Daniëlle Arets

De verhalen over teruglopende lezers, gepaard met gebrekkige verdienmodellen, het gevecht tegen desinformatie en het imago van lastige en overbodige luis in de pels heeft de journalistiek afgelopen jaren in het verdomhoekje geplaatst. Er gaan regelmatig stemmen op dat de journalistiek zijn beste tijd gehad heeft. Ik wil met het lectoraat deze Displacement Theory of News (Kovach, Rosenstiel, p.30) voorbij denken en de relevantie van de journalistiek in een digitale context onderzoeken. Wat zijn betekenisvolle journalistieke praktijken? Hoe kunnen we met inzet van opkomende technologie nieuwe verhalen vertellen en het publiek beter betrekken bij het journalistieke proces? Hoe zorgen we ervoor dat journalisten slimmere luizen in de digitale pels worden? Hoe geven we het journalistieke onderwijs van de toekomst vorm?

Afgelopen acht jaar heb ik mede richting gegeven aan het lectoraat strategische creativiteit aan Design Academy Eindhoven waar ik tal van onderzoeksprojecten en innovatieve producten en diensten ontwikkeld heb. Ik geloof in de kracht van ontwerpend onderzoek waarbij de behoeften van gebruikers centraal staan.

Met mijn kennis en ervaringen als ondernemer wil ik tot slot ook bijdragen aan het ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen, betekenisvolle innovaties en natuurlijk mooie onderzoeksopdrachten voor het lectoraat.

Sfeerafbeelding Fontys