Studiedag Verbinding in tijden van polarisatie

Sfeerafbeelding Fontys

  • Inspiratiesessies

    Tijdens de studiedag kan een keuze worden gemaakt uit onderstaande de inspiratiesessies

    Sfeerafbeelding Fontys

    Monique van Dijk-Groeneboer

    Tilburg University, Hoogleraar religieuze educatie aan de Tilburg School of Catholic Theologie, doet onderzoek naar zingeving van jongeren

    INSPIRATIESESSIE Jouw professionele identiteit als docent

    Jouw professionele identiteit als docent. Je eigen identiteit doet ertoe als docent levensbeschouwing. Juist ook bij moeilijke situaties in de klas, als het spannend wordt. En dat wordt het al gauw als het over waarden gaat, wat mensen raakt. Ben je dan zelf weerbaar genoeg om ruimte te geven aan wat er naar boven mag komen? Waaruit put jij je kracht om te blijven staan?

    Natascha Kienstra

    Tilburg University, Universitair docent Vakdidactiek Filosofie en Levensbeschouwing

    INSPIRATIESESSIE Het interreligieuze ontmoetingspaspoort als preventieve werkvorm

    Je maakt kennis met het interreligieuze paspoort, een werkvorm die je kunt gebruiken in het voortgezet onderwijs om ontmoeting en dialoog tussen leerlingen mee te stimuleren.

    Sfeerafbeelding Fontys

    Sfeerafbeelding Fontys

    Jos de Pater en student(en) FHTL

    Fontys Hogeschool Theologie Levensbeschouwing (FHTL), docent Vakdidactiek, Leerlingbegeleiding en Geschiedenis van het Christendom, heeft 33 jaar voor de klas gestaan in het Middelbaar Onderwijs, 16 jaar college gegeven bij FHTL.

    INSPIRATIESESSIE Bekijk het maar; Spanning in de klas beheersbaar maken.

    Vertrouwen geven en autonomie vergroten zijn naast duidelijkheid geven en grenzen stellen de klassieke ingrediënten om gespannen situaties in een klas om te vormen tot handelbare, veilige situaties. Welke werkvormen daarbij kunnen helpen is het onderwerp van deze bijeenkomst.

    Juliëtte van Deursen

    Fontys Hogeschool Theologie Levensbeschouwing, docent Vakdidactiek en Geschiedenis Christendom en onderzoeker.

    Contemplatief lezen in het VO: conflict en spanning in parabels

    Juliëtte vertelt over haar onderzoek in het voortgezet onderwijs naar contemplatief lezen als methode om tot verdieping te komen in het levensbeschouwelijk onderwijs. Ook gaan we met elkaar oefenen met deze methode.

    Sfeerafbeelding Fontys

    Sfeerafbeelding Fontys

    Joël Valk

    Docent godsdienst en levensbeschouwing en onderzoeker bij Universiteit Utrecht op het gebied van religie en visuele cultuur

    INSPIRATIESESSIE Beeld verbindt

    De inspiratiesessie van Joël richt zich op manieren waarop beelden van religies kunnen worden ingezet in het levensbeschouwelijk onderwijs.

    Judith Smedts

    Docent levensbeschouwing

    INSPIRATIESESSIE Levensbeschouwelijk pionieren op een school in de jeugd-TBS

    Judith Smedts vertelt over hoe zij het levensbeschouwelijk onderwijs op heeft gezet in de jeugd-TBS. Ze laat voorbeelden zien van haar materiaal en gaat daarover met de deelnemers in gesprek.