Tess Liebregts

Sfeerafbeelding Fontys

Vier jaar geleden begon ik met de opleiding docent Beeldende Kunst en Vormgeving op FHK om kunstvakdocente te worden. Deze keuze is vooral aangestuurd door mijn ontmoeting met het schilderij ‘de Geboorte van Venus’ van Sandro Botticelli in 2006. Een schilderij waar voor mij alles inzit wat kunst zou moeten zijn. Sindsdien heb ik een grote passie voor de kunst en diens geschiedenis, ontwikkeling, interpretatie en voortleving. Op de middelbare school zat ik op het puntje van mijn stoel tijdens de kunstlessen. Het resultaat hiervan was dat ik net zo wilde worden als mijn docenten.

Door deze opleiding heb ik veel geleerd over mezelf. Er was veel ruimte om verdieping te zoeken in eigen interesses. Ik hou heel erg van schrijven en taal. Dit is terug te zien in mijn beeldend werk waarin ik constant op zoek ben naar verhalen om te vertellen. Het eindwerk van mijn afstuderen vertelt het verhaal van vier eigenaardige individuen die op zoek zijn naar inhoud.

Als onderwijzeres wil ik mijn leerlingen graag inspireren om te onderzoeken. Ik wil dat ze leren leren en ontdekken. Hopelijk gaan ze dit proces van kennis vergaren net zo interessant vinden als ik. Tijdens deze opleiding heb ik mij vooral gefocust op mijn deskundigheidbevordering als docent. Eén van mijn kunstgeschiedenisdocenten zei ooit: ‘Mijn corebusiness is docentschap.’ En zo voel ik het ook, want ik ben graag betrokken bij de ontwikkeling van mijn leerlingen. Ik hoop nog veel van degene te gaan leren die ik nog niet heb ontmoet.

In mijn afstudeerjaar heb ik onderzoek gedaan naar creativiteitsbevordering in het onderwijs. Ik onderzocht voornamelijk methodes en vaardigheden waarmee creativiteit gestimuleerd kan worden. Mijn belangrijkste conclusie was de volgende; creativiteit is geen bestemming, maar een pad. Een persoonlijk pad dat je zelf vormgeeft. Je kiest een stip aan de horizon en begint te bouwen. Steen voor steen. Zo ga je op weg naar die plek in de verte. De stenen die je gebruikt, komen overal vandaan en vergaar je door een gemotiveerde, onderzoekende houding.

In de toekomst zou ik graag op een middelbare school willen werken. Ik kijk er naar uit om nieuwe leerlingen te ontmoeten en leren kennen. En dan hun loopbaan volgen tot het einde. Ik zou ook graag kunstgeschiedenislessen willen geven aan hogere leeftijdsgroepen om samen te smullen van alle verwikkelingen van het verleden en heden. Daarnaast zou ik graag schrijven. Of dat voor een kunsttijdschrift of een eigen boek is, moet ik nog ontdekken.

Ik wil graag iedereen bedanken die mij geholpen en gesteund heeft gedurende mijn tijd op de Fontys. Samen hebben we er een heuse queeste van gemaakt.

Eindwerk: De Dierenvergadering