Publicaties

Narratief lectoraat Persoonsgerichte praktijkvoering 2015 t/m 2018

Een bont en krachtig palet

2019

Brand, S., Van der Zijpp, T., Leijtens, J., Schuurmans, S., Chakrouni, J. & Van der Sanden, N. Onderwijs in morele sensitiviteit bij technologie in zorg. Tijdschrift voor gezondheidszorg en ethiek, accepted, juni 2019.

Cardiff, S., Mulder, S., Poldervaart, M., Betrams-van Lieshout, M. & Van Vliet, C. Gedeelde besluitvorming in de dagelijkse zorg. TVZ Verpleegkunde in Praktijk en Wetenschap, 128(6), 40-43.

Den Hertog, R. & Niessen, T. The role of patient preferences in nursing decision‐making in evidence‐based practice: excellent nurses’ communication tools. Journal of Advanced Nursing, 2019, 1-9. 

Habes, V.& Snoeren, M. Samen werken aan kwaliteit van zorg. In T. Bakker, V. Habes, G. Quist, J. van der Sande & W. van de Vrie (Eds.), Klinisch redeneren bij ouderen. Functiebehoud in levensloopperspectief (3e herziene editie).

Harder, C., van Loon, J. & Snoeren, M. Praktijkleren in een ZIC/ZIN. Onderwijs & Gezondheidszorg. (43) 2, 26-29. 

Janssen, B.& Keers, J. Kennis en onderzoeksagenda praktijkgericht onderzoek zelfmanagement hogescholen Lectorenplatform Zelfmanagement

Munten, G. Hoe kijken patiënten naar het gebruik van de-escalerende technieken in de ggz? TVZ Verpleegkunde in Praktijk en Wetenschap, 129 (1), 50–51.

Munten, G. Hoe willen patiënten betrokken worden bij verpleegkundige overdracht? TVZ Verpleegkunde in Praktijk en Wetenschap, 129 (2), 50–51.

Munten, G. Bevorderen verpleegkundig leiderschap bij implementatie EBP. TVZ Verpleegkunde in Praktijk en Wetenschap, 06/2019, 129 (3).

Van der Zijpp, T., Hamers-Janssen, M., Kisjes, H., Leijtens, J., Van Ham, M. & Sponselee, A-M. Veranderende zorgrelaties bij het gebruik van beeldschermzorg: kennissynthese. Verpleegkunde, 2019, 1, 6-13.

Wolters, I. Anticiperen door de inzet van toekomstscenario’s. Onderwijs & Gezondheidszorg, 43 (2), 22–25. 

2018

Cardiff, S., McCormack, B. & McCance, T. Person-centred leadership: A relational approach to leadership derived through action research. Journal of Clinical Nursing.

Cardiff, S., Mulder, S., Poldervaart, M., Betrams-van Lieshout, M.& Van Vliet, C. Gedeelde besluitvorming in de dagelijkse zorg. Verpleegkunde in Praktijk en Wetenschap, 128 (6), 40-43.

Grossmann, F., Barandun Schäfer, U., Lieshout van, F.& Frei, I. (2018). Personenzentriert pflegen am Universitätsspital Basel – Eine Annäherung an das Person-Centred Practice Modell. PADUA 13 (1), 7–12.  

Ikink, J.& Migchelbrink, F. mmv. Lieshout van, F. (2018). Spotlight op participatief actieonderzoek in het HBO. KWALON 67 (23) 1, 63 – 68.

Jacobs, G. Patient autonomy in home care: nurses’ relational practices of responsibility. Nursing Ethics.

Jacobs, G., Cardiff, C.& Van Lieshout, F. Actieonderzoek: de praktijk centraal! TVZ Verpleegkunde in Praktijk en Wetenschap, 128 (4), 56-7.

Jacobs, G.& Janssen, B. Eigen regie en waardigheid in de zorg: een kwestie van persoonsgerichte praktijkvoering. Journal of Social Intervention: Theory and Practice.

Munten, G. Kritisch bekeken. Facilitators and barriers to Person-centred Care in Child and Young People Mental Health Services: A Systematic Review. TVZ Verpleegkunde in Praktijk en Wetenschap, 128 (1), 42–43.

Munten, G. Organisatorische en omgevingskarakteristieken van ­persoonsgerichte woonlocaties voor ouderen. TVZ Verpleegkunde in Praktijk en Wetenschap.

