Omschrijving | Aankomende en startende professionals doorlopen een intensief traject van leren op de werkplek binnen bijvoorbeeld het onderwijsveld, welzijnsinstellingen, gezondheidszorg, etc. Het werkplekleren levert een belangrijke bijdrage aan de vorming van hun beroepsidentiteit en ontwikkeling van beroepsvaardigheden. Daarnaast is het uitdrukkelijk de bedoeling dat tijdens dit leren op de werkplek ook de basis wordt gelegd voor het leven lang leren tijdens de rest van hun beroepsloopbaan. In het onderzoek richten we ons in eerste instantie op het leren op de werkplek in de fase dat studenten hun hbo-opleiding afronden en als jong professional aan de slag gaan en toetreden tot de arbeidsmarkt (laatste studiejaar tot de eerste twee jaren als jong professional). In deze periode worden zij geconfronteerd met meer zelfstandigheid en verantwoordelijkheden, terwijl de begeleiding van het werkplekleren zoals dat binnen opleidingen georganiseerd wordt verminderd en later wegvalt. Daarbij staat de vraag centraal: Hoe kan het werkplekleren van beginnende professionals in een steeds complexer wordende samenleving ondersteund worden, zodanig dat een basis wordt gelegd voor het zich blijven(d) ontwikkelen? |