Docent Dans

Fotograaf: Lieselotte Pennings

Foto: Sharon, student docentopleiding Dans.

Je hebt een passie voor dans, zoals zovelen. Maar jouw passie gaat verder waar die van anderen stopt. Je hebt talent, je leven draait om dansen en je droom is om anderen hiervoor ook enthousiast te maken. Je wilt je talent verder ontdekken en ontwikkelen en je danservaringen aan anderen doorgeven. Als (kunstvak-)docent dans ben je veelzijdig inzetbaar. Je vertaalt je deskundigheid niet alleen naar docentschap, maar ook naar dansmaker- en performerschap. Je loopt stages in binnen- en buitenschoolse werkvelden bij verschillende doelgroepen. Zo ontwikkel jij je tot een brede dansdocent.


Interview met Sharon Habets:

Hoe ziet jouw  droombaan eruit?
Een hele specifieke droombaan heb ik eigenlijk niet. Ik heb mezelf ooit voorgenomen om dat nooit te hebben, omdat het toch de hele tijd veranderd. Het ligt maar net aan de kansen die ik krijg en waar ik in terecht kom.

Later in mijn werk vind ik het leuk als?
Wel heb ik in de afgelopen aantal jaren geleerd wat ik wel en vooral absoluut NIET zou willen doen. Eén ding weet ik zeker, ik wil heel veel verschillende dingen doen. Zo zou ik een aantal uur les willen geven, veel organiseren en losse projecten en workshops doen.

Welke vakken spreken je het meeste aan?
De vakken waarin ik me als maker en performer kan ontwikkelen spreken mij het meest aan. Hier leer ik het meest van de dingen die mij interesseren. Vooral als het gaat over manieren om ‘de performer’ in jezelf en in je leerlingen naar boven halen. Dit is naar mijn idee echt een vak apart.

Voor welke banen word  je opgeleid?
Elk jaar staat eigenlijk in het thema van een ander werkveld. Het jaar daarvoor wordt dat werkveld geïntroduceerd. Zo dans je in het eerste jaar een kinderdansvoorstelling voor basisschool leerlingen. Hier geef je ook workshops bij. In het tweede jaar ga je vervolgens stage lopen op een basisschool waar je danslessen geeft. Het tweede jaar staat in het teken van de voorbereiding op lesgeven in het amateurwerkveld. Dit ga je vervolgens ervaren in het derde jaar. In het laatste jaar bestaat voor een gedeelte uit lesgeven in het middelbaar onderwijs. Hier moet je niet alleen danslessen, maar ook CKV en kunst algemeen lessen geven. Het andere gedeelte bestaat uit je persoonlijke profilering. Hierbinnen valt ook je stage. Hierin krijg je de kans om je nog te ontwikkelen op gebieden die je zelf kiest. De opleiding bestaat dus uit veel meer dan alleen leren lesgeven aan amateurs! Hierdoor heb je ook meer kans op verschillende banen in verschillende werkvelden.  

Waar krijg je de meeste energie van binnen de opleiding?
Ik krijg persoonlijk de meeste energie van de danslessen die aangeboden worden. Even lekker gaan en voelen.

Welke moeilijkheden ervaar je tijdens de opleiding?
Je komt in de opleiding vaak in aanraking met op zoek gaan naar jezelf. Wie ben je? Waar sta je voor? Daarnaast moet je heel veel reflecteren op jezelf. Dit kan hier en daar best confronterend zijn. Ik merk nu dat het wel echt zijn vruchten opwerpt. Al mijn klasgenoten staan in het vierde jaar voor iets anders. Dit is ook terug te zien in de uiteenlopende stages die we gaan doen.

Waarom heb je voor een docentopleiding gekozen?
Omdat je binnen deze opleiding heel breed wordt opgeleid. Zoals ik al eerder zei hou ik van veel verschillende dingen doen. Daar heb ik ook de kans voor gekregen. De focus ligt hier op zowel docent, als performer en dansmaker. Ik heb mij kunnen ontwikkelen en oriënteren op verschillende gebieden, waardoor ik er als dansdocent meer informatie tot mijn beschikking heb.

Bezoek de Open Dag

Za 16 maart 2019
10 - 14 uur

fontys.nl/opendag

Trailer Fontys Academie voor Danseducatie

Sharon Habets over de opleiding

Jamie-Dee van den Oudenrijn over de opleiding