Munten, G. Betere uitkomsten bij door ervaringsdeskundigen begeleide interventies.TVZ Verpleegkunde in Praktijk en Wetenschap, 128 (6), 50–51.

Munten, G. Persoonsgerichte zorg op de OK. TVZ Verpleegkunde in Praktijk en Wetenschap, 128 (5), 52–54.

Niessen, T., Jeronimus, H.& Jacobs, G.Mindfulness voor persoonsgerichte zorg: oefeningen in aandacht. Boek Amsterdam: Boom

Rycroft-Malone, J., Seers, K., Eldh, A., Cox, K., Crichton, N., Harvey, G., ...Wallin, W. A realist process evaluation within the Facilitating Implementation of Research Evidence (FIRE) cluster randomised controlled international trial: an exemplar. Implementation Science, 13, 138. 

Schenkels, A.& Jacobs, G. Designing the plane while flying it: concept co-construction in a collaborative action research project.Educational Action Research.

Seers, K., Rycroft-Malone, A., Cox, K., Crichton, N.,Tudor Edwards. R., Eldh, ...Wallin, W. Facilitating Implementation of Research Evidence (FIRE): an international cluster randomised controlled trial to evaluate two models of facilitation informed by the Promoting Action on Implementation Science, 13, 137.

Theologidis, C., Van der Zijpp, T., Siebers, Y.& Oud J. Wondzorg op afstand ‘Op afstand wat kan, dichtbij wat moet.’ WCS Nieuws, jaargang 34, nummer 4.

Van den Berg, F. VR helpt studenten bij voorbereiding op stressvolle beroepssituatie, ontmoeting met Pieter van Gorkom en Teatske van der Zijpp.Onderwijs en Gezondheidszorg, oktober 2018.

Van der Zijpp, T.,  Sturm, J., Jacobs, G. & Wouters, E. Virtual Reality als leermiddel bij stresssituaties in de zorg OnderwijsInnovatie

Van der Zijpp, T., Sturm, J.& Van Rooijen, S. Meer dan verbondenheid met thuis: De waarde van virtual reality in de zorg TVZ Verpleegkunde in Praktijk en Wetenschap, 128 (2), 44-47.

Van der Zijpp, T., Wouters, E. & Sturm, J.To use or not to use: the design, implementation and acceptance of technology in the context of health care.accepted for BOOK: Assistive Technologies in Smart Cities.

Van Lieshout, F. (2018).Een praxiologische benadering binnen participatief actieonderzoek: heel gewoon of toch niet?! KWALON 67 (23) 1, 32- 41.

Van Lieshout, F. (2018).Interviewen: niet de techniek, maar de relatie centraal! KWALON 67 (23) 1, 59 -62.

Van Loon, J. M. C., Luijkx, K. G., De Rooij A. H. P. M. & Janssen, B. M. (2018). Autonomy of older adults with physical impairments in residential long term care settings: A systematic literature review. 17th European Doctoral Conference in Nursing Science. Maastricht, 22-23 juni.

2017

Bakx, A., Jacobs, G., Van den Bergh, L. & Diemel, K. Werken aan pedagogische sensitiviteit in je team. Huizen: Uitgeverij PICA.

De Pijper, R. & Cardiff, S. Verdraaid goed leren: Van onderwijzen naar persoonsgericht faciliteren van leren. Onderwijs en Gezondheidszorg, 41(1), 25-28.

Eide, T. & Cardiff, S. Leadership Research – A Person-Centred Agenda.In B. McCormack, T. Eide, K. Skovdahl, H. Eide, H. Kapstad, S. van Dulmen. Person-Centred Healthcare Research.

Hertog, R. & Niessen, T.Persoonsgericht afstemmen in de verpleegkundige zorgpraktijk.Nederlands Tijdschrift Voor Evidence Based Practice, (3/4), 25-27.

Jacobs, G. Relationeel bewustzijn, relationele competentie en veerkracht: mindfulness en haar bijdrage aan persoonsgerichte zorg belicht vanuit de beoefening van aikido. Waardenwerk, 70/71, 178-184.

Jacobs, G., Van der Zijpp, T., Van Lieshout, F. & Dulmen, S. (2017). Chapter 6: Research into person-centred healthcare technology: a plea for considering humanization dimensions. PERSON-CENTRED HEALTHCARE RESEARCH – ‘THE PERSON IN QUESTION’.

