Jelmer Vreeswijk

Omdat ik mij altijd al afvroeg waar de oorzaak van ‘probleemgedrag’ bij  kinderen ligt en interesse had in (problematische) opvoedingssituaties en het leveren van een positieve bijdrage hieraan, ben ik pedagogiek gaan studeren.

Er studeren niet veel mannen Pedagogiek en in het eerste jaar moest ik ook even doorbijten. De propedeusefase stond namelijk vooral in het teken van de verschillende pedagogische visies van kinderdagverblijven en de ontwikkeling van baby’s en peuters, wat minder paste bij mijn interessegebieden. Maar ik ben blij dat ik heb doorgezet. De opleiding is juist erg breed en overal waar kinderen en jongeren zijn, kun je als pedagoog aan de slag. Je kiest onder andere zelf je stageplaats en bepaalt dus zelf waar je uitdaging ligt.

In het derde studiejaar kies je ook een minor en verschillende leereenheden, zodat de opleiding perfect aansluit bij je interesses én ambities. Fontys Hogeschool Pedagogiek biedt dus vele mogelijkheden om je ambities waar te maken, maar je bent hierin zelf degene die de regie moet nemen.

Ik wilde graag werken in het gedwongen kader -minderjarigen die in opdracht van de rechter onder toezicht staan of worden begeleid- en daarom koos ik voor de minor forensische orthopedagogiek. Mijn stage heb ik gelopen bij de Raad voor de Kinderbescherming. Hier heb ik mijzelf optimaal kunnen ontwikkelen in de praktijk en ben ik klaargestoomd om op het eind van het vierde studiejaar aan de slag te gaan als startbekwaam pedagoog.

Direct na mijn afstuderen kreeg ik de baan aangeboden waar ik al jaren van droom; raadsonderzoeker bij de Raad voor de Kinderbescherming! Hoewel ik besef dat het een pittige baan is, heb ik wel de kans om mijn ambitie waar te maken en is mijn werk elke dag een uitdaging: een veilige en gezonde opvoedingssituatie creëren voor zoveel mogelijk kinderen in Nederland!

Sfeerafbeelding Fontys