Bijzonder Domein Jeugd
Informatie over project
Doel | Samen met diverse partners in de jeugdhulpverlening leren van ontwikkelingen op het gebied van de transitie en transformatie in de jeugdzorg. |
Looptijd | 2014-2022 |
Betrokken onderzoekers | Drs. Floor Peels, Drs. Jitske van der Sanden, Dr. Dana Feringa, Drs. Annemarie de Veen, Iris Middendorp MSc. en Neeltje Spit MA |
Omschrijving | Het Bijzonder Domein Jeugd betreft een langlopend onderzoeksproject naar de transitie en transformatie in de jeugdzorg in de regio Zuidoost-Brabant. Het project is gestart op initiatief van diverse partners uit de jeugdzorg, de jeugdgezondheidszorg en het jeugdwelzijn. De eerste twee tranches van het onderzoek (2014-2018) waren verkennend en beschrijvend van aard en vooral gericht op het in kaart brengen van de wijze waarop de transitie vorm krijgt in de regio. We concludeerden onder andere dat het nog moeilijk is om in een veranderende context het kind en het gezin centraal te stellen. Regelmatig verdwijnen ze naar de achtergrond, omdat professionals worden afgeleid door zaken als rolverwarring en onderling wantrouwen. In de derde tranche van het onderzoek (2018-2022) verleggen we de focus naar ‘hoe het dan wel kan’ en gaan we samen met social designers op zoek naar manieren om de vindingen te vertalen naar sociale innovaties. |
Resultaat | Zie 'Diverse publicaties' |
Diverse publicaties
- Feringa, D., Peels, F., Sanden, J. van der & Linders, L. (2017). Mishandeld kind verdwijnt naar achtergrond. in Beek, K. van, Steketee, M., Doorn, L. van & Ham, M. (red), 1 op de 4 kindermishandeling een publiek probleem, p107 - 121. Asmsterdam: Van Gennep. Download hoofdstuk: 'Mishandeld kind verdwijnt naar achtergrond',
- Sanden, J., Feringa, D., Peels, F., Linders, L. (2017); Kind verdwijnt naar achtergrond (Magzine). Eindhoven; Fontys Hogeschool Sociale Studies.
- Sanden, J., Feringa, D., Peels, F., Linders, L. (2017); Kind verdwijnt naar achtergrond (Factsheet). Eindhoven; Fontys Hogeschool Sociale Studies.
- Feringa, D., Sanden, J. van der & Peels, F. (2016). Jeugdhulpverlening: ‘Ik hoop en bid dat het beter wordt’. Te raadplegen op: http://www.socialevraagstukken.nl/jeugdhulpverlening-ik-hoop-en-bid-dat-het-beter-wordt/
- Feringa, D., Sanden, J., van der, & Peels, F. (2016). Jeugdhulpverlening, landschap van uiteenlopende emoties. In L. Linders, D. Feringa, M. Potting en M. Jager-Vreugdenhil (red). Tussen regels en vertrouwen. Veranderende rollen in de verzorgingsstaat. Amsterdam: Van Gennep.
- Sanden, J., van der, Feringa, D., & Peels, F. (2016). Jeugdhulpverlening in beroering. Juichende en sceptische professionals. In A.J. Kruiter, F. Bredewold, en M. Ham (red). Hoe de verzorgingsstaat verbouwd wordt. Amsterdam: Van Gennep.
- Feringa, D., Sanden, J., van der, Peels, F., & Linders, L. (2015) Jeugdhulpverlening in opschudding (magazine). Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.
- Feringa, D., Sanden, J., van der, Peels, F., & Linders, L. (2015) Jeugdhulpverlening in opschudding (rapportage). Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.
Recente presentaties tranche 3
- Sanden, J. van der & Peels, F. (2018). Interdisciplinary work in youth care: how do children benefit? Key note Summer School Master of Social Work, June 5. Amsterdam: Amsterdam University of Applied Sciences.
- Sanden, J. van der & Peels, F. (2018). Interdisciplinary work in youth care: how do children benefit? Paper presentation at the Fontys International week, March 21. Eindhoven: Fontys University of Applied Sciences.
- Sanden, J. van der & Peels, F. (2019). Interdisciplinary work in youth care: how do children benefit? Paper presentation at the European conference for social work research, April 11, Leuven.
- Sanden, J. van der & Peels, F. (2019). Interdisciplinaire samenwerking in de jeugdhulpverlening; wat leren we van succesverhalen uit de praktijk? Workshop gegeven tijdens de conferentie Social Work Future Proof, 6 juni, Eindhoven, Fontys Hogeschool Sociale Studies.

Samenwerkingspartners






