Academie voor Danseducatie

Saskia Neuen

‘Hard werken verslaat talent, als talent niet hard werkt’. Een veel gehoorde uitspraak die we in de praktijk van het kunstonderwijs helaas te vaak bewaarheid zien worden. Maar wat als talent wél heel hard werkt?

Dan krijg je een student als Saskia Neuen. Een veelzijdige en gepassioneerde jonge docent met uiteenlopende kwaliteiten die alles uit haar studie heeft gehaald wat er in zat. Een feest om aan bij te mogen dragen als docent aan de Academie voor Danseducatie.

Saskia wordt benoemd als iemand die volwassen handelt, omdat ze kwesties in de context kan plaatsen en daardoor goed kan anticiperen. Ze is intelligent en in staat tot diepgaande reflectie, kritisch en zelfsturend en steeds op zoek naar vernieuwing en uitdaging. Ze is een belofte als docent omdat ze kennis van zaken heeft en anders grote inspanning levert die zo snel mogelijk te krijgen. Ze gaat vanuit een intrinsieke overtuiging en bevlogenheid het contact aan met verschillende doelgroepen. Saskia is ambitieus en streeft bij zichzelf en anderen naar ‘het beste wat er in zit’, maar bezit tegelijk ook een gezonde dosis relativerend vermogen en zelfspot. Vanuit een aangename vanzelfsprekendheid toont Saskia betrokkenheid bij- en interesse voor de meest uiteenlopende onderwerpen en werkzaamheden. Ze is betrouwbaar en op een prettige manier respectvol naar iedereen.

Het woord veelzijdig betekent ‘met veel zijden’ volgens de vanDale. Eén van die andere kanten van Saskia zien we als ze dans creëert. Ze laat daarin een sterke artistieke motivatie zien die leidt tot karakteristieke dansstukken die al meermaals getoond zijn binnen onze voorstellingen. In die creaties laat Saskia zich leiden door nieuwsgierigheid en toont zij een hoge mate van sensitiviteit met betrekking tot de zeggingskracht van dans. Haar werk is absurdistisch, theatraal en altijd boeiend om naar te kijken. Ze confronteert en daagt de toeschouwer uit, maar toont ook daarbij het vermogen het publiek respectvol te benaderen.

Wij gunnen Saskia een extra kans zich te ontwikkelen na haar studie, omdat we zeker weten dat ze die kans met beide handen aanpakt en benut en omdat we in haar een veelbelovende collega herkennen.

Sfeerafbeelding Fontys