Docent Beeldende Kunst en Vormgeving

Sfeerafbeelding Fontys

Foto: Sara, tweedejaars student docentopleiding Beeldende Kunst en Vormgeving.

De bachelor Docent Beeldende Kunst en Vormgeving aan de Academie voor Beeldende Vorming (ABV) combineert beeldende kunst, vormgeving en docentschap. De opleiding leidt tot een ongegradeerde bevoegdheid: in Nederland mag je in alle onderwijsvormen lesgeven, binnenen buitenschools. Daarnaast ben je benoembaar in elke kunsteducatieve functie.

Interview met Sara Bastiaanssen:

Hoe ziet jouw droombaan eruit?

Ondanks dat ik pas tweedejaars ben denk ik dat mijn droombaan voornamelijk een combinatie zal zijn tussen de museumeducatie en het kunstenaarschap. Het lijkt mij dan ook fantastisch om andere mensen kennis te laten maken met mijn passie en hen hier een stukje van mee te geven zowel als kunstenaar en als educator.

Later in mijn werk vind ik het leuk als?

Ik mijn leerlingen kan helpen zich te ontwikkelen als persoon, door de lessen die ik aan hen geef. Een grote rol van kunsteducatie vind ik persoonlijk dan ook de vrijheid die een leerling krijgt om in een beeldend werk iets van zichzelf te laten zien, een onderwerp aan de kaak te stellen die hem of haar interesseert en zo samen tot een gesprek te komen. Een gesprek tussen leerling en leerling en tussen leerlingen en docent. Zowel binnen het docentschap in de klas, als binnen de educatie in een museum. Want ook ik denk dat je als museumdocent een stukje bij kunt dragen aan de persoonlijk ontwikkeling van een kind of volwassenen door middel van de kunsten.

Welke vakken spreken je het meeste aan?

Het leuke aan deze opleiding is juist dat je verschillende vakken krijgt, zowel educatie als beeldend. Deze combinatie spreekt mij dan ook aan. 

Voor welke banen word je opgeleid?

Deze studie is erg breed te noemen, ik word namelijk niet direct voor specifiek vak opgeleid.
Ondanks dat de studie Docent Beeldende Kunst en Vormgeving heet, is bij ons het docentschap erg breed. Ik vind dan ook dat wij meer tot educator worden opgeleid, zowel binnen als buitenschools. Je kan dan zowel lesgeven aan een klas, maar ook werken als educator in een museum.
Naast de kunsteducatie biedt deze opleiding ons nog iets aan, je wordt namelijk ook opgeleid tot kunstenaar. Zo krijg je ook de mogelijkheid om na je studie zowel als kunstenaar en als educator/docent aan de slag te gaan, of misschien zelfs wel alleen als kunstenaar. Deze opleiding biedt je dan ook veel facetten van het docentschap als het kunstenaarschap aan.

Waar krijg je de meeste energie van binnen de opleiding?

Ik krijg van meerdere dingen binnen de opleiding ontzettend veel energie, ten eerste de vrijheid die ik krijg om mij als beeldend kunstenaar te ontwikkelen. Je krijgt ontzettend veel vrijheid om je eigen visie in de kunsten te ontwikkelen en te onderzoeken. Wat betekent het kunstenaarschap nou eigenlijk voor mij? Is een vraag die ik mijzelf gedurende deze opleiding regelmatig stel. Tevens zorgen de docenten ook voor een groot deel voor deze energie, ze begeleiden je goed en zijn erg betrokken bij je werk maar ook bij jou als persoon. Want een belangrijk punt wat ik merk tijdens deze opleiding is dat ik natuurlijk niet alleen groei als docent en kunstenaar maar zeker ook als persoon en daar dragen zij een stukje aan bij.

Naast de energie die ik krijg van het kunstenaarschap, krijg ik ook veel energie binnen het docentschap. Je krijgt dan ook les van gedreven en bevlogen docenten over het vak educatie, met al zijn verschillende facetten. Hierdoor leer ik om mijn eigen visie en plek binnen het docentschap te ontdekken en onderzoeken. En om dit vervolgens binnen de stage ook daadwerkelijk uit te voeren en in de praktijk te ontdekken.

Welke moeilijkheden ervaar je tijdens de opleiding?

Doordat er in deze studie zowel op theoretisch als op praktisch vak veel van mij gevraagd wordt ben ik altijd hard aan het werk. Maar door deze combinatie leer ik wel erg veel, maar dit leren vereist van mij persoonlijk wel veel tijd.

Waarom heb je voor een docentopleiding gekozen?

Ik heb voor deze opleiding gekozen omdat ik een combinatie zocht tussen de beeldende kunst en educatie. Ik heb kunsteducatie altijd een ongelofelijk mooi vak gevonden, een vak waarin ik als leerling mijn ei kwijt kon en groeide als persoon. Maar naast de educatie ligt mijn hart ook in de autonome kunst, daarom sloot deze opleiding hier juist zo goed bij aan. Hier kan ik mijn beide passies ontwikkelen en hopelijk later als een bevlogen docent de wereld in te stappen.