Werkplaats Sociaal Domein
- Overzicht deelprojecten van Werkplaats Sociaal Domein:
- Aansluiting vinden bij en ondersteuning bieden aan Poolse arbeidsmigranten (2016-2019)
- Bruggen slaan tussen beleid en praktijk bij mensen met een LVB (2016-2019)
- Community Development (2016-2019)
- Naastenparticipatie in de GGZ (2016-2019)
- Netwerk gericht werken bij Neos, HOE?! (2016-2019)
- Onderwijs- en Leervisie (2016-2019)
- Proeftuinen (2016-2019)
- Regionaal Expertteam Jeugd Zuidoost-Brabant (2016-2019)
- Visie op het beroep Social Work (2016-2019)

Werkplaatsen Sociaal Domein
Werkplaatsen Sociaal Domein zijn regionale samenwerkingsverbanden van hogescholen en lectoraten, zorg- en welzijnsorganisaties en gemeenten, gericht op praktijkonderzoek, beroepsinnovatie en deskundigheidsbevordering op het terrein van de transities: maatschappelijke ondersteuning, participatie en jeugd. Ze zijn de opvolgers van de Wmo-werkplaatsen. In september 2009 startten zes regionale Wmo-werkplaatsen in Nederland. In 2013 werd het aantal werkplaatsen uitgebreid tot 14, waardoor een landelijk dekkend netwerk is ontstaan. De Werkplaatsen Sociaal Domein worden financieel ondersteund door het ministerie van VWS. Meer informatie vind u op de site van de Werkplaats Sociaal Domein.
Themalijnen
Gedurende de periode 2020-2022 kent de Werkplaats Sociaal Domein Noord-Brabant Fontys de volgende themalijnen:
1. Community Development
2. Integraal Samenwerken
3. Meervoudige reflexie
Deze lijnen worden empirisch uitgewerkt binnen verschillende sharing community’s waarvan de inzichten o.a. worden gedeeld via de Society Colleges en de Week van de Verbinding.
In de Werkplaats Sociaal Domein Noord-Brabant Fontys werken diverse welzijns-, zorgorganisaties, gemeentes en andere onderwijsinstellingen samen met het lectoraat van Fontys Hogeschool Sociale Studies.
De werkplaats richt zich op praktijkonderzoek, beroepsinnovatie en deskundigheidsbevordering in de context van maatschappelijke veranderingen.
De werkplaats wordt geleid door Dana Feringa, associate lector.