Jacobs, G., Van Lieshout, F., Borg, M. & Ness, O. (2017). Chapter 5: Being a person-centred researcher: principles and methods for doing research in a person-centred way. PERSON-CENTRED HEALTHCARE RESEARCH – ‘THE PERSON IN QUESTION’. In B. McCormack, T. Eide, K. Skovdahl, H. Eide, H. Kapstad, S. van Dulmen. Person-Centred Healthcare Research.

Janssen, B.M. & Van Hoof, J. Van huis naar t(e)huis: Factoren die het thuisgevoel van verpleeghuisbewoners beïnvloeden. Nurse Academy 2017, 2, 42-47.

Munten, G.Wetenschap kritisch bekeken. Service users’ experiences of participation in decision making in mental health services. Nederlands Tijdschrift Voor Evidence Based Practice, (2), 13–14.

Munten, G.Wetenschap kritisch bekeken. Comparative review of family-professional communication: What mental health care can learn from oncology and nursing home care. Nederlands Tijdschrift Voor Evidence Based Practice, 16 (1), 9–11.

Munten, G. Heet van de naald. Evidence en vragen voor curriculum 2020.Nederlands Tijdschrift Voor Evidence Based Practice (3/4).

Niessen, T. & Jacobs, G. Inleiding op thema Mindfulness voor persoonsgerichte zorg. Waardenwerk, 70/71, 174-177.

Schoenmakers, E., Sponselee, A., Niessen, T. & Speetjens, J. Seal methodiek in de opleiding Toegepaste Gerontologie. Onderwijs Innovatie (december), 37-39.

Titchen, A., Cardiff, S. & Biong, S. The knowing and being of person-centred research practice across worldviews: An epistemological and ontological framework. In B. McCormack, T. Eide, K. Skovdahl, H. Eide, H. Kapstad, S. van Dulmen. Person-Centred Healthcare Research.

Van Lieshout, F., Jacobs, G.& Cardiff, S. Actieonderzoek: Principes voor verandering in zorg en welzijn. Assen: Koninklijke van Gorcum

Van Loon, J.M.C., Luijkx, K.G., De Rooij, A.H.P.M. & Janssen, B.M. Persoonsgerichte praktijkvoering rondom eigen regie van ouderen in de somatische langdurende intramurale zorg. Abstract 14e NATIONAAL GERONTOLOGIECONGRES, Tijdschrift voor Gerontologie en Geriatrie, Uitgave 5, 2017.

Wouters, E., Van der Zijpp, T. & Nieboer, M. (B)eHealth,Technologie voor een gezonde toekomst. Houten: Bohn Stafleu van Loghum

2016

Cardiff, S. Person-centred nursing leadership. B. McCormack, T. McCance, Person-Centred Practice in Nursing and Healthcare: Theory and Practice (2nd Edition).

Eld, A.C., Van der Zijpp, T.J., McMullan, C., McCormack, B., Seers, K. & Rycroft, J. ‘I have the world’s best job’- staff experience of the advantages of caring for older people. Scandinavion Journal of Caring Sciences, 30, 365-373.

Jacobs, G. (2016). ‘A guided walk in the woods’: boundary crossing in a collaborative action research project. Educational Action Research.

Kuiper, C., Verhoef, J. & Munten, G. Evidence based practice voor paramedici. Gezamenlijk geïnformeerde besluitvorming. Amsterdam: Boom

Lalleman, P. & Cardiff, S. Veel animo voor een landelijke minor Verpleegkundig Leiderschap.Verpleegkunde, 31(2), 4-6.

McCormack, B., Borg, M., Cardiff, S., Dewing, J., Jacobs, G., Titchen, A., ..., Wilson, V. (2016). A Kaleidoscope of Hope. Exploring Experiences of Hope Among Service Users and Informal Carers in Health Care Contexts. Journal of Holistic Nursing. 35(3): 247–258

Munten, G. Wetenschap kritisch bekeken. Interprofessional education. Effects on professional practice and health care outcomes. Nederlands Tijdschrift voor Evidence Based Practice, 14 (1), 14–15.

