Saskia Neuen

Sfeerafbeelding Fontys

Educatie is voor mij kennis verzamelen aan de hand van dialogen tussen de mens en zijn wereld.

Gedurende de afgelopen vier jaar heb ik mij als docent, dansmaker en danser mogen ontwikkelen en met en door mijn klasgenoten veel geleerd. Ik heb mij ontwikkeld tot een mens die zijn nieuwsgierigheid inzet om verder te denken en alle uitdagingen aangaat die op de weg voorbij komen.

Educatie is niet alleen een overdracht maar ook een uitwisseling van kennis. Met en door anderen leer je het meest. Ik denk dat je je vragen en wensen met de wereld moet delen om zo antwoorden en oplossingen te kunnen vinden. Dit is een deel van je leerproces op je gehele levensweg. Als dansdocent wil ik mijn leerlingen stimuleren om vanuit een fijn leerklimaat hun eigen wensen te ontwikkelen en onderzoeken. Het is belangrijk om jezelf te durven laten zien en dit met elkaar te delen. Dans is een tool om op een non-verbale en fysieke manier een dialoog met de wereld aan te gaan.

Dans is voor mij een communicatiemiddel, een expressiemiddel om je fysiek uit te kunnen drukken in deze verbale wereld. Dans is een creatief proces, waarin je je lichaam verbind met je denken en zo een connectie laat ontstaan tussen fysiek en mentaal. Dans is nog zo veel meer dan alleen maar dans.

Aansluitend aan mijn studie als dansdocent, wil ik mijn kennis nog verdiepen. Na de zomer ga ik Psychologie studeren aan de universiteit in Tilburg en hoop beide richtingen met elkaar te kunnen combineren.

Portretfilm Jacques de Leeuw Prijs

Nominatie Jacques de Leeuw Prijs 2020
Saskia Neuen
Academie voor Danseducatie

‘Hard werken verslaat talent, als talent niet hard werkt’. Een veel gehoorde uitspraak die we in de praktijk van het kunstonderwijs helaas te vaak bewaarheid zien worden. Maar wat als talent wél heel hard werkt? Dan krijg je een student als Saskia Neuen. Een veelzijdige en gepassioneerde jonge docent met uiteenlopende kwaliteiten die alles uit haar studie heeft gehaald wat er in zat. Een feest om aan bij te mogen dragen als docent aan de Academie voor Danseducatie.

Saskia wordt benoemd als iemand die volwassen handelt, omdat ze kwesties in de context kan plaatsen en daardoor goed kan anticiperen. Ze is intelligent en in staat tot diepgaande reflectie, kritisch en zelfsturend en steeds op zoek naar vernieuwing en uitdaging.

Ze is een belofte als docent omdat ze kennis van zaken heeft en anders grote inspanning levert die zo snel mogelijk te krijgen. Ze gaat vanuit een intrinsieke overtuiging en bevlogenheid het contact aan met verschillende doelgroepen.

Saskia is ambitieus en streeft bij zichzelf en anderen naar ‘het beste wat er in zit’, maar bezit tegelijk ook een gezonde dosis relativerend vermogen en zelfspot. Vanuit een aangename vanzelfsprekendheid toont Saskia betrokkenheid bij- en interesse voor de meest uiteenlopende onderwerpen en werkzaamheden. Ze is betrouwbaar en op een prettige manier respectvol naar iedereen.

Het woord veelzijdig betekent ‘met veel zijden’ volgens de Van Dale. Eén van die andere kanten van Saskia zien we als ze dans creëert. Ze laat daarin een sterke artistieke motivatie zien die leidt tot karakteristieke dansstukken die al meermaals getoond zijn binnen onze voorstellingen. In die creaties laat Saskia zich leiden door nieuwsgierigheid en toont zij een hoge mate van sensitiviteit met betrekking tot de zeggingskracht van dans.

Haar werk is absurdistisch, theatraal en altijd boeiend om naar te kijken. Ze confronteert en daagt de toeschouwer uit, maar toont ook daarbij het vermogen het publiek respectvol te benaderen.

Wij gunnen Saskia een extra kans zich te ontwikkelen na haar studie, omdat we zeker weten dat ze die kans met beide handen aanpakt en benut en omdat we in haar een veelbelovende collega herkennen.