Vechtende Jongeren. Vechtsport als pedagogische interventie

Dit landelijke RAAK-project bestudeert de pedagogische waarde van vechtsport voor jongeren die het opgroeien in onze samenleving als een struggle ervaren. Voor dit type jongere blijkt vechtsport een aantrekkelijk alternatief om bij een community te horen waar zij erkenning en respect kunnen ervaren. Wat zijn – al dan niet – de werkzame factoren en processen in een vechtsportschool voor deze kwetsbare jongeren, die wij in dit project ‘vechtende jongeren’ noemen?

Het tweejarig onderzoek (mei 2019 – mei 2021) wordt  uitgevoerd in vier steden: Zwolle, ’s-Hertogenbosch, Utrecht en Amsterdam. Als penvoerder van deze aanvraag hebben we een consortium gevormd met Hogeschool Windesheim, de Vrije Universiteit Amsterdam, Hogeschool Utrecht, Kenniscentrum Sport, Stichting Kickboksen en Mixed Material Arts Opleidingen, het Nederlands Instituut voor Vechtsport en Maatschappij en vier vechtsportpraktijken: Farent/PowerUp073 in Den Bosch, Travers Welzijn in Zwolle, Boks het voor Elkaar in Amsterdam en Slimani Gym in Zeist.

Het doel van het onderzoek is om pedagogen in de sport, sociaal werkers en vechtsportcoaches  specifieke tools te bieden om adequaat met vechtende jongeren in de vechtsportpraktijk te kunnen werken.

Projectstauts: Lopend
Personen: Kors Perdijk, Lisa Khoeblal-Malaihollo, Judith Rijnbende