Fontys Wiskunde Event 2019: Ruimte voor Wiskunde

Sfeerafbeelding Fontys

De zevende editie van het Fontys Wiskunde Event (FWE7) gaat plaatsvinden op woensdag 2 oktober!

Een inspirerende middag en avond met workshops en voordrachten over wiskunde in de meest brede zin van het woord. De zevende editie heeft als thema: ‘Ruimte voor Wiskunde’.

FWE7 is bedoeld voor wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs.

Kosten
- Externe deelnemers: 50 euro
- Bachelorstudenten FLOT: 5 euro 
- Masterstudenten FLOT: gratis 

Je ontvangt van ons een factuur voor de betaling. 
*Ben jij student? Vul dan bij jouw aanmelding je Fontys-email in, zodat wij dit juist kunnen registreren.

Sfeerafbeelding Fontys

Locatie

Fontys Lerarenopleiding Tilburg
Prof. Goossenslaan 1-01 (gebouw P1) Tilburg
Ruimte D1.01

  • Programma
    tijd
    15:30-16:00Inloop met koffie en thee
    16:00-17:00Workshop / voordracht ronde 1
    17:00-18:00Workshop / voordracht ronde 2
    18:00-19:00Maaltijd en gelegenheid de sprekers te ontmoeten en de stand van de NVvW te bezoeken
    19:00-20:00Workshop / voordracht ronde 3
    20:00-21:00Workshop / voordracht ronde 4
    21:00-21.30Borrel
  • Toelichting programma

    De volgende sprekers gaan acte de presence geven op FWE7, de volgorde is nog niet bepaald:

    Henk van der Vorst- Vouwen en Design

    Basis papier-vouwtechnieken zijn tegenwoordig zeer populair in architectuur, design en mode. Ze worden gebruikt om spannende vormen te ontwerpen die dan later worden uitgevoerd in kunststof, staal of textiel, al naar gelang de toepassing. Maar ze worden ook gebruikt om airbags op te vouwen, zonnepanelen in de ruimte te ontvouwen en voor medische doeleinden. Henk gebruikt deze technieken zelf om leuke ruimtelijke objecten te vouwen waarin hij zijn vlakvulling-ontwerpen kan toepassen. Er kan aan deze vouwtechnieken op allerlei niveaus wiskunde bedreven worden. Dat zal in deze workshop aangestipt worden. De technieken lenen zich tot eenvoudige opdrachten in het wiskundeonderwijs.


    Jacques Jansen- Inversie

    Een interactieve voordracht aan de hand van Zebra 45: Inversie (die je als deelnemer cadeau krijgt). Het gaat over spiegelen, niet alleen in een lijn maar vooral in een cirkel. Je zult ontdekken dat oude meetkundige problemen met inversie fraai op te lossen zijn. Ook kom je het Raakprobleem van de Griekse meetkundige en astronoom Apollonius van Perga (262–190 v.Chr.) tegen: ‘Hoe construeer je cirkels die drie gegeven cirkels raken?’ Je leert hoe je een apparaat kunt ontwikkelen dat een cirkelbeweging kan omzetten in een rechtlijnige beweging.


    Relinde Jurrius
    - Coderingstheorie: meer enen en nullen voor een betere digitale communicatie

    Waarom werkt een cd ook met een kras erop? Wat voor nut heeft de 'X' in sommige ISBN-nummers? Waarom werkt een QR-code op een bushokje ook als er deels graffiti overheen is gespoten? Hoe zorgt een ruimtesonde ervoor dat de doorgestuurde data van verre planeten geen last heeft van atmosferische storingen? Hoe bepaalt de bank of je een geldig IBAN invoert? Het wiskundige antwoord op al deze vragen is hetzelfde: coderingstheorie. Een van de eerste succesverhalen van de coderingstheorie was de toepassing in het programma van de Mariner ruimtesondes. Waar de Mariner 4 het nog zonder coderingstheorie moest doen, had de Mariner 9 dit wel tot zijn beschikking, waardoor er veel meer en betere foto’s van het oppervlak van Mars de aarde bereikten. In deze workshop gaan we dieper in op deze verbetering.


    Paul Drijvers
    - Wiskundige Denk Activiteiten in diverse wiskundepraktijken

    Staan er nu wel of niet échte Wiskundige Denk Activiteiten (WDA’s) in de laatste centrale examens? Wat is de status van de WDA’s in de plannen die in curriculum.nu zijn geformuleerd? Welke WDA’s spelen zich af in de gedachtegangen van professionele wiskundigen? Dat zijn de kernvragen waarop ingegaan wordt, maar vooral wat heeft dat voor consequenties voor onze didactiek, onze manier van lesgeven in het voortgezet onderwijs.