak van school gaat. Daardoor integreer je beter in het werkveld en weet je veel sneller waar je journalistieke krachten liggen."

Studie

Toen Thomas de Heide zijn studie begon, wist hij nog niet precies welke richting hij in de journalistiek op wilde. "Gelukkig krijg je in het eerste studiejaar meteen in elk mediumtype les. Daardoor wist ik al snel dat de schrijvende kant van dit vak mij het meest lag. Mijn journalistieke basis werd een aantal jaar daarvoor gelegd, toen ik op mijn vijftiende theatersite Musical-Info.nl opzette. Aan deze website koppelde ik een online musicaltijdschrift: Musical-Info Magazine dat naar bijna 5.000 abonnees verzonden werd."

Toekomst?

Een diepgewortelde crisis, dalende oplages en minder vaste contracten. Is er nog toekomst voor de Journalistiek? "Absoluut, maar je moet meegroeien met de markt. Stel jezelf flexibel op, werk hard en wees leergierig. Geen vaste banen? Ontwikkel je dan als freelancer. Ik werk bijvoorbeeld voor verschillende opdrachtgevers, waardoor ik voor mijn gevoel veel meer leer en kan dan wanneer ik bij één bedrijf in dienst zou zijn. Doordat ik nu zowel voor kranten, tijdschriften, online als video werk, zijn mijn opdrachten heel afwisselend en dat vind ik heerlijk."
"Naast het werken voor mediabedrijven kun je - als je dat zou willen - ook richting (bedrijfs)communicatie doorgroeien; als journalist ben je immers een communicatiespecialist. Je kunt daar je minor op afstemmen, zoals in mijn geval Bedrijfsjournalistiek. Of je specialiseert je nog verder door na deze studie een gerelateerde master te volgen."

Een mooi vak

Wat vind je het mooist aan de journalistiek? "Twee dingen: onderwerpen uitdiepen en prachtige verhalen brengen die je toespitst op je doelgroep. In elk mens zit een bijzonder verhaal en jij als journalist kunt die verhalen begrijpelijk brengen naar het publiek waar je voor schrijft. Werk je voor Libelle, dan breng je een onderwerp met een heel andere invalshoek dan als je voor Vogue schrijft; beide titels hebben een totaal andere lezeres. Alleen dat al zorgt ervoor dat je als journalist of bladenmaker altijd scherp blijft. Geen dag is hetzelfde en je verandert net zo snel als de maatschappij dat doet; je bent altijd in beweging."

Foto: Margot de Heide Foto: Margot de Heide
Studiejaren 2009-2013
LinkedIn

Tijdens zijn studie won Thomas in de functie van hoofdredacteur met zijn redacties de LOF Studentenprijs van het Nederlands Uitgeversverbond (NUV) voor tijdschrift TESS (doelgroep: laagopgeleide budgetvrouw) en de Aanstormend Talent Award tijdens de Grand Prix Customer Media voor het magazine BOEIEND! (doelgroep: jongeren in jeugdgevangenissen). In 2013 werd hij genomineerd voor de prijs Beste Fontys Professional.