Marjolein Nolles

Marjolein Nolles

Tijdens mijn studie kwam ik erachter dat ik mijn leerlingen eigenaarschap wil geven over hun creatieve proces. Geen werkjes die allemaal op elkaar lijken, maar werken waarin leerlingen zelf op zoek kunnen gaan naar hun handschrift. Hierin wil ik hen de ruimte geven om te vallen en te leren van hun ‘fouten’. Hoewel fouten in mijn ogen niet bestaan tijdens het maken van kunst.

Kunst is zowel kritisch als persoonlijk. Door het maken van kunst leren leerlingen problemen van verschillende kanten benaderen, ze leren om zich heen kijken, ze leren naar zichzelf te kijken en naar ‘de ander’. Dit zijn vaardigheden die niet alleen nuttig zijn om een goede kunstenaar te worden, maar ook een goed mens.
Als docent is het mijn taak om leerlingen hierin te begeleiden. Ik coach ze door hun proces, ik stel ze vragen waardoor ze zelf leren nadenken. Hierdoor komen ze erachter wat ze kunnen en wat bij hen past. Want iedereen is anders, dus niet iedereen hoeft hetzelfde te kunnen.