Makan over de lerarenopleiding Engels

Waarom heb je gekozen voor de lerarenopleiding bij Fontys? En in het specifiek voor de lerarenopleiding Engels (voltijd)? 

Ik heb gekozen voor de lerarenopleiding Engels, omdat ik dol ben op de Engelse taal. Het is een wereldtaal die in veel landen gesproken wordt. Ik houd er zelf enorm van om voor de klas te staan in plaats van achter een tafel te zitten en ik ben dol op het uitleggen en helpen van leerlingen. De keuze was daarom snel gemaakt voor mij, ik wilde docent Engels worden! 

Waarom ik Fontys Lerarenopleiding in Tilburg heb gekozen? Ik wil gezien worden! Ik hoorde in mijn omgeving dat je op de veel studies gezien wordt als een studentnummer. Leraren die je niet eens bij naam kennen en scholen waarbij je verdwijnt in de chaos. Ik wilde ergens studeren waar ik gezien word, een praatje kan maken met mijn docenten en waar ze mijn naam kennen. Na een open dag en meeloopdag op Fontys proefde ik de sfeer en besefte ik vrij snel dat Fontys de plek is waar ik thuishoor. Tot op de dag van vandaag heb ik hier geen spijt van.

Zou je deze opleiding aanraden en waarom?

Ik zou deze opleiding zeker aanraden. Het is niet de makkelijkste opleiding op het hbo, maar wel de beste naar mijn mening. Op deze opleiding leer je veel meer dan simpelweg lesgeven en Engels. Je leert de Britse en Amerikaanse cultuur en geschiedenis, het fonetisch schrift en nog veel meer. Tijdens deze opleiding leer je zowel lesgeven, over cultuur en literatuur en verbeter je natuurlijk je Engels, zodat je klaar bent voor het werkveld.

Wat is het belangrijkste dat je tot nu toe hebt geleerd?

Het belangrijkste wat ik heb geleerd is om verantwoordelijkheid te nemen voor mijn acties en reflecteren op mijn handelen als docent. Hierdoor heb ik geleerd om kritisch te denken waardoor ik mezelf goed kan ontwikkelen als docent, maar ook als persoon in het algemeen. Daarnaast doe ik tijdens mijn stage veel nieuwe dingen. Dit gaat natuurlijk met vallen en opstaan.

Hoe is het contact met je medestudenten en met de docenten?

Het contact met docenten is super! Bij Fontys hebben ze geen 9 tot 5 mentaliteit, dus je hoeft ook niet bang te zijn dat je na de lessen je docenten niet meer treft. Je kunt de docenten zien als coach: ze begeleiden je en helpen je met ontwikkelen. Tijdens de lessen is er tijd voor een grapje, tijd om te werken en er is een fijne sfeer. Iedereen weet wie je bent en je krijgt het gevoel dat je erbij hoort als persoon. Je wordt vanaf dag één als toekomstige docent gezien, je wordt met respect behandeld en kan altijd bij iemand terecht als je hulp nodig hebt. Mijn medestudenten zijn heel behulpzaam en gezellig. Ouderejaarsstudenten bieden bijles voor bepaalde vakken, hierdoor krijg je hulp van een andere student die handige tips en tricks kan geven en die weet wat er van je verwacht wordt. Dit is zeker een luxe, iedereen helpt elkaar.

Wat wil je bereiken bij je leerlingen?

Ik wil de leerlingen laten zien dat Engels geen saai schoolvak is en dat we het zeker ook leuk hebben in de lessen, maar tegelijkertijd kunnen leren. Daarnaast wil ik mijn leerlingen voorbereiden op de ‘echte wereld’ en ze begeleiden op het gebied van Engels. 

Kun je wat meer vertellen over je stage? Hoe gaat dat, wat zijn je taken, hoe ervaar je het contact met het team en je leerlingen?

Stage is een van de hoogtepunten op de opleiding. Vanaf jaar 1 ga je al fanatiek beginnen aan een stage. Als eerstejaarsstudent ben je bezig met de vraag ‘wie ben jij als docent?’ Tijdens je stage ben je vrij in het ontwikkelen van jezelf. Je kan beginnen met kleine stukken, zoals één les geven of je kan meteen 'all-in' gaan en beginnen voor de klas, net zoals ik. Je krijgt de planning van je school en hebt dan de vrijheid om je eigen lessen of lesgedeeltes samen te stellen. Dit geeft je verantwoordelijkheid over je klas. Je maakt opdrachten voor je klas(sen) en geeft les op je eigen manier. Tijdens je stage heb je een docent Engels als begeleider die jou helpt tijdens je stage. Samen met je begeleider maak je lesplanningen en je ontwikkelt je eigen lesgeefmethode. Je begeleider zit tijdens de lessen achter in de klas en geeft jou tips en tops, zodat je verder kan ontwikkelen en groeien. De leerlingen zien jou meteen als docent en nemen je serieus. Voor mij geeft het voldoening als een leerling het snapt en een leuke les heeft gehad. Tijdens de lessen op Fontys leer je opdrachten maken die voldoen aan alle eisen, maar die tegelijkertijd ook heel creatief zijn. Daar leer je alle tools die je nodig hebt om opdrachten en lesstof te maken. Op de opleiding krijg je algemene professionele vorming. Dit is een vak dat je helpt om jezelf verder te ontwikkelen als docent. Tijdens je stage ga je alle theorie in praktijk omzetten. Ik heb een fijn team en binnen dit team word ik serieus genomen. Ik heb een begeleider die mij alle vrijheid en tegelijkertijd veel verantwoordelijkheid geeft. Ik mag meedoen met de vergaderingen, kan mijn eigen lessen ontwerpen en kan leuke gesprekken voeren in de lerarenkamer. Het contact met mijn leerlingen is naar wens. Er is tijd om te lachen en om druk in de lessen bezig te zijn. 

Sfeerafbeelding Fontys