Munten, G.Beproefd. Numbers Telling the tale. On the validity of patient experiences surveys and the usability of their results.Nederlands Tijdschrift voor Evidence Based Practice, 14 (2), 16-17.

Munten, G. Beproefd. Early detection of parenting and devel- opmental problems in young children: a structured dialogue with parents. Nederlands Tijdschrift voor Evidence Based Practice, 14 (5), 15-16.

Munten, G. Wetenschap kritisch bekeken. Challenges in acute care of people with co-morbid mental illness.Nederlands Tijdschrift voor Evidence Based Practice, 14 (4), 10–11.

Munten, G., Verhoef, J. & Kuiper, C.Evidence based practice voor verpleegkundigen. Gezamenlijk geïnformeerde besluitvorming. Amsterdam: Boom

Rijnaard, M.D., Van Hoof, J., Janssen, B.M., Verbeek, H., Pocornie, W., Eijkelenboom, A., ..., Wouters, E.J.M. The factors influencing the sense of home in nursing homes: a systematic review from the perspective of residents. Journal of Aging Research 2016, Article ID 6143645.

Snoeren, M. M. W. C., Janssen, B. M., Niessen, T. J. H. & Abma, T. A. (2016).Nurturing Cultural Change in Care for Older People: Seeing the Cherry Tree Blossom. Health Care Analysis, 24 (4).

Snoeren, M. M. W. C., Raaijmakers, R., Niessen, T. J. H. & Abma, T. A.Mentoring with(in) care: A co-constructed auto-ethnography of mutual learning.Journal of Organizational Behavior, 37 (1), 3-22.

Snoeren, M., Volbeda, P., Niessen, T. J. H. & Abma, T. A. Dutch care innovation units in elderly care: A qualitative study into students' perspectives and workplace conditions for learning. Nurse Education in Practice, 17, 174-181.

Van der Zijpp, T., Niessen, T., Catrine Eldh, A., Hawkes, C., McMullan, C., Mockford, C., ..., Seers, K. Dutch care innovation units in elderly care: A qualitative study into students' perspectives and workplace conditions for learning. Nurse Education in Practice, 17, 174-181. 

Van der Zijpp, T., Niessen, T., Catrine Eldh, A., Hawkes, C., McMullan, C., Mockford, C., ..., Seers, K.A bridge over turbulent waters: illustrating the interaction between managerial leaders and facilitators when implementing evidence.Worldviews on Evidence‐Based Nursing, 13 (10), 25-31.

Van Hoof, J., Janssen, M. L., Heesakkers, C. M. C., Van Kersbergen, W., Severijns, L. E. J., Willems, ..., Nieboer, M.E. The Importance of Personal Possessions for the Development of a Sense of Home of Nursing Home Residents. Journal of Housing For the Elderly, 30, 1, 35-51.

Van Hoof, J., Verbeek, H., Janssen, B.M., Eijkelenboom, J.J.W.M., Molony, S.L., Felix, ...,Wouters, E.J.M. A three perspective study of the sense of home of nursing home residents: the views of residents, care professionals and relatives. BMC Geriatrics 16, 169.

Van Lieshout, F. (2016).Chapter 12: Navigating organisational change: being a person-centred facilitator. A compass model for navigating organisational change as a person-centred facilitator. In B. McCormack, T. McCance, Person-Centred Practice in Nursing and Healthcare: Theory and Practice (2nd Edition).

2015

Habes, V., Snoeren, M. Samen werken aan kwaliteit. In T. Bakker, V. Habes, G. Quist, J. van der Sande & W. van de Vrie (Eds.), Klinisch redeneren bij ouderen. Functiebehoud in levensloopperspectief (pp. 489-504) Amsterdam: Reed Business Education.

Hertog, R. den, Prof. Dr. Reijnders, Niessen, T. (2015). Patiëntvoorkeuren in de verpleegkundige besluitvorming. Een theorie over afstemmingskennis in de acute zorg. Promotiestudie Vumc.

Jacobs, G. (2015). Ont-wikkelen van verbindingen. Persoonsgerichtheid in zorg- en welzijnspraktijken. Waardenwerk, 62/63, pp.172-183.

Jacobs, G. (2015). Guest Editorial of Special Issue on Person-centredness. International Practice Development Journal, 5.

