Lector

YolandaTePoel144x227.jpg

Yolanda te Poel studeerde sociale en cultuurpsychologie in Nijmegen. Zij promoveerde op een onderzoek naar de professionalisering van het jeugdwerk in Nederland. Zij was 24 jaar verbonden aan de subfaculteit Pedagogiek van de Universiteit Leiden en deed daar onder meer onderzoek naar moderniseringsprocessen in de levens van jongeren met een migrantenachtergrond en naar de professionalisering van jeugdprofessionals. Zij ziet het als een uitdaging om bij te dragen aan een samenleving waarin alle kinderen, ongeacht afkomst en/of beperkingen, voldoende ontwikkelingskansen krijgen om te participeren. Sinds 2002 is zij als lector aan Fontys Hogescholen verbonden. In september 2010 werd zij lector Diversiteit en Orthopedagogisch Handelen (DOH) bij Fontys Hogeschool Pedagogiek (FHP). In 2011 sprak zij haar lectorale rede uit, getiteld ’Vertrouwen herstellen. Diversiteit en innovatie in de zorg voor jeugd.’ Ze ziet het als een uitdaging om Fontys Hogeschool Pedagogiek op de kaart te zetten als een kennisinstelling, waarin studenten, docenten en werkveld samenwerken aan praktijkgericht onderzoek met impact voor het werkveld en onderwijs van FHP. Zij geeft leiding aan onderzoek in de kenniskring en in Centra voor Pedagogische Innovatie (CPI’s), is medebegeleider van promotie-onderzoek en superviseert onderzoek van de associate lectoren (hogeschooldocenten).