Karen van der Hoff

‘Dankzij de opleiding heb ik nog meer zelfvertrouwen’

Nu ze vijftien jaar in de kinderopvang werkt, vindt Karen van der Hoff (38) het tijd voor meer verdieping. Daarom volgt ze de Associate degree Pedagogisch Educatief Professional (Ad PEP). De kennis die ze daar opdoet neemt ze meteen mee naar haar werk.

Het spookte al een tijdje door Karens hoofd: ze wilde weer gaan studeren. ‘Ik werk nu als pedagogisch medewerker acht, negen of soms tien uur ‘op de groep’. Dat betekent dat ik continu bezig ben met het begeleiden van kinderen. Dat is fysiek best zwaar. Ik weet niet of ik dat tot mijn 67e volhoud. In de toekomst wil ik een functie waarin ik wat meer op de achtergrond met de ontwikkeling van kinderen bezig ben.’ De hbo-opleiding Pedagogiek leek haar wel wat. ‘Totdat mijn werkgever me wees op de Associate degree PEP. Die opleiding klonk heel interessant. Je kunt er bijvoorbeeld pedagogisch coach mee worden, wat aansluit op mijn karakter en interesses. Bovendien is het een mooie stap om te ontdekken of studeren wel écht bij me past.’ De Associate degree duurt namelijk twee jaar, waar een hbo-opleiding vier jaar duurt. ‘Pedagogiek studeren kan altijd later nog.’

Sfeerafbeelding Fontys

Theorie en praktijk


Karen is inmiddels tweedejaars student. ‘Het is een fijne opleiding, met een duidelijke koppeling tussen theorie en praktijk. Ik merk bijvoorbeeld dat ik dankzij de theorie anders kijk naar de ontwikkeling van kinderen in mijn groep. Ook van haar medestudenten steekt ze veel op. ‘Er is veel ruimte om ervaringen te delen. Bovendien is feedback – van je collega’s, medestudenten en je werkplekbegeleider – een rode draad die door de opleiding loopt. Je leert dus veel van elkaar.’

Vrijheid


Voor Karen was het even geleden dat ze in de schoolbanken zat. ‘Ik was op het mbo niet zoveel vrijheid gewend als ik nu krijg. Dat was wel even wennen. In het begin dacht ik weleens: jullie laten me wel heel erg zwemmen. Maar ik weet ook dat het een bewuste keuze van Fontys is en dat er een goede onderbouwing achter zit. Als je eigenaar van je eigen leerproces bent en de koppeling maakt met je eigen beroepspraktijk, haal je het meeste uit de opleiding. Dat is ook meteen het voordeel van die vrijheid. Je kunt de opleiding echt op jouw manier doen.’

Toekomst


Hoewel Karen nog niet klaar is met de Associate degree heeft het haar al veel opgeleverd. ‘Vooral meer zelfvertrouwen in mijn werk. Als je dit werk al zo lang doet, handel je onbewust bekwaam. Maar nu ben ik me weer bewust van waarom en hoe ik iets doe.’ Of ze een functie als pedagogisch coach, een andere functie of toch de stap naar de hbo-opleiding Pedagogiek gaat maken, weet ze nog niet. ‘Werken met kinderen met gedrags-, hechting- en traumaproblematiek lijkt me namelijk ook interessant. Bovendien: studeren in combinatie met een gezin en mijn werk is best pittig. Ik ga dus eerst weer even aan het werk en neem de tijd om over mijn toekomst na te denken.’