Janssen, B. M., Snoeren, M. W. C., Van Regenmortel, T. & Abma, T. A. Working towards integrated community care for older people: Empowering organisational features from a professional perspective. Health Policy, 119(1), 1-8.

Janssen, B.M., Bakker, F.C., Tychon, F. & Jukema, J.S. Vormgeven aan externe validering van het afstudeerniveau in het hbo: een gezamenlijke onderneming. Onderwijs en Gezondheidszorg. (5) 17-20.

McCormack, B., Borg, M., Cardiff, S., Dewing, J., Jacobs, G. & N. Janes (2015). Person-centredness – The ‘State’ of the Art. International Practice Development Journal, 5, Special Issue on Person-centredness, Article.

Munten, G Getting evidence into nursing practice: roles of the social context. Nederlands Tijdschrift Voor Evidence Based Practice, (1), 9–11.

Munten, G Wetenschap kritisch bekeken. Control in chronic condition self-care management: How it occurs in the health worker-client relationship and implications for client empowerment Nederlands Tijdschrift Voor Evidence Based Practice, 13(2), 12–13

Munten, G Wetenschap kritisch bekeken. Shared decision making or paternalism in nursing consultations Nederlands Tijdschrift Voor Evidence Based Practice, 13(3).

Munten, G Exercise for mental illness: a systematic review of inpatient studies Nederlands Tijdschrift Voor Evidence Based Practice, 13(4), 13–14

Munten, G., Eskes, A.,Trump, E. & Vermeulen, H, H10. Middelen en tijd In Vermeulen en Tiemens (red). Implementatie van Evidence Based Practice. Praktische tips voor een complexe verandering, Houten: Bohn Stafleu van Loghum

Munten, G., Snoeren, M. & Cardiff, S. H11. Plan van aanpak en communiceren In Vermeulen en Tiemens (red). Implementatie van Evidence Based Practice. Praktische tips voor een complexe verandering, Houten: Bohn Stafleu van Loghum

Munten, G., Vermeulen, H. & Tiemens, B. H5. Middelen maken het makkelijker In Vermeulen en Tiemens (red). Implementatie van Evidence Based Practice. Praktische tips voor een complexe verandering, Houten: Bohn Stafleu van Loghum

Niessen, T. (2015). Persoonsgericht verplegen: over mindfulness en trage vragen. Podium voor Bioethiek, 22(1), pp. 31-33.

Niessen, T. & Jacobs, G. (2015). Curriculum design for person-centredness: mindfulness training within a bachelor course in nursing. International Practice Development Journal, 5, Special Issue on Person-Centredness, Article 2. 

Snoeren, M. Working = learning. A complexity approach to workplace learning within residential care for older people. (PhD thesis), VU University Medical Centre Amsterdam, Ridderkerk.

Snoeren, M. M. W. C., Niessen, T. J. & Abma, T. A. (2015). Beyond dichotomies: Towards a more encompassing view of learning. Management Learning, 46(2) 137–155

Tiemens, B., Munten, G. & Vermeulen, H. H1. Implementeren van EBP, een complexe verandering In Vermeulen en Tiemens (red). Implementatie van Evidence Based Practice. Praktische tips voor een complexe verandering, Houten: Bohn Stafleu van Loghum

Tiemens, B., Munten, G. & Vermeulen, H. H6. Plan van aanpak geeft structuur In Vermeulen en Tiemens (red). Implementatie van Evidence Based Practice. Praktische tips voor een complexe verandering, Houten: Bohn Stafleu van Loghum

Van Hoof, J., Verhagen, M.M., Wouters, E.J.M., Marston, H.R., Rijnaard, M.D. & Janssen, B.M. (2015). Picture your nursing home. Exploring the sense of home of older residents through photography. Journal of Aging Research 2015.

Van Lieshout, F. & Cardiff, S. Reflections on being and becoming a person-centred facilitator. International Practice Development Journal 5 (Suppl) [4].

Van Lieshout, F. & Snoeren, M. Recensie: Een flexibele benadering van actieonderzoek om te voldoen aan de ‘real needs’ van de actieonderzoeker; biedt dit boek uitkomst of toch niet? KWALON, 3, 60.

Van Lieshout, F., Titchen, A., McCormack, B., McCance, T. & Cox, K. Compassion in facilitating the development of a person-centred health care practice. Journal of Compassionate Healthcare. 2:5.

Sfeerafbeelding Fontys